تبیان، دستیار زندگی
خوشبختانه کشور ما به علت تنوع آب و هوا و ویژگی های طبیعی ، زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری متنوعی است.این گستردگی می تواند در خدمت علاقه مندان حیات وحش و محیط زیست قرار گیرد و فضای مناسبی را برای توسعه گردشگری طبیعی حیات وحش فراهم نماید. منطقه مک سرخ سیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلمرو دست نخورده حیوانات

خوشبختانه کشور ما به علت تنوع آب و هوا و ویژگی های طبیعی ، زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری متنوعی است.این گستردگی می تواند در خدمت علاقه مندان حیات وحش و محیط زیست قرار گیرد و فضای مناسبی را برای توسعه گردشگری طبیعی حیات وحش فراهم نماید. منطقه مک سرخ سیستان یکی از بکرترین مناطق برای این منظور است.

به کوشش: محسن سعادتی- بخش گردشگری تبیان
حیوانات

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع مک سرخ با وسعت ۱۳۰۰۰۰ هکتار در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان زابل قرار دارد. این منطقه زیبا و دست نخورده در 110 کیلومتری جنوب غربی زابل و غرب پناهگاه حیات وحش هامون قرار دارد.
تنها جاده آسفالته قابل دسترسی به منطقه ، جاده محور زاهدان – نهبندان است که از شرق منطقه عبور می کند و مرز شرقی منطقه به حساب می آید . نزدیکترین شهر به آن نیز شهر جدید «رامشار» به فاصلة حدوداً ۵۰ کیلومتر است. حداکثر ارتفاع منطقه از سطح دریا ۱۹۷۸ و حداقل آن ۵۸۰ متر می باشد. از نظر توپوگرافی ۷۰% منطقه کوهستانی و ۳۰% دشت و تپه ماهوری است.

پوشش گیاهی و جانوری

از گونه های شاخص گیاهی این منطقه می توان به گز ، تاغ ، اسکنبیل ، درمنه ، بنه ، کهور ، قیچ، ترات، نی، زیروک، و خارشتر و از گونه های شاخص جانوری آن می توان به هوبره ، جبیر ، کل و بز ، قوچ و میش ،کرکس سیاه، دلیجه، خرگوش، کبک، تیهو ، باقرقره، عقاب صحرایی، کفتار و شغال  اشاره کرد. .

حیوانات

چگونه برویم؟

جهت دسترسی به منطقه مورد مطالعه از زابل حرکت کرده و پس از طی ۱۲۵ کیلومتر به سه راهی دشتک می رسید. سپس در جادة زاهدان – نهبندان پس از طی ۲۰ کیلومتر به محدوده موردنظر می رسید.



منابع: عصر هامون ، قطره ، ایسنا، سیری در ایران