تبیان، دستیار زندگی
در این پژوهش سعی شده تا با بررسی بعضی از راه های کاهش ترافیک مناسب ترین راه کارها را جهت بهبود وضعیت ارائه دهند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی روش های کاهش ترافیک

بررسی روش های کاهش ترافیک

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی روش های کاهش ترافیک در کلان شهرها: مطالعه موردی شهر تهران
نام ارائه دهنده/دهندگان: بهراد علمی. بیژن کریم نیا. امیر حسین بخشی
 زمینه و نوع پروژه: فنی مهندسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان دوره اول اسلام

چکیده

در این پژوهش سعی شده تا با بررسی بعضی از راه های کاهش ترافیک مناسب ترین راه کارها را جهت بهبود وضعیت ارائه دهند

مقدمه

امروزه یکی از بزرگترین مشکلات کشور ترافیک است که عمدتا این مشکل در کلان شهرها به خصوص شهر تهران که پایتخت کشور است و رفت و آمدها در آن بیشتر است وجود دارد در این پژوهش سعی شده تا با بررسی بعضی از راه های کاهش ترافیک مناسب ترین راه کارها را جهت بهبود وضعیت ارائه دهند.

در حال حاضر مشكل ترافیك شهر تهران هم به عنوان یك مشكل اساسی در روند مدیریت شهری، هم به عنوان یك مشكل محیط زیستی، از نظر بسیاری از شهروندان اولویت شماره یك معضلات شهری به شمار می رود. به یقین در طول چند سال اخیر بررسی های مختلفی از نظر فنی در زمینه ترافیك شهر تهران انجام شده و با شناسایی فرصت ها و تهدید های موجود راه حل هایی نیز برای رفع این معضل ارایه گردیده است اما مشكل همچنان به قوت خود باقی مانده است.

تاریخچه ترافیک در ایران نیاز به حمل و نقل، به تاریخ تمدن بر می گردد. اولین یا ابتدایی ترین تسهیلات حمل و نقل، گذرگاه هایی بودند که از طریق باز کردن مسیر، در جنگل ها ساخته شدند، برای عبور حیوانات اهلی راه ها عریض تر و بهتر گردیدند. با اختراع چرخ و استفاده از آن راه سازی پیشرفت کرد.

اکثر راه های اولیه به واسطه رومی ها ساخته شد. تا قرن هفده و هجده روش های راه سازی رومیان در بسیاری از کشورها و به ویژه اروپا، مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۱۸۸۵"م" با اختراع موتور درون سوز بنزینی به وسیله دیملیر و بنز، چهره کلی حمل و نقل دگرگون گردید. در سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰، طرح هندسی و سازه ای راه اهمیت ویژه ای یافت و پژوهشهای زیادی در این زمینه صورت گرفت و مهندسی راه به عنوان یکی از مواد درسی در دانشگاه ها مطرح گردید. با رشد سریع شهرها و ترافیک در جاده ها و همچنین افزایش سرعت، مسئله تراکم و تصادفات مطرح گردید. بدین ترتیب مسائل ترافیک و جاده ها، با همه پیچیدگی های آن مورد توجه واقع شدند.

این مسائل شامل ارتباط داخلی طبیعت شهر و قوانین فیزیکی زمان، فاصله و حرکت می گردیدند. بنابراین موضوع جدید مهندسی ترافیک به وجود آمد، که بر مطالعه و اصلاح عملکرد ترافیک در شبکه جاده ها، تقاطع ها و پایانه ها تاکید دارد. در سال ۱۸۵۰ چهار شهر با جمعیت بیش از یک میلیون نفر در جهان وجود داشت. در سال ۱۹۵۰، در حدود صد شهر با این جمعیت وجود داشته، ولی با نهایت تعجب در سال ۲۰۰۰ این تعداد به بیش از هزار شهر رسید.

بررسی روش های کاهش ترافیک

بدین ترتیب در دهه های اخیر، مهندسی ترافیک و به خصوص مهندسی ترافیک شهری، اهمیت ویژه ای یافت. ۱۰۷ سال پیش وقتی اولین اتومبیل وارد ایران شد موجی از شادی و سرور را در بین مردم برانگیخت. این ماشین که سوخت آن نفت بود و در موقع حرکت دود زیادی می کرد توسط مردم به ماشین دودی یا ارابه دودی تغییر نام داده شد.

مردم براین باور بودند که این وسیله چهارچرخ می تواند موجب رفاه و آسایش در جامعه شود اما هرگز این تصور را در ذهن خود راه نمی دادند که این وسیله روزی زندگی کردن را برای آن ها سخت کند.

با شروع شهرسازی به صورت مدرن در سال ۱۳۰۰ رفته رفته واردات ماشین به ایران افزایش یافت و پس از آن نیز یعنی در سال ۱۳۲۶ اولین کارخانه اتومبیل سازی در ایران تولیدات خود را روانه بازار کرد. در همان سال های اوایل بود که برای کاهش عوارض و مضرات آن ماشین ها، قوانین و مقررات مختلفی وضع شد به طوری که ۸۷ سال پیش یعنی در آبان ماه سال ۱۲۹۸ به دنبال وقوع دو حادثه تصادف درتهران کمیسیونی در وزارت کشور اولین نظامنامه یا آئین نامه رانندگی را تدوین کرد. این کمیسیون دستور به کارگیری ماموران راهنمایی و رانندگی در تهران و شمیران را صادر کرد.

همچنین دستور داد که تنها پس از معاینه اتومبیل به صاحبان آن گواهینامه داده شود. با وجود این سابقه طولانی کمتر کسی احتمال می داد که روزی شاهد کم توجهی به قوانین راهنمایی ورانندگی درکشور باشیم و این کم توجهی در جامعه فراگیر شود. دکتر محمود حسابی دانشمند فقیه ایرانی در سال ۱۳۴۸ توصیه هایی برای عبور و مرور خودروها ارائه کرده بود که تا به امروز مورد کم اعتنایی مسئولان و فرهنگ سازان قرار گرفته است. وی در مقاله خود تحت عنوان"مشکلی به نام مشکل رانندگی درتهران " به عدم رعایت قوانین آئین نامه توسط رانندگان اشاره کرد.

اجرای قوانین و مقررات و نظارت بر آن امری اجتناب ناپذیر و لازمه آسودگی و اطمینان خاطر برای سفرهای درون شهری و بین شهری است اما امروز پس از گذشت ۳۷ سال از انتشار آن توصیه ها شاهد صدور روزانه ۹۰ هزار قبض جریمه برای رانندگان متخلف هستیم.

هم اکنون بیش از شش میلیون خودرو در کشور تردد می کنند که بیش از سه میلیون و ۲۰۰ دستگاه از آن در تهران تردد دارند. گر چه این تعداد خودرو در مقایسه با کشورهای توسعه یافته همچون انگلستان با بیش از ۲۶ میلیون خودرو ناچیز است اما وضعیت حمل و نقل و اجرای مقررات آئین نامه در ایران در منطقه خاورمیانه بعد از احتساب افغانستان و عراق جنگ زده در پایین ترین رتبه قرار دارد.

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی ترافیک و علل آن در شهر تهران بود. آنها با جستجو در منابع اطلاعاتی و سایت های اینترنتی به کسب اطلاعات مورد نظر پرداختند. روش پژوهش از نوع پژوهش های میدانی و کتابخانه ای بود.

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی