تبیان، دستیار زندگی
یم نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری در مراسم سومین جشن فارغ‌التحصیلی مؤسسه آموزشی‌ و پژوهشی امام خمینی ـ ره ـ گفت: تعامل فرهنگی و فكری ما با جهان غرب یك ضرورت است و چه بخواهیم و چه نخواهیم ناچاریم كه این تعامل را داشته باشی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعامل انفعالى را نفى میكنیم

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری در مراسم سومین جشن فارغ‌التحصیلی مؤسسه آموزشی‌ و پژوهشی امام خمینی ـ ره ـ گفت: تعامل فرهنگی و فكری ما با جهان غرب یك ضرورت است و چه بخواهیم و چه نخواهیم ناچاریم كه این تعامل را داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین اراكی افزود: ما می‌توانیم تعاملی منطقی با جهان غرب در عرصه فرهنگ و علم داشته باشیم، تعاملی كه سودرسان و سود‌بر باشد، مشروط بر اینكه این تعامل منطقی و بر مبنای اصول متعارف باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعامل وجود دارد اما این تعامل بر مبنای غلطی بنیان گذاشته شده و به شكل غلطی انجام می‌شود كه بسیار كم محصول و بسیار زیان‌بار است. اگر بتوانیم بنیاد این تعامل را بر یك مبنای منطقی شكل دهیم كار بزرگی انجام داده‌ایم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: حوزه‌ها می‌توانند پیشگام در این تصحیح اصول‌ها باشند و ما اگر این تعامل را بر اساس بنیادهای اصلی درست نسازیم و بنا نكنیم همیشه در یك تعامل غیر منطقی و آزار دهنده و زیانبار خواهیم ماند. البته ما امتی نیستیم كه نابود شویم و لیكن زندگی زیانباری خواهیم داشت.
وی افزود: ما از هویتی مبتنی بر فطرت و برهان برخورداریم كه نابود شدنی نیست و این هویت فرهنگ و اندیشه ماست و پایان نمی‌پذیرد. بر ماست كه اصول این تعامل را تصحیح كنیم تا این سرچشمه همیشه زنده و فعال و پرتپشی كه هویت ما را شكل می‌دهد، بارور شود.
وی یكی از اصول كلی برای برقراری تعامل را نفی تعامل انفعالی و یك سویه ذكر كرد و گفت: ما هنوز با مشكلی در تعامل فرهنگی و فكری در جهان غرب درگیریم، كه آن توقع بی‌جای جهان غرب در رابطه با تولید و مصرف محصولات فرهنگی است. اصل بسیار نابرابر و غیر منطقی است كه جهان شرق مصرف كننده تولیدات فرهنگ جهان غرب باشد.
وی افزود: ما باید بر مبنای شخصیت هم‌تراز و تعامل دو سویه داد‌و‌ستد گونه با غرب وارد گفت‌وگو و تعامل شویم. می‌ستانیم و می‌دهیم. نباید كالای خود را در جهان امروز ارزان ارائه كنیم و نباید اجازه دهیم دلالان فرهنگی كالاهای ما را ‌در بازار فرهنگ بی‌اعتبار جلوه دهند.
وی ادامه داد: برای موفقیت در این راه باید آنچه داریم خوب بشناسیم و معیارهای درست و منطقی برای ارزش‌گذاری داشته باشیم و به معیارهای مفروض و مصادره‌ا‌ی دیگران تن در ندهیم.
حجت الاسلام والمسلمین اراكی به معیارهای غربیان در ارزش‌گذاری فرهنگ و تفكر اشاره كرد و گفت: غربیان تفكر و فرهنگ خود را بسیار با اهمیت و مهم و اندیشه‌ها و تفكرات ناب و خالص و بكر شرقیان را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند.
وی افزود: ما عمیق‌ترین و ارزشمند‌ترین و مورد نیازترین مقوله‌های فكری و فرهنگی انسان معاصر را داریم. كسانی كه تصور می‌كنند فلسفه، عرفان، فقه و اصول ما برای بشریت غیر مفید است، اشتباه می‌كنند. ضروری‌ترین مقوله‌های فكری همین مباحث می‌باشد.
