تبیان، دستیار زندگی
این روزها کشف سیاره ای شبیه سیاره کره زمین که به دور نزدیکترین ستاره به خورشید می درخشد جنجالی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف سیاره مشابه زمین که امکان حیات در آن وجود دارد

این روزها کشف سیاره ای شبیه سیاره کره زمین که به دور نزدیکترین ستاره به خورشید می درخشد جنجالی شده است.

بخش دانش و زندگی تبیان

نجوم

بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در نشریه نیچر منتشر شده با کشف این سیاره گام مهمی در تلاش  برای یافتن امکان وجود حیات در کُرات دیگر برداشته شده است.

ستاره شناسان پس از سال ها زیرنظر گرفتن دقیق ستاره ی پروکسیما قنطورس، بالاخره توانستند در مدار آن سیاره ای پیدا کنند که فقط اندکی از زمین بزرگتر است. پروکسیما قنطورس نزدیک ترین ستاره به خورشید است و سیاره ی کشف شده، در دامنه ی زندگی آن قرار دارد.

این سیاره، «پروکسیما-بی» نام گذاری شده و نزدیكترین سیاره فراخورشیدی است كه تاكنون كشف شده است. پیش از این هم صدها سیاره دیگر فراخورشیدی هم اندازه این سیاره كشف شده اما سیاره بسیار به زمین نزدیك است كه باعث جلب توجه و هیجان محققان شده است. این سیاره در فاصله ی 4،2 سال نوری از زمین قرار دارد و از میان 3500 سیاره فراخورشیدی کشف شده پس از سال 1995،از همه نزدیکتر است. شانس بسیار زیادی وجود دارد که این سیاره برای حیات مناسب باشد.

پیته وردن، از مدیران ارشد سابق ناسا در رصد خانه جنوب اروپا (سازمانی اروپایی برای پژوهش های اخترشناسی در نیمکره ی جنوبی) در کنفرانسی خبری درباره این کشف جدید گفت: «سوال اصلی ما در ابتدای این طرح این بود که آیا در این سیاره هایی که به دور این ستارگان می چرخند امکان حیات وجود دارد یا خیر و اکنون می دانیم که دست کم یک سیاره با ویژگی های شبیه به زمین وجود دارد.»

پدرو آمادو از ستاره شناسان موسسه ستاره شناساسی گرانادا اسپانیا نیز گفت: «کشف این سیاره  شیبه به زمین شانس خوبی را در اختیار ما قرار داده است.»

دمای سطح این سیاره طوری است امکان تشکیل آب مایع در آن وجود دارد. آب مایع هم که یکی از عناصر اصلی پیدایش حیات است. هنوز مشخص نیستا در این سیاره حیات وجود دارد یا خیر. حتی اگر خبری از حیات نباشد، شرایط لازم برای تشکیل آب را دارد. به این ترتیب، می تواند اولین مقصد بشر برای سفرهای آینده درون کهکشان راه شیری باشد. البته ستاره مادر این سیاره یعنی «پروکسیما قنطورس» خنک تر و سرخ تر از خورشید است، اما یکی از دو ستاره دیگر در منظومه آلفا قنطورس شباهت زیادی به خورشید ما دارد. تصویر بالا مکان پروکسیما قنطورس را در آسمان نشان می دهد. این سیاره کشف شده آنقدر نزدیک به ستاره اش می چرخد که در واقع یک سال آن، 11 روز زمین ما می شود. با اینکه بسیار بعید به نظر می رسد، اما اگر پروکسیما b حیات داشته باشد، فاصله 4?2 سال نوری اش به قدر کافی نزدیک است که امکان ارتباطات دوطرفه وجود داشته باشد.


منبع: خبرآنلاین