تبیان، دستیار زندگی
ی» به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی در پاسخ به سؤال جمعی از طلاب حوزه علیمه قم درباره استعمال دخانیات اعلام داشتند: اینجانب از چند سال پیش این فتوا را به صورت مشروط ذكر كرده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرات آیات عظام «مكارم شیرازی»، «بهجت» و «نوری همدانی»

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی در پاسخ به سؤال جمعی از طلاب حوزه علیمه قم درباره استعمال دخانیات اعلام داشتند: اینجانب از چند سال پیش این فتوا را به صورت مشروط ذكر كرده بودم و در رساله توضیح‌المسائل موجود است كه اگر كشیدن سیگار (و سایر دخانیات) به شهادت اهل اطلاع ضرر مهمی داشته باشد، حرام است. ولی اخیرا با شهادت و گواهی جمعی از پزشكان آگاه، و اساتید متعهد دانشگاه و با توجه به آمارهای تكان دهنده‌ای كه از مرگ و میر ناشی از سیگار و بیماری‌های خطرناكی كه از آن نشأت می‌گیرد، به ما رسید، ثابت و مسلم شد كه خطرات مهم دود سیگار یك واقعیت است كه حتی فرزندان افراد سیگاری و معاشران آنها از آن در امان نیستند لذا فتوای تحریم به طور مطلق را دادیم و از خدا می‌خواهم همه مسلمانان جهان خصوصا جوانان عزیز را كه نخستین قربانیان این بلای خانمان سوز هستند از شر آن حفظ كند.
همچنین آیت‌الله بهجت نیز در خصوص حكم استعمال دخانیات اعلام داشتند كه «اگر از گفته اهل فن برای كسی خوف ضرر پیدا شود، استعمال آن حرام است».
آیت‌الله نوری همدانی نیز با توجه به ضررهای مربوط به استعمال دخانیات اعلام كردند: «استعمال دخانیات جایز نیست».