تبیان، دستیار زندگی
ند حضرت آیت الله تسخیری صبح امروز در همایش گفتگوی اسلام و مسیحیت در مورد کرامت شخصی انسان در آغاز خلقت، به نواقصی در اعلامیه حقوق بشر اشاره و تأکید کرد: تمام قوانین بشری متضمن کرامت انسانی هستند . به گزارش خبرنگار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمام قوانین بشری متضمن کرامت انسانی هستند

حضرت آیت الله تسخیری صبح امروز در همایش گفتگوی اسلام و مسیحیت در مورد کرامت شخصی انسان در آغاز خلقت، به نواقصی در اعلامیه حقوق بشر اشاره و تأکید کرد: تمام قوانین بشری متضمن کرامت انسانی هستند .

به گزارش خبرنگارتبیان به نقل از مهر حضرت آیت الله محمد علی تسخیری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در همایش گفتگوی اسلام و مسیحیت گفت: از دیدگاه اسلام، بحث کرامت و ارجمندی انسان به پیش از تولد بر می گردد و تا بعد از تولد و حتی زمان مرگ و مرحله پس از مرگ نیز ادامه می یابد. در صورتیکه حقوق اکتسابی بعد از بلوغ و انجام کارهای ارادی نیک از سوی فرد، آغاز می شود.

وی افزود: آموزه های قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) تاکنون پایه و مبنای حقوقی و تمامی فعالیت های انسانی مسلمانان در طول تاریخ بوده است. خداوند در سوره اسراء آیه 70 می فرماید: و لقد کرمنا بنی آدم ؛ به درستی ما فرزندان آدم را ارجمند داشته ایم. در سوره مائده آیه 32 نیز می فرماید: من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا هر کس یک نفر را جز به قصاص یا به کیفر تبهکاری در روی زمین، بکشد چنان است که تمام مردم را کشته است و هر که آن را زنده بدارد، چنان است که همه مردم را زنده داشته است. آیت الله تسخیری در ادامه اعلامیه جهانی حقوق بشر را با اعلامیه اسلامی مورد مقایسه قرار داد و با اشاره به این مسئله که تمام قوانین بشری متضمن کرامت انسانی هستند گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر در اولین ماده خود می گوید همه افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از نظر کرامت و حقوق برابرند و همگی از عقل و وجدان برخوردارند و باید با روح برادری با یکدیگر تعامل داشته باشند.آیت الله تسخیری در ادامه افزود : بر اساس این اعلامیه تمامی انسانها در حق تأمین محیط زیست بهداشتی و مناسب و برخورداری از خدمات اجتماعی، زندگی شرافتمندانه، منع محدودیت های آزادی، منع مجازات بدون علت و یا بیش از جرم ارتکابی و تضمین کرامت ذاتی انسان و ممانعت از تأثیر هر گونه موقعیت اجتماعی در میزان این کرامت با یکدیگر مشترک هستند.

آیت الله تسخیری در زمینه موارد اختلافی اعلامیه جهانی و اعلامیه اسلامی حقوق بشر گفت: اعلامیه اسلامی حقوق بشر میان اصل کرامت از یک سو و کرامت اکتسابی که از طریق پیمودن میسر تکامل معنوی و خدمت به خلق کسب می کند تفاوت قائل می شود. در صورتیکه در اعلامیه جهانی به این مسئله توجه نشده است.وی افزود: در اعلامیه حقوق بشر بر حرمت از بین بردن جان انسانها و بر لزوم تداوم موهبت حیات تأکید شده است در حالیکه در اعلامیه جهانی حقوق بشر چنین معنایی دیده نمی شود و فقط در برخی موارد اشاره هایی کلی به این امر شده که هیچ گونه تاثیری در عرصه های حقوقی ندارد.دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در ماده هفتم اعلامیه حقوق بشر به حمایت از جنین اشاره دارد در حالی که در اعلامیه جهانی هیچ یادی از این موضوع نشده است، یادآورشد: در اعلامیه حقوق بشر بر حرمت جنازه انسانها و لزوم عدم تجاوز به این حریم و حرمت کالبد شکافی - جز در مواردی که مجوز شرعی باشد - تأکید شده در صورتیکه در اعلامیه جهانی حقوق بشر این امر نادیده گرفته شده است.

وی افزود: ماده سوم اعلامیه اسلامی حقوق بشر به مسئله اخلاق جنگ اشاره دارد و اینکه زندگی و جان انسانها محترم است و حتی پس از مرگ نسبت به اجساد آنها نیز نباید بی حرمتی شود و مثله کردن حتی حیوانات حرام است و اسارت نیز دارای احکام اخلاقی خاصی است. اما در اعلامیه جهانی حقوق بشر در این خصوص ماده ای وجود ندارد هر چند در کنوانسیونهای بعدی ژنو این مسئله را مطرح ساختند.آیت الله تسخیری در مورد نقص های اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت: جداسازی جنبه حقوقی - اجتماعی مسائل از جنبه فلسفی آنها، در آمیختن اصل کرامت انسانی و کرامتی که با تقوا و انجام کارهای نیک حاصل می شو، نپرداختن به اخلاقیات جنگ، موضوعاتی چون مسئله حقوق زوجین که در همه مقتضیات ازدواج برابر داشته شده و نیز مسئله تغییر دین که به صورت مطلق بیان شده در صورتی که باید مقید باشند، عدم ذکر حقوق پدر و مادر و خویشاوندان، نپرداختن به مسئله نفی استعمار و عدم ذکر حق فرد در فراهم آوردن محیط اخلاقی مناسب از جمله نواقص اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند .