تبیان، دستیار زندگی
بعضی ها با رفتنشان، خیلی ها را خوشحال می کنند. نه این که آدم های بدی بوده اند؛ نه برعکس. انسان های نوع دوستی که بعد از مرگشان، زندگی را به همنوعانشان هدیه می دهند؛ تا پس از مرگ نیز همچنان به حیات خود در کالبدی دیگر ادامه دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با اهدای عضو ؛بعد از مرگ هم زنده بمانیم


بعضی ها با رفتنشان، خیلی ها را خوشحال می کنند. نه این که آدم های بدی بوده اند؛ نه برعکس. انسان های نوع دوستی که بعد از مرگشان، زندگی را به همنوعانشان هدیه می دهند؛ تا پس از مرگ نیز همچنان به حیات خود در کالبدی دیگر ادامه دهند.

غزل کیانی- بخش اجتماعی تبیان
اهدای عضو


«تارا» همیشه می گفت: «دوست دارم بعد از مرگم، اعضایم را اهدا کنم. فکر می کنم کار شیکی است.» اما فکر نمی کرد که در عنفوان جوانی این آرزویش برآورده شود. تومورهایی که زندگی را از او گرفت و او را به خواب ابدی برد. تصمیمی سخت در انتظار خانواده «تارا»ست. در نهایت رضایت می دهند و قلبش در سینه دختری هم سن و سال خودش می نشیند که تنها دو روز تا مرگ فاصله داشت. مادرش در سوگش می گفت: «عیبی ندارد، هرچند تارای من تکه تکه شد، اما حداقل چند تا مادر دیگه مثل من داغدار بچه هاشون نمی شوند.»
پس از مرگ قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه ها، قرنیه، تاندون و غضروف، استخوان، دریچه قلب، پوست و مغز استخوان تا 48 ساعت قابل اهدا هستند. اما علی رغم این که ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان مرگ مغزی در آن اتفاق می افتد و این امر، زمینه را برای اهدای عضو فراهم می کند، اما در رتبه بندی جهانی، جایگاه قابل قبولی ندارد.
بر اساس آمارها در جهان در هر صد تصادف یك نفر كشته می شود، در حالی كه در ایران از هر ده تصادف یك نفر كشته می شود و از هر صد مرگ نیز یك مرگ مغزی اتفاق می افتد و با توجه به این آمار ما در كشور شاهد بیشترین آمار مرگ مغزی نسبت به سایر كشورها هستیم، اما در حالی كه آمار اهداء عضو از بیمار مرگ مغزی در جهان 34 نفر به ازای یك میلیون نفر است و این آمار در ایران 7/1 در میلیون است که این امر باعث شده ایران رتبه 32ام را در جهان به خود اختصاص دهد. البته باز هم مسوولان اظهار رضایت می کنند، چراکه رتبه ایران در سال 84، 67 بوده است و این به معنای گسترش فرهنگ اهدای عضو در بین خانواده های ایرانی است. آمارها نیز می گویند که آمار رضایت به اهدای عضو در ایران در سال 84 تنها پنج درصد بود، اما این آمار در حال حاضر به 70 درصد رسیده و رشد 14 برابری را تجربه کرده است.

آمار رضایت به اهدای عضو در ایران در سال 84 تنها پنج درصد بود، اما این آمار در حال حاضر به 70 درصد رسیده و رشد 14 برابری را تجربه کرده است


