تبیان، دستیار زندگی
قم نخستین شعبه كانون سینمای معناگرا با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه مندان به سیمنا، پنج‌شنبه شب در "مجتمع سینمایی مفید" قم گشایش شد. در مراسم افتتاحیه این كانون فیلم "خیلی دور، خیلی نزدیك" به كارگردانی &...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشایش كانون سینمای معناگرا با حضور فرهیختگان حوزه علمیه قم

نخستین شعبه كانون سینمای معناگرا با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه مندان به سیمنا، پنج‌شنبه شب در "مجتمع سینمایی مفید" قم گشایش شد.

در مراسم افتتاحیه این كانون فیلم "خیلی دور، خیلی نزدیك" به كارگردانی "رضا میركریمی" به نمایش درآمد كه مورد استقبال هنرمندان و هنرآموزان عرصه سینمای حوزه‌های دینی و هنری قرار گرفت .

دبیر كانون سینمای معناگرای كشور در حاشیه این مراسم به خبرنگارایرنا گفت: به دلیل وجود علما و فضلای فرهیخته و هنرمند در قم ، نخستین شعبه این كانون در این استان تاسیس شد.

"عبدالله اسكندری" افزود: سینمای معناگرا راه را برای تفكر و اندیشیدن كسانی كه می‌خواهند به مسایل ورای مادیات دست‌یابند ، هموار می‌كند.

وی بیان داشت: هنرمندان با تكیه بر اصالت فرهنگی و دینی ، خداشناسی ، و منطق می‌توانند با استدلالات هنری خود تاثیر مثبتی بر عرصه اجتماعی وهنری بگذارند.

اسفندیاری با تاكید بر اهمیت نقد و بررسی آثار سینمایی تصریح كرد :

جلسات نقد آثار هنری باید به طور مستمر و دور از افراط و تفریط مورد نقد قرار گیرد تا تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این كه فیلم "خیلی دور، خیلی نزدیك" از بهترین نمونه فیلم‌های معناگرا در سینمای ایران می‌باشد، ابراز امیدواری كرد تا این فیلم قدمی برای آغاز و رسیدن به كمال در این گونه فیلم‌ها باشد.

رییس مركز پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیمای قم گفت: این كانون هنری به همت دانش‌آموختگان و هنرآموختگان حوزه علمیه استان قم تشكیل شده است.

حجت‌الاسلام "هادی صادقی" افزود: با وارد شدن به عرصه سینما دینی و معنوی می‌توان با نقد این آثار هنری در راستای اصلاح و رشد آن گام برداشت.

وی بیان داشت: استان قم با دارا بودن پتانسیل‌های فكری و مركزیت تبادل مباحث اخلاقی و دینی ، مستعد است تا به رشد و پویایی سینما بویژه سینمای معناگرا كمك كند.

وی یادآور شد: این كانون موجی از تفكرات فرامادی را هدایت خواهد كرد و از انحراف در وادی مادیات ما را دور نگه می‌دارد.

صادقی، آموزش تدریجی و تغییر سلایق مردم به سوی مباحث فكری و تاثیرگذاری بر فیلم‌سازان را از نكات مثبت این كانون ذكر كرد و ادامه داد: این كانون بتدریج نسبت فیلم و مخاطب را تبیین می‌نماید.

در این مراسم بعد از نمایش فیلم "خیلی دور، خیلی نزدیك" جلسه پرسش و پاسخ میان كارگردان فیلم و مخاطبین برگزار شد كه "رضا میركریمی" نیز به نقد و بیان توضیحاتی در خصوص دیدگاه این فیلم پرداخت.