تبیان، دستیار زندگی
ست  امام جمعه نجف امروز در دیدار با آیت الله نوری همدانی با اشاره به حضور گسترده مردم عراق در انتخابات گذشته گفت: مبارزات سیاسی با اشغال‌گران نتایج بهتری را در پی دارد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حضرت&n...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملت عراق، راه مبارزه سیاسی را با اشغال‌گران در پیش گرفته است

امام جمعه نجف امروز در دیدار با آیت الله نوری همدانی با اشاره به حضور گسترده مردم عراق در انتخابات گذشته گفت: مبارزات سیاسی با اشغال‌گران نتایج بهتری را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قبانچی در این دیدار حضور ملت عراق در انتخابات را امیدوار كننده توصیف كرد و گفت: با وجود قرار داشتن در ماه رمضان و مشكلات امنیتی مردم به طور چشمگیر در این انتخابات شركت كردند و قانون اساسی عراق با رأی بالای ملت به تصویب رسید.
امام جمعه نجف محتوای قانون اساسی عراق را مطلوب برشمرد و اظهار داشت: اگر چه متن قانون اساسی عراق، صد در صد اسلامی نیست؛ ولی با توجه به شرایط كنونی كشور عراق، مثبت ارزیابی می‌شود.
وی با بیان حضور پر رنگ علمای شیعه در مسند حكومت عراق این امر را نعمت بزرگ الهی خواند و افزود: پیش از این شیعیان در عراق حق سخن گفتن نداشتند؛ ولی امروز به مشیت الهی اكثریت مجلس شورا و مناصب مهم حكومتی از آن شیعیان است كه البته این امر باب طبع اهل تسنن و امریكا نیست.
حجت الاسلام قبانچی گسترش فرهنگ استقلال طلبی و مبارزه با اشغالگران را به صورت مسالمت آمیز در دستور كار علمای شیعه برشمرد و تصریح كرد: اصولاً دو روش برای مبارزه با اشغالگران بیش روی قرار دارد؛ یكی مبارزه مسلحانه و دیگری مبارزه سیاسی. تصور ما بر این است كه مبارزات سیاسی نتایج بهتری را در پی دارد. مردم عراق مبارزات مسلحانه را نمی‌پسندند و با شركت گسترده خویش در انتخابات ضربه سنگینی به متجاوزین وارد آوردند.
امام جمعه نجف با اشاره به انتخابات مجلس شورای عراق كه چهل روز پس از انتخابات قانون اساسی برگزار می‌شود بیان داشت: ما برای این انتخابات ائتلافی را تشكیل دادیم كه در رأس آن مجلس اعلا، سپاه بدر و چهره‌های شیعه حوزه قرار دارد.
وی با حساس خواندن انتخابات آینده مجلس شورا اظهار داشت: طبق قانون اساسی عراق هر گروه در این مجلس اكثریت را به خود اختصاص دهد رییس جمهور و وزرا را تعیین می‌كند.
حجت الاسلام سید صدر الدین قبانچی به ادعای واهی امریكا مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی عراق اشاره كرد و افزود: آنان فریاد می‌زنند كه كسانی كه در رأس مجلس اعلای عراق قرار دارند ایرانی الاصل هستند تا بدین صورت تفرقه افكنی كنند؛ ولی بحمد الله در كارشان موفق نیستند.
امام جمعه نجف با بیان وجود دو خط فكری شیعه و لاییك در عراق شیعیان را طرفدار جمهوری اسلامی ایران و لاییك را وابسته به امریكا عنوان كرد.
وی عملیات تروریستی و ارهابی در عراق را به قصد بر هم زدن اوضاع و بازگشت حكومت به حزب بعث ناكام برشمرد و افزود: با وجود این اقدامات وحشیانه، ما حكومت و ملت متحد داریم و علاوه بر آن به دادن شهید عادت كرده‌ایم و نمونه آن شهادت هزار شیعه در ده دقیقه در سالروز شهادت حضرت موسی‌بن جعفر (ع) در كاظمین بود.
سید صدر الدین قبانچی حادثه آن روز را موجب بهبود مشكلات داخلی همبستگی و یكپارچگی بیشتر بین مبارزان شیعی دانست.
امام جمعه نجف در پایان از حمایت جمهوری اسلامی ایران بدون دخالت در امور داخلی عراق تشكر و قدردانی كرد.
خاطر نشان می‌شود حجت الاسلام قبانچی از راهپیمایی باشكوه مردم عراق در روز جهانی قدس خبر داد و به سخنرانی خود در خطبه‌های نماز جمعه درباره شخصیت امام خمینی (ره) و حمایت ایشان از مردم مظلوم فلسطین اشاره كرد.