تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی فوتبال کشورمان امشب استارت خود را برای حضور در رقابت های جام جهانی 2018 روسیه مقابل تیم چند ملیتی قطر خواهد زد تا بتواند برای اولین بار در تاریخ دومین حضور پیاپی خود در جام جهانی را تجربه کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استارت صعود به جام جهانی 2018 با عنابی ها

تیم ملی فوتبال کشورمان امشب استارت خود را برای حضور در رقابت های جام جهانی 2018 روسیه مقابل تیم چند ملیتی قطر خواهد زد تا بتواند برای اولین بار در تاریخ دومین حضور پیاپی خود در جام جهانی را تجربه کند.

رضا رستگاری -بخش ورزشی تبیان
فوتبال


 پس از پایان و فروکش کردن اخبار المپیک کم کم به روزهای انتخاباتی جام جهانی ٢٠١٨ روسیه نزدیک شدیم. جایی که شاگردان کی روش اولین دیدار خود را مقابل تیم ملی قطر که از بازیکنان چند ملیتی تشکیل شده است برگزار خواهند کرد.

روز پنج شنبه 11شهریور، مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در قاره آسیا در دو گروه A   و B با حضور 12 تیم به صورت رسمی آغاز می شود و تیم ملی فوتبال ایران که  پس از انجام قرعه کشی این مرحله در فروردین ماه برنامه ریزی های خود را برای حضور قدرتمند انجام داده بود، بالاخره در این روز و در ساعت 21 در ورزشگاه آزادی از تیم  ملی قطر پذیرایی می کند.

ما حالا یك بار دیگر در نقطه آغاز مسیری قرار گرفته ایم که قله آن نبرد با تیم هایی چون آرژانتین و پرتغال است . چهار دوره حضور در جام جهانی باعث شده است تا تیم ملی ایران با تیم های بزرگی چون آلمان ، آرژانتین و پرتغال روبرو شود .

حالا باز همه ما دور هم جمع شده ایم، با كادرفنی پرامید و با نسل جدیدی از ستاره ها كه شاید این بار شگفتی را كامل كنند. كی روش همچنان هست و امروز به تیم جوان او نفراتی مثل سردار آزمون، مهدی طارمی، پورعلی گنجی، كامیابی نیا، رامین رضاییان و خیلی های دیگر اضافه شده اند. حالا دیگر انتظارات متفاوت تر از گذشته شده است و فوتبالدوستان علاقه مند هستند تا تیم ملی بتواند به آرزوی خود دست پیدا کنند. یعنی صعود آسان و صعود از مرحله گروهی جام جهانی ٢٠١٨ روسیه.

استراتژی خاص کی روش

بازی با قطر آغاز یك راه است. كارلوس كی روش پیش از این نشان داده برای هر تورنمنت، با یك استراتژی جداگانه كار می كند. مسابقات مقدماتی و نهایی جام جهانی2014، اولین چالش او روی نیمكت تیم ملی ایران بود.

مربی پرتغالی در آن بزنگاه تصمیم گرفت اولویت را به استفاده از بازیكنان باتجربه بدهد. بعدتر در جام ملت های آسیا2015 تركیب اصلی تیم ملی ایران كاملا متحول شد و جوانان زیادی به این تیم اضافه شدند.

حالا نوبت به تورنمنت سوم رسیده است. كی روش حداكثر آشنایی را با تیم كشورمان دارد و باید دید این بار چه طرح و نقشه ای را پیاده می كند؟ این مرتبه هم ابهامات زیادی در مورد تركیب تیم ملی وجود دارد كه تا زمان رونمایی از تركیب اصلی مسابقه با قطر رفع نخواهد شد.

اما نکته جالب توجه از دسترس خارج کردن تیم ملی از دست خبرنگاران ایرانی و قطری است تا جایی که ملی پوشان با شماره های متفاوت در دوره های اخیر حضور پیدا کردند تا حتی گلزن بازی های تیم ملی در اردوی ایتالیا نیز به تهران به سختی مخابره شد.

آزمون در میان نامزدها

گلزنی به تیم آژاکس و صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا باعث شده است تا امید اول گلزنی تیم ملی ایران در اولین دیدار رقابت های مقدماتی جام جهانی باشد.

سردار آزمون انتخاب اول کارلوس کی روش در پیکان خط حمله تیم ملی از دید کارشناسان فوتبال قاره کهن در بین چهار کاندیدای بازیکن جوان آسیا قرار گرفت. این انتخاب در آستانه شروع رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 در قاره انجام شد تا افتخاری جدید برای سردار ایرانی ها رقم بخورد.

آزمون در این راه سه رقیب جدی از ژاپن، قطر و استرالیا پیش رو دارد اما سردار این روزها آماده نشان می دهد و آمار وی در دیدار های گذشته تیم ملی فوق العاده بوده است و اگر بتواند همین روند را ادامه بدهد می تواند شماره ١٠ تیم ملی ایران در جام جهانی باشد .

آمار 5 دیدار اخیر تیم ملی مقابل قطر را در زیر می بینید:

تیم ملی ایران هیچ گاه با کی روش به قطر نباخته است. نکته جالب تر این است که تیم ملی کشورمان در سه دیدار اخیر خود توانسته است دروازه خود را بسته نگه دارد و گلی را دریافت نکند.

*سال 1390 (مقدماتی جام جهانی 2014  دوحه) ایران یک - قطر یک

*سال 1390 (مقدماتی جام جهانی 2014  تهران) ایران 2 - قطر 2

*سال 1391 (مقدماتی جام جهانی 2014  تهران) ایران صفر - قطر صفر

*سال 1392 (مقدماتی جام جهانی 2014  دوحه) ایران یک - قطر صفر

*سال 1393 (جام ملت  های آسیا 2015 - سیدنی) ایران یک - قطر صفر

*سال 1395 (مقدماتی جام جهانی 2016 - تهران) ایران ؟ - قطر ؟