آمار دیگری نیز نشان می دهد که میانگین سنی بیش از 90 درصد از اهداکنندگان عضو در ایران بین سنین 20 تا 30 سال است که این موضوع نیز نشان از تحولی فرهنگی در لایه های خانواده های ایرانی می دهد، چراکه رضایت دادن به اهدای عضو برای اعضای جوان خانواده، کاری بسیار دشوار قلمداد می شود.
با تمام این اوصاف در حال حاضر 25 هزار بیمار، منتظر دریافت عضو هستند که هر روز 10 نفر از این افراد به دلیل نرسیدن عضو، فوت می کنند که این موضوع برای جامعه ای با فرهنگ غنی نوع دوستی بسیار تاسف برانگیز است.
در بین دانشگاه ها و بیمارستان ها نیز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مرکز آموزشی و پژوهشی و درمانی دکتر مسیح دانشوری در جایگاه اول پیوند ریه قرار دارد. دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان امام خمینی نیز جایگاه اول پیوند قلب در کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان لبافی نژاد، جایگاه اول پیوند کلیه و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان نمازی، جایگاه اول پیوند کبد را به خود اختصاص داده و دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان شریعتی جایگاه اول در پیوند مغز استخوان را دارد که این امر نشان از آن دارد که تمام زمینه های لازم برای اهدای عضو بیماران مرگ مغزی فراهم است.
هیات دولت نیز اخیرا در مصوبه ای هزینه جراحی پیوند عضو را رایگان اعلام کرده، چراکه هزینه پیوند عضو در کشور به گونه ای بود که برخی از خانواده ها به دلیل بضاعت مالی قادر به دریافت عضو نبودند، به طوری که هزینه پیوند کبد در کشور حدود 50 میلیون تومان هزینه در برداشت، که با وجود مساعدت دولت، این هزینه نیز حذف شد.
حال که همه چیز برای زنده ماندن بیماران نیازمند و منتظر در لیست فراهم است چه باید کرد؟ همان طور که هر فردی قبل از مرگ درباره میراث خود وصیت و آینده نگری می کند، باید این وظیفه را در قبال بدن و اندام های حیاتی خود نیز انجام دهد. فقط کافی است وارد سایت www.ehda.ir شوید و کارت اهدای عضو دریافت کنید. کارتی که به منزله وصیت شما در قبال جسم شماست. البته افرادی که کارت اهدای عضو دریافت می کنند، اگر به هر دلیل نسبت به اهدای عضو خود پس از مرگ پشیمان شوند، می توانند نسبت به ابطال کارت خود اقدام کنند. همچنین حتی در صورتی که فرد دچار مرگ مغزی نسبت به اهدای اعضای خود اقدام کرده باشد، باز هم نسبت به جلب رضایت خانواده متوفی برای اهدای عضو، اقدام خواهد شد.
در حال حاضر و بنا بر آخرین آمارهای ارائه شده، 1.6 میلیون ایرانی کارت اهدای عضو دارند که در مقابل جمعیت میلیونی کشور، رقم ناچیزی است که البته تمام ین افراد نیز لزوما پی از مرگ نمی توانند اعضای خود را اهدا کنند. دولت نیز در اقدامی روز 31 اردیبهشت را به نام " روز پیوند اعضاء" نامگذاری کرده است، تا از این طریق بتوان جامعه ایران را به حرکت انسان دوستانه و شادی آفرین اهدای عضو تشویق و ترغیب کند.

در حال حاضر و بنا بر آخرین آمارهای ارائه شده، 1.6 میلیون ایرانی کارت اهدای عضو دارند که در مقابل جمعیت میلیونی کشور، رقم ناچیزی است که البته تمام ین افراد نیز لزوما پی از مرگ نمی توانند اعضای خود را اهدا کنند


در حال حاضر بیش از یك میلیون نفر در جهان از درمان پیوند عضو بهره مند هستند و بقای تعدادی از این بیماران به بیش از 25 سال رسیده است. در این میان، مدت طلایی برای پیوند عضو تنها چند روز است، مساله ای که با گرفتن رضایت اهدای عضو از خانواده هایی که بیمار مرگ مغزی شده آن ها کارت اهدای عضو ندارد، برای اعضای هماهنگ کننده اهدای عضو مشکل است. بسیاری از مواقع خانواده ها به راحتی به اهدای عضو فرد رضایت نمی دهند و فرآیند رضایت گرفتن از آن ها گاهی تا 4 روز طول می کشد که در این زمان وقت طلایی برای اهدای برخی اعضای حیاتی از جمله ریه از بین می رود.
پس بیایید قبل از مرگ به فکر زندگی مجدد خود باشیم، که در این صورت دوباره هم خود نفس می کشیم و هم اجازه نفس کشیدن به انسانی دیگر را داده ایم. مرگی که باعث شود که 7 تا 8 نفر دیگر به زندگی برگردند، حیات مجدد است. پس اجازه ندهیم، اندام های هستی بخشمان زیر خروارها خاک سرد مدفون شود و هر 5 ساعت، جان یک انسان دیگر را به دلیل خودخواهی و یا هر دلیل دیگری به گور ببریم. پس هر چه زودتر به سایتwww.ehda.ir  مراجعه کنید و عمری دوباره را برای خود بخرید.