وی با بیان این مطلب كه باید ارزش آنچه كه داریم به جهان خوب بشناسانیم، گفت: متأسفانه به دلیل اینكه در جامعه برای مقوله‌های فرهنگی و فكری ارزش قایل نیستند، نتوانسته‌ایم به طور صحیح و درست به این مقوله‌ها رسیدگی كنیم.
وی به ارائه محصولات فرهنگی و فكری با شیوه‌های جدید و بیان شیوا و زیبا اشاره كرد و گفت: بدترین نوع عرضه كتاب در جهان امروز، عرضه كتب اسلامی شیعی است. هیچ نوع كالای فكری و فرهنگی در جهان امروز بدتر از كالای فكری و فرهنیگ شیعی از نظر چاپ، شكل بیان و ابزارهای توزیع نمی‌باشد. این مأموریت و مسئولیت حوزه‌ها و نهادهای فرهنگی ماست كه كالای خوب را در پوسته خوب عرضه كرده و بهترین شكل‌ عرضه را باید كالاهای خوب داشته باشند.
وی افزود: جهان غرب از نظر ابزار ارائه پیشرفته‌تر از ماست، در برابر ما در عرصه مقوله‌های مربوط به انسان‌سازی پیشرفته‌تریم. سرچشمه‌های پایان‌ ناپذیر معنویت نزد ماست. ما در برابر اعتبارات موهونی كه غربیان برای كارها و اقدامات خود قائلند نباید تسلیم شویم. معنای اعتبار باید منطق، برهان و اصول مسلم و متعارف پذیرفته شده عقلانی باشد، كه متأسفانه در گفت‌وگوهای میان غرب و دیگر ملل رعایت نمی‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین اراكی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به طلاب مؤسسه امام خمینی ـ ره ـ گفت: باید وظایفی را كه برای ما مشخص است و امام راحل نیز پس از انقلاب به دوش ما نهاد، انجام دهید و بسیج همگانی بسیج قوای جامعه و فراگیر را در جهت تقویت این هویت آرمانی بزرگ انجام دهیم. امید است كه روز موعود ما و تشنگان عدل و فضیلت است زودتر تحقق یابد.
نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری افزود: علائم فراوانی در جهان امروز به چشم می‌خورد كه مژده‌های فراوانی را در بردارد و امیدواریم این مژده‌های ثابت دیری نپایند كه به ما بنمایند و دیری نپاید كه سربازی از سربازان این جبهه همیشه پایدار باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین اراكی گفت: شما عزیزان فارغ‌التحصیل می‌روید تا در این شرایط بحرانی مناقشات فكری و هم‌آوردی‌های فرهنگی عظیم، پرچمداران جبهه‌ نور باشیدو بدانید ما پشتوانه عظیم و سرچشمه‌ای پایان ناپذیری در اختیار داریم.
وی افزود: در هیچ دورانی انسان همانند امروز احساس تشنگی نسبت به سرچشمه دانش و معارف انبیا نداشته است و این برای ما فرصتی است. یكی از مشكلات عظیم فراروی انبیا و امامان ما عدم وجود دل‌های تشنه‌ای بود كه احساس تشنگی كنند؛ یا جان‌هایی كه احساس گرسنگی داشته باشند. هنوز آه و حسرت‌های امام علی ـ ع ـ در گوش همه ما طنین‌انداز است، نبودند انسان‌های احساس‌مند تشنگی به معارف الهی، اما امروز این گونه انسان‌ها فراوان هستند.
وی ادامه داد: امروز جامعه بشر با همه موانع و مانع‌تراشی‌ها و گرفتاری‌ها و سنگ ‌اندازی‌ها، جامعه تشنه بهره‌برداری از معارف انبیاست.
حجت الاسلام اراكی با بیان این مطلب كه قرآن كریم خلاصه و عصاره همه ادیان الهی است، گفت: قرآن كریم گنجینه‌ای است كه تمام معنویت‌های جامعه بشر در طول تاریخ در این گنجینه خلاصه شده است.
منبع : رسا