تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر مقایسه باور به زندگی و مرگ در فرهنگ و تاریخ ایران و اروپا و تاثیر این نگرش بر پیشرفت این کشورها بود. دانش آموزان با کمک از روان کاوی مطالعه ای بین رشته ای با تلفیق نظریاتی در علوم عنوان شده آغاز کردند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باور به زندگی و مرگ در ایران و اروپا

باور به زندگی و مرگ در ایران و اروپا

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: باور به زندگی و مرگ در ایران و اروپا
نام ارائه دهنده/دهندگان: روزبه رادسرشت و عماد الدین فردوسی
 زمینه و نوع پروژه: انسانی -اجتماعی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان دوره اول اسلام

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر مقایسه باور به زندگی و مرگ در فرهنگ و تاریخ ایران و اروپا و تاثیر این نگرش بر پیشرفت این کشورها بود. دانش آموزان با کمک از روان کاوی مطالعه ای بین رشته ای با تلفیق نظریاتی در علوم عنوان شده آغاز کردند.

مقدمه

مرگ همواره یکی از مسائل مورد علاقه انسان ها به عنوان تنها موجوداتی که همواره با آگاهی از مرگ زندگی می کنند بوده است.
انسان همواره با ترسی مبهم از مرگ به عنوان تاریکی که پس از روشنایی زندگی می آید زندگی می کنند. نحوه تفکر درباره مرگ به شدت بر روی رفتار انسان ها اثر دارد به طوری که در طول تاریخ نحوه تفکر مردمان اقوام مختلف بر روی فرهنگ و حتی سرنوشت شان اثر گذاشته است.

انسان همواره به مرگ و پس از مرگ علاقه داشته و در اندیشه فرار از مرگ بوده است.

در افسانه های یونانی ارفیوس چنگ زنی بود که برای فراری دادن عشقش از دنیای زیرین تا آن جا رفت و حتی با هیدیز (خدای مرگ) ملاقات کرد و مصاعب زیادی را در این راه متحمل شد. یا مثلا امپراطور چین هزار کشتی را برای یافتن چشمه جاودانگی روانه کرد. در اسطوره و عرفان؛ مرگ آغازی برای زندگی دوباره است و با فنای در حقیقت، راه به بقا می برد.

باور به زندگی و مرگ در ایران و اروپا

مرگ اندیشی در اندیشه های مشترك آن ها چون فنا و بقا، پرواز روح، آتش، هوم و آب حیات قابل مطالعه است.

 هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر مقایسه باور به زندگی و مرگ در فرهنگ و تاریخ ایران و اروپا و تاثیر این نگرش بر پیشرفت این کشورها بود. دانش آموزان با کمک از روان کاوی مطالعه ای بین رشته ای با تلفیق نظریاتی در علوم عنوان شده آغاز کردند. مطالعات گسترده ای در ضمینه آثار فروید و اریک فروم در روان کاوی و همین طور مطالعاتی در فیزیک و کیهان شناسی و سیری در آثار جزف کمپل به عنوان اسطوره شناس برجسته ْ آغاز کردند و به بررسی مقایسه باور به زندگی و مرگ در دو فرهنگ و تاریخ ایران و اروپا پرداختند. روش تحقیق انتخابی برای این موضوع مطالعه کتابخانه ای بود. دانش آموزان با مراجع به کتب و سایت های اینترنتی اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری کردند.
 
مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی