تبیان، دستیار زندگی
مکتب اسلام علاوه بر ابعاد معنوی زندگی انسان، بُعد مادی و دنیوی او را نیز مدنظر داشته و با طرح برنامه ای جامع و متقن سکان دار سعادت و خوشبختی انسان در حیات مادی و معنوی شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمولی برای دستیابی به بهترین مشاغل دنیا

مکتب اسلام علاوه بر ابعاد معنوی زندگی انسان، بُعد مادی و دنیوی او را نیز مدنظر داشته و با طرح برنامه ای جامع و متقن سکان دار سعادت و خوشبختی انسان در حیات مادی و معنوی شده است.

علی بیرانوند/کارشناس حوزه - بخش قرآن تبیان
فرمول، دستیابی به کار

اگر کسی به تفصیل در اصول و آموزه های دینی تحقیق و تفحص نموده باشد، به روشنی در می یابد که در این مکتب به تمام نیازهای انسان و ابعاد مختلف زندگی او توجه شده است، بر خلاف مکتب و نحله های مختلف اخلاقی و عرفانی که تنها به جزئی از نیاز های انسانی توجه نموده اند، مکتب اسلام علاوه بر ابعاد معنوی زندگی انسان، بُعد مادی و دنیوی او را نیز مدنظر داشته و با طرح برنامه ای جامع و متقن سکان دار سعادت و خوشبختی انسان در حیات مادی و معنوی شده است.

توجه و اهتمام خاص مکتب اسلام به حیات مادی

یکی از زیباترین و مهمترین ابعاد برنامه جامع هدایت بشری در مکتب اسلام، توجه و اهتمام خاص به حیات دنیوی است. در این مکتب علاوه بر ابعاد معنوی و روحانی انسان، برآورده شدن نیازهای مادی او نیز از اولویت بالایی برخوردار است، از این رو با بیان و  طرح اوامری در آموزه های خود، تکلیف همگان را در خصوص اصلاح و خوشبختی حیات مادی تبیین نموده است: « وَلَا تَنْسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیَا؛[سوره قصص، آیه77] و سهم خود را از دنیا فراموش مكن.»

فرمولی برای دستیابی به بهترین مشاغل دنیا

بعضی افراد برای تصاحب مشاغل مورد انتظارشان در توهم و حالتی رویایی سیر می نمایند، وقتی پای صحبت های این افراد می نشینید، متوجه می شوید، آنان با انتظارات توهم آمیزی به دنبال مشاغلی با حقوق های نجومی اند، آن هم با این شیوه که کارگزاران دولتی لیستی از بهترین مشاغل دنیا را در طبقی به ایشان عرضه نمایند تا ایشان در بین انبوه مشاغل پیشنهادی و پیشکشی، راحت ترین و پردرآمدترین مشاغل را بدون دردسر انتخاب نمایند. این در حالی است که با این چنین انتظاری هیچ یک از آرزوهای آرمانی شان به واقعیت مبدل نمی شود؛ چرا که در پس این آرزو ها تلاش، برنامه و حرکتی وجود ندارد.

1-سعی و تلاش جدی:

بر اساس فرهنگ قرآن، انسان در گرو کار و تلاش خویش است، از این رو برای دستیابی به اهداف و آرزوهای شغلی خویش کوشش می نماید: « وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى ؛[سوره نجم، آیه39] و اینكه براى آدمى جز آنچه به كوشش خود كرده است نیست»

واقعیت امر این است که برای رسیدن به هر مقام و موقعیتی در دنیا می بایست، تلاش و کوشش نمود و برای دستیابی به آن از هر گونه سستی و راحت طلبی اجتناب کرد، کما اینکه گذشتگان نیز برای موقعیت های دنیوی و مادی خود از هیچ گونه تلاشی دریغ نمی نمودند.
این مطلب علاوه بر اینکه مورد تأیید همگان می باشد در روایات اسلامی نیز مورد توجه قرار داشته است و افراد را به استفاده صحیح از این اهرم دعوت نموده است: « أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تَكْسَلُوا فِی طَلَبِ مَعَایِشِكُمْ فَإِنَّ آبَاءَنَا كَانُوا یَرْكُضُونَ فِیهَا وَ یَطْلُبُونَهَا؛[1] از امام صادق (علیه السّلام) این چنین روایت شده است: در طلب زندگى و معیشت سستى و كسالت بخرج ندهید و براستى پدران ما با سرعت به سوى آن مى  رفتند و آن را مى جستند.»
بر اساس فرهنگ قرآن، انسان در گرو کار و تلاش خویش است، از این رو برای دستیابی به اهداف و آرزوهای شغلی خویش کوشش می نماید: « وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى ؛[سوره نجم، آیه39] و اینكه براى آدمى جز آنچه به كوشش خود كرده است نیست».

