تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت حباب های غول پیکر بود. دانش آموزان با توجه به آزمایش گوگرد روی آب، که در اثر تماس مایع ظرفشویی با آب به زیر آب رفت، مایع ظرفشویی کشش سطحی آب را از بین برده بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت حباب های غول پیکر

ساخت حباب های غول پیکر

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت حباب های غول پیکر
نام ارائه دهنده/دهندگان: نرگس رئوفی و صبا خسروآبادی
 زمینه و نوع پروژه: علوم زیست
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: پژوهشسرای خوارزمی

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت حباب های غول پیکر بود. دانش آموزان با توجه به آزمایش گوگرد روی آب، که در اثر تماس مایع ظرفشویی با آب به زیر آب رفت، مایع ظرفشویی کشش سطحی آب را از بین برده بود. به این نتیجه رسیدند که اساس ساخت ابر حباب از بین بردن کشش سطحی است. پس آن ها برای درست کردن بهترین حباب باید از موادی استفاده کنند که باعث از بین بردن کشش سطحی شود.

مقدمه

در فرمولاسیون تمام شوینده ها از موادی به نام سورفاکتانت استفاده شده است که در اثر جمع شدن ملکول های آن در سطح مایع سبب اغتشاش سطح شده و نیروی کشش سطحی را کم می کند. به همین دلیل نوعی پارگی در پوسته سطح ایجاد شده و گوگرد سقوط می کند.

سورفکتانت ها ترکیباتی آلی هستند که دارای گروه های هیدروفوبیک (دافع آب) که نقش دم و دنباله را دارد و گروه های هیدروفیلیك (جاذب آب) که نقش سر را دارد می باشند، بنابراین به تناسب ساختار مولكولی در حلال های آلی و آب حل می شوند و باعث كاهش كشش سطحی در فصل مشترك هوا-آب و یا روغن-آب می شوند.

سورفکتانت ها معمولاً به وسیله گروه های باردار به 4 گروه سورفکتانت آنیونی (دارای بار منفی)، سورفکتانت کاتیونی (دارای بار مثبت)، سورفکتانت غیر یونی (بدون بار) و آمفوتریک (دارای بار در مجموع خنثی) تقسیم بندی می شوند. سورفکتانت های nonionic در قسمت سر خود بی بار هستند اگر بار منفی باشد سورفکتانت آنیونی و اگر مثبت بود سورفکتانت کاتیونی داریم. گاهی قسمت سر دارای هر دو بار منفی و مثبت است که به آن آمفوتریک گوئیم.

ساخت حباب های غول پیکر

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت حباب های غول پیکر بود. دانش آموزان با توجه به آزمایش گوگرد روی آب، که در اثر تماس مایع ظرفشویی با آب به زیر آب رفت، مایع ظرفشویی کشش سطحی آب را از بین برده بود. به این نتیجه رسیدند که اساس ساخت ابر حباب از بین بردن کشش سطحی است. پس آن ها برای درست کردن بهترین حباب باید از موادی استفاده کنند که باعث از بین بردن کشش سطحی شود.

دانش آموزان ابتدا مواد جامد مورد استفاده را دقیقا وزن نموده و مایعات مورد استفاده را به وسیله پیپت برداشته و حجم آن ها را یادداشت نمودند. در مواردی که حجم زیادی از یک مایع نیاز داشتند از استوانه مدرج برای تعیین حجم آن استفاده کردند. سپس بشر را پر از آب کرده و مقداری گوگرد در آن ریختند.
مشاهده کردند که گوگرد در سطح آب مانده و ته نشین یا حل نمی شود. سپس مقداری از بند انگشت را با مایع ظرفشویی آغشته کردند و درون بشر مخلوط آب و گوگرد فرو بردند. پوسته ای که در سطح آب وجود دارد. مانع از ورود گوگرد به درون آب می شود و در برابر آن مقاومت می کند.

این مقاومت را می توان هنگامی که گوگرد بر روی سطح آب قرار دارد به وضوح مشاهده نمود. سطح آب به داخل خمیده می شود. مشاهده کردند که بعد از فرو بردن انگشت آغشته به مایع ظرفشویی در آب گوگرد ته نشین می شود.
مواد لازم:  مقداری گوگرد - آب به اندازه یک بشر 100 سی سی - مقداری هم مایع ظرفشویی

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله
6. آشنایی با نحوه ساخت حباب های غول پیکر
7. آَشنایی با فرمولاسیون شوینده ها

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی،تنظیم:نیلوفر یاقوتی