تبیان، دستیار زندگی
محسن ولیئی در نشست خبری روز یکشنبه در مورد برنامه های این نهاد در هفته دولت افزود: در این هفته ۱۱۰ واحد مسکونی به خانواده های نیازمند واگذار می شود و ۹۰ واحد مورد بازسازی قرار می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقدامات امداد در جشن عاطفه ها و هفته دولت

محسن ولیئی

به گزارش خبرنگار مهر، محسن ولیئی در نشست خبری روز یکشنبه در مورد برنامه های این نهاد در هفته دولت افزود: در این هفته ۱۱۰ واحد مسکونی به خانواده های نیازمند واگذار می شود و ۹۰ واحد مورد بازسازی قرار می گیرد.

وی گفت: در حال حاضر ۲۹۰ نوعروس پشت نوبت دریافت جهیزیه هستند که در هفته دولت ۱۱۰ مورد جهیزیه به آنها تعلق می گیرد. ۱۱۰ جهیزیه برای دختران (۴ میلیون تومان بلاعوض) و ۶۰ مورد نیز برای پسران (۲ میلیون بلاعوض) پرداخت می شود.

ولیئی با اشاره به اینکه ۱۲۰ مورد اشتغالزایی در هفته دولت اجرایی می شود، تاکید کرد: ۷۵ هزار دختر در شرایط ازدواج در کل کشور قرار دارند که سال گذشته ۲۵۵۰ جهیزیه با رقم ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اهدا شد.

وی به برنامه های عید قربان اشاره کرد و گفت: ۵ مرکز با همکاری سازمان دامپزشکی در ۵ نقطه تهران (شمیرانات، جنوب شرق تهران دماوند، اتوبان بعثت، شهر ری و دفتر استان رو به روی ترمینال شرق) برگزار می شود که خیرین می توانند کمک های نقدی و غیرنقدی خود را به این پایگاه اهدا کنند. همچنین سال گذشته تهرانی ها ۷۸۱ میلیون تومان در عید قربان کمک کردند که میزان کمک ها نسبت به سال قبل آن ۱۴ درصد رشد داشت.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران در مورد جشن عاطفه های امسال افزود: در سال جاری این جشن به صورت جشنواره طی دو مرحله برگزار می شود به طوری که در ۲۵ شهریور ماه از تمام خیرینی که به دانش آموزان کمک کردند تجلیل می شود و جشنواره دیگری در روز ۱۱ مهر ماه در مدارس برگزار می شود.

وی از کاهش پایگاه های جشن عاطفه ها در تهران خبر داد و گفت: امسال سه پایگاه در تهران در امامزاده صالح و میدان شهر ری و یک مکان دیگر نیز بعدا مشخص می شود برگزار می شود همچنین در مصلی های تهران نیز در این روز این مراسم را خواهیم داشت.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران گفت: همچنین شماره حساب ۳۰۰۵۱۱۵۱۱ بانک قرض الحسنه مهر ایران شعبه نیروی هوایی آماده دریافت کمک های مردم در جشن نیکوکاری است.

به گفته ولیئی سال گذشته ۱۱.۵ میلیارد تومان به دانش آموزان بی بضاعت در سراسر کشور کمک شد همچنین در استان تهران نیز در این جشن یک میلیارد تومان جمع آوری شد که ۶۰۴ میلیون تومان آن نقد و ۴۲۱ میلیون تومان کالا بود.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار دانش آموز و ۳۷۰۰ دانشجو تحت پوشش امداد استان تهران هستند، گفت: از این دانش آموزان ۶۵۹۲ نفر در مقطع ابتدایی، ۴۳۵۰ نفر متوسطه اول و ۴۲۲۵ نفر در متوسطه دوم و پیش دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند که سال گذشته امکان اعزام ۸۱۰۰ دانش آموز به اردو فراهم شد.

وی در مورد امکان بازگشت به تحصیل مجدد دانش آموزان گفت: ۲۱۳ نفر ترک تحصیل کرده بودند که زمینه بازگشت مجدد ۷۷ دانش آموز به تحصیل فراهم شد که از این عداد ۷۷ نفر به دلیل عدم علاقه به تحصیل ۳۵ نفر به دلیل ازدواج ترک تحصیل کرده بودند و ۴۰ نفر نیز برای اشتغال معرفی شدند.

ولیئی گفت: امسال برای اولین بار کمک های جشن نیکوکاری به حساب افراد سرپرست خانواده به صورت نقدی واریز می شود به طوری که به ازای هر دانش آموزش مقطع ابتدایی ۵۰ هزار تومان، متوسطه اول ۷۵ هزار تومان و متوسط دوم و پیش دانشگاهی ۱۰۰ هزار تومان واریز می شود که البته برای فطریه نیز همین اتفاق افتاد و تمام خانواده های یک تا سه نفر  ۱۲ هزار تومان و خانواده های ۴ تا ۶ نفر ۲۵ هزار تومان به حسابشان واریز شد.