2-توکل و اعتماد به خدای متعال:

کم نیستند افرادی که برای دستیابی به مشاغل مورد نظر خود به انواع و اقسام اسباب مادی و دنیوی متوسل می شوند، تا اینکه به آرزوی خود نائل آیند،  نوعاً شعار شغلی این دسته افراد این چنین است: «این روزها تا کسی از بند «پ» استفاده نکنه و  پارتی و آشنا نداشته باشه نمی تونه بر سر کار بره». حال اگر برای این دسته افراد از توانایی خدا و قدرتش صحبت شود، فایده ای ندارد، چرا که باور و اعتقاد این دسته افراد مشکل اساسی دارد. تا قلب و دل به این یقین نرسد که خدای متعال توانایی حل امور و مشکلات را دارد شاید اوضاع ما بهتر از این نشود، این اندازه که ما به زید و بکر امیدوار هستیم به خدای متعال خیر، این است که باری تعالی در جواب این دسته افراد می فرماید: « أَ لَیْسَ اللَّهُ بِكافٍ عَبْدَهُ؛[سوره زمر، آیه36] آیا خداوند بنده خویش را كار گذارى بسنده نیست».

3-قدرت شگفت انگیز دعا و مناجات:

در این دنیا نیروی های غیر مادی و مافوق تصوری وجود دارد که ما در بسیاری از مواقع از کارکرد و تأثیر آنها در زندگی خود بی اطلاعیم. از جمله این نیرو ها، قدرت دعا و مناجات با خدای متعال می باشد. خدایی که ضامن رزق انسان ها است، گاه کشتی معیشت انسان را در دریای پر تلاطم زندگی به این سو و آن سو می کشاند، تا کشتی نشینان، خالق کشتی را از یاد نبرند و از ترس غرق شدن، دائماً  او را صدا کنند. در روایتی از کتاب کافی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: « إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ أَرْزَاقَ الْمُوْمِنِینَ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُونَ وَ ذَلِكَ أَنَّ الْعَبْدَ إِذَا لَمْ یَعْرِفْ وَجْهَ رِزْقِهِ كَثُرَ دُعَاوُهُ. [2] خداوند متعال عزوجل، ارزاق مومنان را از راه های غیر قابل پیش بینی برای آنان قرار داده است تا با نشناختن راه تأمین رزق خود، زیاد دعا نمایند.»

4-تقوای الهی و استغفار:

گناه و نافرمانی خداوند متعال علاوه بر تنبیه معنوی که همان از دست دادن توفیق طاعت و شیرینی عبادت است، تنبیه مادی خداوند را نیز در پی دارد، تا هر چه زودتر انسان تبهکار به خود آید و به مسیر درست زندگی بازگردد.
اهل استغفار و تقوی الهی از امدادهای غیبی و مخزن های ویژه ی رحمت الهی برخوردارند، و از آنجا که امور غیبی  از توان محاسبه  انسان خارج است، انسان تقوا پیشه از ارزاق بی حساب و غیر قابل محاسبه ای برخوردار می شوند.[3] خدای متعال در خصوص رابطه تقوا و افزایش روزی افراد می فرماید:« وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى  آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا یَكْسِبُونَ؛[سوره اعراف، آیه 96]و اگر مردم آبادیها ایمان آورده و پرهیزگارى كرده بودند هر آینه بركت ها- نیكی ها و نعمت ها- از آسمان و زمین بر آنان مى گشادیم و لیكن [پیامه ا و نشانه  هاى ما را] دروغ شمردند، پس آنها را به سزاى آنچه مى  كردند گرفتار ساختیم.»

سخن آخر:

برنامه جامع اقتصادی و راهکاری اسلامی برای جویندگان مشاغل خوب، مجموعه ای از عوامل مادی همچون همت و تلاش و پرهیز از سستی و تنبلی و همچنین تمسک به ابزار معنوی همچون اعتماد به خدای متعال و بهره مندی از عنصر تقوا و استغفار را شامل می شود.

پی نوشت ها:
[1]. وسائل الشیعة، ج 17، ص60، ح 21980.
[2]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج 5، ص84، ح4.
[3]. راز رزق، مهدی عزیزیان، ص194.