تبیان، دستیار زندگی
اقتصاد و تمام زیرشاخه های آن برای توسعه و پیشرفت نیازمند اعتمادسازی و جذب سرمایه ها از طریق شفافیت و اثبات پاکی هستند. موضوعی که این روزها چندان خبری از آن در بخش اقتصادی کشورمان نیست و بی اعتمادی بیش از هر چیز بر فعالیت های اقتصادی سایه افکنده و دلیل آن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلیدی ترین راهکارهای نجات اقتصاد

اقتصاد و تمام زیرشاخه های آن برای توسعه و پیشرفت نیازمند اعتمادسازی و جذب سرمایه ها از طریق شفافیت و اثبات پاکی هستند. موضوعی که این روزها چندان خبری از آن در بخش اقتصادی کشورمان نیست و بی اعتمادی بیش از هر چیز بر فعالیت های اقتصادی سایه افکنده  و دلیل آن هم عدم شفافیت است.

باران جعفری ـ بخش اقتصاد تبیان
شفافیت اقتصادی

شفافیت  اساسا به مفهوم در دسترس بودن و صحیح بودن اطلاعات قلمداد می شود که موجب توسعه اقتصادی  و جلوگیری از ایجاد فضای رانت و فساد خواهد شد و با این تعریف کوتاه می توان دریافت اگر کشورمان در رتبه 141 جهان در زمینه شفافیت اقتصادی قرار دارد یعنی چه میزان این عدم شفافیت سبب ایجاد مفاسد در لایه های مختلف اقتصادی شده است و هر روز شاهد اعلام اخباری در زمینه مفاسد اقتصادی هستیم. 
اگر به عنوان نمونه اقتصاد شش ماه اخیر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، با وقایعی روبرو می شویم که رخ دادن هر کدامشان از عدم شفافیت در این بخش خبر می دهد و ضرورت ایجاد اتاق شیشه ای برای تمام فعالیتهای اقتصادی را صد چندان می کند.
اساسا برای تحقق اقتصاد مقاومتی و نیل به اقتصاد سالم و تجارت تمییز و از سوی دیگر مبارزه موثر با مفاسد اقتصادی باید در اولین گام به سمت ایجاد اتاق شیشه ای برای اقتصاد حرکت کرد. فضایی که همه چیز در انظار عمومی  و مورد مشاهده باشد و این عینیت بخشیدن به فعل و انفعالات اقتصادی در کشور سبب رونق اقتصادی شود.
موضوع فیش های حقوقی یا آمار متناقضی که درباره رشد اقتصادی یا تورم و.... مطرح می شود و حتی اختلاس ها و پولشویی ها و قاچاق هایی که دیگر صدای همگان را در آورده است، همه و همه تنها در سایه فعالیت هایی صورت خواهد گرفت که با شفافیت انجام گرفته باشد و نمی توان با پنهان کاری و عدم شفافیت به سمت مسیر صحیح اقتصاد حرکت کرد.
اگر بخواهیم به آثاری که متعاقب عدم شفافیت اقتصادی با آن مواجه شویم، اشاره کنیم جلوگیری از توسعه اقتصادی کشور، ایجاد اقتصاد غیر رسمی، رانت، رشوه، نابرابری، نارضایتی، عدم  پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری و در نهایت فساد اقتصادی افسارگسیخته نمونه هایی از این مهم است.‌

اگر بخواهیم به آثاری که متعاقب عدم شفافیت اقتصادی با آن مواجه شویم، اشاره کنیم جلوگیری از توسعه اقتصادی کشور، ایجاد اقتصاد غیر رسمی، رانت، رشوه، نابرابری، نارضایتی، عدم  پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری و در نهایت فساد اقتصادی افسارگسیخته نمونه هایی از این مهم است.‌

بر این مبنا سالهای سال است که کارشناسان اقتصادی اصرار دارند مسئولان مربوطه با تدوین و اجرایی کردن استانداردهای فعالیتهای اقتصادی، افزایش شفافیت سیاست‌های پولی و مالی، تدوین قوانین و مقررات و افزایش کانال‌های اطلاع‌رسانی مناسب زمینه های افزایش شفافیت اقتصادی را فراهم آورند اما کماکان علی رغم این تاکیدات و حتی وجود قوانین در برخی حوزه ها در عمل مشکلاتی در بخش اجرا وجود دارد و قوانین قربانی تساهل و تسامح می شوند. 
شاید بتوان گفت تسریع در تصویب برخی لوایح ، کاهش هزینه مبادلات، تسهیل تجارت از طریق تنظیم قوانین و رویه‌های تجاری، توسعه رقابت در بازارها، شفافیت در بازار ارز و مدیریت نوسان‌ها در این بازار، پاسخگویی بازار پول، مقررات‌زدایی در فرآیند اخذ مجوزها، افزایش کارآمدی نظام مالیاتی، توسعه ابزارهای مالی، ایجاد موسسات فعال و مرتبط با بازار سرمایه، توسعه تجارت الکترونیک و گسترش اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و ایجاد بازار مدیران حرفه‌ای بتواند راهکارهایی برای افزایش شفافیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی باشد.
با این اوصاف و با توجه به آنچه این روزها در حال و هوای اقتصاد کشور دیده می شود شاید بتوان یکی از کلیدی ترین راهکارهای نجات اقتصاد را ایجاد اتاق شیشه ای و شفافیت اقتصادی دانست که موجب رونق و اعتمادسازی در این بخش شود.