وی گفت: در حال حاضر ۷۹۶ دانشجو در مقطع کاردانی ۱۹۸۴ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۷۹۵ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۱۲ دانشجو نیز در مقطع دکتری تحصیل می کنند که در ازای هر یک نفر از افراد کمک شهریه به آنها تعلق می گیرد که این کمک به دانشجویان دکتری یک میلیون تومان، ارشد ۶۰۰ هزار و کارشناسی ۴۰۰ هزار تومان است.

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان تهران در حال حاضر ۶۵ درصد دانشجویان تحت پوشش ما دختر و ۳۵ درصد نیز پسران هستند.

محسن ولیئی در مورد مراکز نیکوکاری افزود: در حال حاضر مصوبه ایجاد ۳۶ مرکز صادر شده و تاکنون ۲۹ مرکز راه‌اندازی شده است و مابقی نیز به زودی تأسیس می‌شود. همچنین در کل کشور نیز ۹۰۰ مرکز نیکوکاری در مناطق و محلات مختلف برای رسیدگی به امور نیازمندان و انجام برخی از وظایف کمیته امداد راه‌اندازی شده است.

وی در مورد اولویت‌ها در واگذاری مسکن به مددجویان گفت: هم‌اکنون ۷۹۰۰ خانواده فاقد مسکن و مستأجر تحت پوشش امداد هستند که اولویت واگذاری با خانواده‌هایی است که سرپرست آنها فوت کرده‌اند، مدت زمان زیادی است که مستأجر بوده و همچنین تعداد ایتام آنها بیشتر باشد.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران اظهار داشت: ۲۰ میلیون کمک بلاعوض از سوی کمیته امداد برای واگذاری مسکن به این خانواده‌ها انجام می‌شود که البته آنها نیز باید سهم آورده‌ای داشته باشند و عمدتاً واحدهایی که واگذار می‌شود بین ۶۵ تا ۷۵ و در شهرهای اطراف تهران مانند پرند، پردیس، صفادشت و شهرهای اقماری است.

به گفته ولیئی، اخیراً اقدام خوبی توسط خیرین برای واگذاری واحد مسکونی به مددجویان انجام می‌شود، به طوری که سه واحد را پیدا کرده‌اند و با توجه به رتبه‌بندی مددجویان، در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی در مورد املاک کمیته امداد نیز گفت: اقلام این املاک به صورت مصادره‌ای تحت پوشش امداد قرار گرفته که آنها را فروخته و یا تغییر کاربردی داده و صرف فقرا می‌کنیم که این اقدامات با مجوز شهرداری و میراث فرهنگی انجام می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران در مورد صندوق‌های صدقات نیز گفت: ایمن‌سازی صندوق‌های صدقات در دستور کار قرار دارد که تهران به عنوان پایلوت انتخاب شده است و پس از موفقیت‌آمیز بودن، در شهرهای دیگر نیز اجرایی خواهد شد. همچنین ۶۷۰ هزار صندوق صدقات در کل استان داریم که از این تعداد ۴۳ هزار صندوق در میادین، معابر و خیابان‌های اصلی هستند که ۱۵ درصد آنها از دست معتادان متجاهر در معرض آسیب قرار دارند که با نیروی انتظامی تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم به طوری که با جدیت بیشتری با سرقت از صندوق‌ها برخورد خواهند کرد.

ولیئی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد صندوق‌های صدقات (۲۰ هزار صندوق) را تا پایان سال ایمن‌سازی می‌کنیم که تاکنون نیز ۷۰۰۰ صندوق با ساماندهی قفل و دهانه ورودی ایمن شده‌اند و نتایج این کار نشان می‌دهد که شاهد افزایش درآمدهای صدقات بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌های جدید سفارش داده شده است که تا پایان آبان ماه ۱۵۰۰ صندوق در اماکن تجاری و برج‌های مسکونی جانمایی می‌شود، گفت: همچنین در همه ایستگاه‌های مترو نیز صندوق‌های الکترونیکی نصب شده‌اند و مردم می‌توانند با شماره تلفن (۷۳۷۵) صدقات خود را ارسال کنند و صدقات پیامکی نیز راه‌اندازی شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران از همکاری با بانک انصار خبر داد و گفت: قرار است از طریق خودپرداز این بانک، مردم بتوانند صدقات خود را واریز کنند.

به گفته وی، مردم تهران روزانه هشت تومان صدقه می‌دهند که این صدقات سهم‌بندی شده به طوری که ۱۳ درصد صدقات در تهران صرف درمان و ۱۲ درصد نیز صرف امور فرهنگی می‌شود.

ولیئی در مورد بیمه زنان سرپرست خانوار نیز اظهار داشت: در حال حاضر ۵۷ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش امداد هستند که ۹۵۰۰ نفر آنها بیمه تأمین اجتماعی بوده و هر سه ماه یکبار حق بیمه آنها را واریز می‌کنیم و تلاش است که بعد از سن ۵۰ سالگی آنها بتوانند بازنشسته شده و مستمری تأمین اجتماعی آنها جایگزین امداد شود.

وی گفت: مابقی این افراد نیز به دلیل بالای ۴۵ سال و یا کمتر از ۱۸ سال بودن، امکان تحت پوشش قرار گرفتن را ندارند.



خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .