تبیان، دستیار زندگی
اگر تا حالا از بروجرد بازدید نکرده اید، بشتابید، چرا که از روستای خوش آب وهوا ، مناطق سزسبز و جاذبه های تاریخی هرچه که بخواهید ،می توانید در بروجرد پیدا کنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنشین بر لب «تپه چغا» و بروجرد ببین!

اگرتا حالا از بروجرد بازدید نکرده اید ، بشتابید،چرا که از روستای خوش آب و هوا، مناطق سرسبز، مکان های تفریحی، باغات سرسبز و جاذبه های تاریخی هرچه که بخواهید ، می توانید در بروجرد پیدا کنید.

title

به گزارش تبیان از ایرنا، با نزدیک شدن به آغاز موج سوم سفرهای تابستانی در شهریورماه تفرجگاه ها، طبیعت و بناهای تاریخی بروجرد آغوش خود را به روی مسافران و گردشگران گشوده اند و انبوهی از چادرهای مسافرتی در جای جای این شهر دیده می شود.
تعداد اسکان یافتگان در مدارس و انبوه چادرهای مسافراتی نشان می دهد که این شهرستان اقبال خوبی در مقوله گردشگری و جذب مسافران تابستانی داشته است.
بوستان های بروجرد از جمله بوستان بهشتی که به واسطه وجود تندیس عظیم قوری و سماور به همین نام شهرت یافته، این روزها پر تردد تر از قبل دیده می شود و با داشتن امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، وسایل بازی کودکان و تامین امنیت آن یکی از پارک های شناخته شده برای مسافران و اسکان موقت آنها است.
سایر بوستان ها مانند نماز، صامتیه، بهار و مادر نیز این روزها پرتردد و مملو از مسافران تابستانی می باشند.
روستای گردشگری 'ونایی' که در غرب بروجرد واقع شده یکی از مناطق دیدنی شهرستان است که با داشتن رودخانه خروشان و باغ های سرسبز، منطقه ای نام آشنا برای مسافران و گردشگران می باشد.
خیارشور، دوغ و کره محلی منطقه ونایی شهرت فراوان دارد که دیدن و خرید این محصولات محلی برای مسافران خالی از لطف نخواهد بود.
منطقه سرسبز 'گلدشت' و 'کپرگه' نیز از دیگر مناطق دیدنی و بکر شهرستان بروجرد می باشند که با داشتن رودخانه های زیبا و باغات میوه، طبیعت سرسبز شمال کشور را برای مسافران تداعی می کنند.
در فصل تابستان نیز محصولات باغی تازه توسط باغداران در این منتاطق به وفور عرضه می شود و مسافران می توانند انواع میوه های تابستانی تازه چیده شده را به قیمتی مناسب تهیه نمایند.
تپه چغا بروجرد به عنوان مرتفع ترین تفرجگاه بروجرد که در غرب این شهرستان واقع شده با داشتن دریاچه مصنوعی، وسایل بازی کودکان، هتل بین المللی زاگرس و سایر امکانات رفاهی یکی از اماکن مناسب برای اسکان مسافران تلقی می شود، ضمن اینکه تمامی نقاط شهرستان را می توان از بالای این تپه مشاهده کرد.
باغ فدک نیز یکی از تفرجگاه های برجسته شهرستان بروجرد است که با داشتن سه دریاچه مصنوعی و امکانات قایقرانی، شهربازی، باغ پرندگان، اغذیه فروشی، نمازخانه و سرویس بهداشتی در سال های اخیر بین مسافران شهرت بسیاری یافته که دیدن آن به مسافران تابستانی توصیه می شود.
البته باید گفت که تمامی راه های روستایی و بیش از 70 بوستان در شهرستان بروجرد از لحاظ داشتن طبیعی زیبا و بکر، برای گذراندن ساعاتی از روز برای مسافران لذت بخش خواهد بود.
علاوه بر تفرجگاه ها و آب و هوای دلپذیر و طبیعت دلنشین بروجرد، این شهرستان با داشتن 165 بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی یکی از شهرهای غنی در حوزه فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران زمین است.
مسجد جامع بروجرد یکی از برجسته ترین بناهای تاریخی استان لرستان است که با داشتن قدمتی چند صدساله، تاریخ معنوی، فرهنگی و معماری شهرستان را نشان می دهد.
این مسجد در قرن دوم تا سوم هجری در محله تاریخی جعفری (دو دانگه) بروجرد ساخته شده و بر اساس تخمین مورخان، طاق میانی این مسجد آتشکده ای باستانی بوده که پس از ورود اسلام و گسترش آن به ایران به مسجد تبدیل شده است.
بر بالای محراب و دیوارها کلمات مقدس و آیات قرآنی با آجر و خط کوفی نوشته شده و بر بالای درب غربی مسجد نیز سنگ نوشته ای وجود دارد که تاریخ ورود شاه عباس صفوی به بروجرد در سال ‎ 1022هجری قمری را نشان می دهد.
معماری این بنای تاریخی ویژگی های معماری اسلامی و باستانی ایران(ساسانیان) را در خود جای داده است.
یکی از دیدنی های این مسجد وجود منبر چوبی ‎ 9پله آن است که بسیار هنرمندانه ساخته شده و تاریخ 1608 هجری قمری بر آن حکاکی شده است.
مسجد جامع بروجرد با شماره ‎ 228در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد امام(ره) بروجرد با وسعت هفت هزار مترمربع در مرکز شهر و مجاور بازار قدیمی شهرستان واقع شده است.
این مسجد از نظر بنا از نوع مساجد چهار ایوانی و از نظر پلان شبیه مسجد امام (ره) تهران و مسجد نبی (ص) قزوین می باشد، اما وسعت این مسجد از 2 بنای یادشده بیشتر است.
شبستان جنوبی مسجد که در زیر گنبد اصلی بنا واقع شده، دارای محرابی گچ کاری شده و مزین به کاشی کاری دوره قاجاری است و در طاق محراب هایی که در 2 طرف شبستان واقع شده آیاتی از قرآن کریم با خط ثلث مشاهده می شود.
عمده تزیینات این بنای تاریخی کاشی های خشتی با نقوش اسماء ائمه اطهار(ع) و نوشته هایی با خط کوفی(خطوط زاویه دار)، کتیبه های گچی منقش به احادیث پیامبر اکرم(ص)، ازاره های(نقوش مهندسی) سنگی با نقوش گیاهی و اسلیمی و تزیینات آجری است.
همچنین وجود آیات و روایات گوناگون که روی درهای چوبی این بنای ارزشمند حک شده خود سندی محکم برای اثبات قدمت و پیشینه مذهبی و تاریخی شهرستان بروجرد است.
در ایوان غربی مسجد امام خمینی(ره) بروجرد نیز کتیبه ای تاریخی وجود دارد که در آن حکمی از حسام السلطنه حکمران وقت مشاهده می شود.
این بنا نیز به واسطه مجاورت با بازار قدیمی و سنتی بروجرد همواره مرکز تردد شهروندان و گردشگران است.
امامزاده جعفر(ع) از دیگر بناهای شاخص بروجرد و استان لرستان است که در میان گورستانی کهن در منطقه امام حسین و جعفری بروجرد واقع شده و در بین شهروندان از احترام و اعتبار قابل توجهی برخوردار است.
این زیارتگاه تاریخی را مربوط به یکی از نوادگان حضرت امام موسی کاظم(ع) دانسته اند ولی در کتاب جغرافیای بروجرد جد ششم این امامزاده، حضرت امام سجاد(ع) امام چهارم شیعیان عنوان شده است.
از جمله آثار دیدنی این بنا گنبد امامزاده است که به صورت دو پوسته و پله پله (اورچین) شبیه گنبد دانیال نبی در شوش می باشد که در 18 پله با ارتفاع حدود 25 متر بنا شده که در بالای آن مخروطی گچکاری شده نیز مشاهده می شود.
معماری گنبد امامزاده جعفر(ع) مربوط به دوره سلجوقیان است و در قسمتی از آن تاریخ 717 هجری قمری دیده می شود.
در محوطه اطراف امامزاده گورستان بسیار کهنی وجود دارد که سفال های مزین به خط کوفی یافت شده در آن نمایانگر قدمت این منطقه است.
این بنای تاریخی به شماره ۱۸۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بروجرد از نظر داشتن خانه های قدیمی، مدارس تاریخی، تپه های باستانی در لرستان سرآمد بوده و با استان های بزرگی همچون اصفهان برابری می کند.
خانه افتخارالاسلام و خانه فرهنگ بروجرد از جمله این خانه های قدیمی هستند که امروز به مکانی برای برپایی جشنواره های فرهنگی و بومی تبدیل شده اند.
موزه مردم شناسی بروجرد که مجموعه ای دیدنی و تاریخی از فرهنگ و تمدن این شهرستان است در خانه تاریخی فرهنگ در خیابان صفا بروجرد و در مجاورت خانه افتخارالاسلام واقع شده و با داشتن بیش از 900 قلم شی تاریخی و شناسنامه دار هر کدام سندی از تاریخ این دیار هستند.
بخشی از این موزه به صنایع دستی مردم بروجرد مانند ظروف و اشیای زینتی ساخته شده از ورشو، پارچه بافی، گیوه دوزی و صنایع تختخواب و صندلی سازی، قالی بافی، چلنگری، نمدمالی و ارسی دوزی(کفاشی) اختصاص دارد که شغل و پیشه مردم بروجرد در گذشته های دور را نشان می دهد.
لباس های محلی از جمله سرداری، جلیقه های تزیین شده که درگذشته با رنگ و مدل های خاص در بین مردم رواج داشته و امروز متاسفانه به فراموشی سپرده شده بخش ویژه ای از موزه مردم شناسی بروجرد است.
اسناد خطی مالکیت و عقدنامه ازدواج، کتاب های خطی و چاپی که شامل مفاتیح، رساله، 60 پاره قرآن، کتاب شعر حماسی حمله حیدری و ترجمه قرآن، کفگیرهای چلنگری، سه در چوبی زیبای قدیمی، شمشیر، ساطور و نقشه ای از شهر بروجرد در دوره قاجاریه که توسط روس ها تهیه شده اند از دیگر آثار موجود در این موزه می باشند.
چراغ های قدیمی و صندوقچه ها( یخدان) که در گذشته برای نگهداری لباس و اشیای گرانب ها استفاده می شد، سکه و زیورآلات شامل گردنبندهای نقره و سنگی، دستبند، پابند، انگشتر، گل کیف و پیشانی بند که در گذشته زینت بخش لباس و ظاهر بانوان منطقه بوده و همچنین قفل های فولادی دست ساز قدیمی، سفال های و خمره ها که برای نگهداری ترشی، آرد و حبوبات استفاده می شد نیز در موزه بروجرد خودنمایی می کند.
بازدید از موزه مردمشناسی بروجرد ازنظر محیطی تاریخی و آرامش بخش بدون شک برای مسافران خاطره انگیز خواهد بود.
بازار قدیمی بروجرد که همواره نبض اقتصادی شهرستان در آنجا می تپد، یکی از مراکز مهم برای خرید شهروندان و حتی استان های همجوار است.
بازار بروجرد شامل راسته بازارها، کاروانسراها و مراکز جانبی مانند حمام و مسجد است.
راسته بازارها که درگذشته هرکدام برای تولید و عرضه یک محصول و صنایع دستی تعریف شده بود امروز نیز با همان نام ها برای مردم بروجرد شناخته شده اند که راسته مسگرها، پرنده فروش ها و چلنگرها از جمله آنها است.
به رغم بی مهری هایی که سال های گذشته به صنایع دستی شد اما هنور تعدادی از این حرفه ها و مشاغل در بازار قدیمی بروجرد به همان سبک سنتی ارایه می شود و به عنوان مهرهای وزین در بازار بروجرد خودنمایی می کنند.
هرچند بافت تاریخی و معماری بازار بروجرد در دهه های گذشته دستخوش تغییراتی بوده ولی تنوع اجناس، بازارهای تو در تو، وجود مشاغل سنتی همه بر زیبایی های این مکان افزوده است و بازدید از این مکان تاریخی برای مسافران خالی از لطف نیست.
شهرستان بروجرد در زمینه تولید صنایع دستی نیز جزو شهرهای برتر و به نام کشور است که ورشو این منطقه آوازه جهانی دارد.
از جمله تولیدات ورشویی می توان به آبخوری، سینی و فنجان، منقل، آفتابه لگن، سرمه دان، گلاب پاش و سماور اشاره کرد که به استناد برخی متون کار ساخت این لوازم خانه از زمان سلجوقیان و صفویان در این منطقه رواج داشته و در زمان قاجار این هنر به اوج خود رسیده است.
ظروف ورشو هم اکنون یکی از سوغات ماندگار خطه لرستان است که به لحاظ ساخته شدن با دست هرگز زیبایی های خود را از دست نمی دهد.
مسگری، جاجیم بافی، گلیم بافی، صابون پزی، گیوه دوزی، ماشته بافی و چاقوسازی از دیگر صنایع دستی و تولیدات محلی بروجرد هستند که در گذشته از رونق خاصی در این شهر برخوردار بودند و امروز ردی از آنها دربازار قدیمی بروجرد وجود دارد.
علاوه بر صنایع دستی بروجرد برخی اقلام خوراکی این شهرستان نیز به عنوان سوغات طرفداران ویژه ای دارند.
آب نبات، نقل، کلوچه قندی، ارده، نان تیری، خیار شور و دوغ منطقه ونایی بروجرد از جمله این اقلام خوراکی هستند که به طور سنتی و نیمه صنعتی در شهرستان تولید می شوند و هر کدام نامی آشنا برای مسافران می باشند.
در حال حاضر انواع صنایع دستی بروجرد علاوه بر فروشگاه های سطح شهر در بازارچه صنایع دستی واقع در میدان بهار این شهرستان به مسافران عرضه می شوند.
شهرستان بروجرد در زمینه تهیه کباب، حلیم، سمنو و بستنی دارای نام و آوازه است که چشیدن طعم این خوراکی ها نیز به مسافران و گردشگران توصیه می شود.
مراکز تجاری و تفریحی از جمله مجتمع امام رضا(ع)، نیلوفر، شقایق، خوزستان، هنرور، آیینه، گلشهر، جهادی و شهر سبز نیز برای خرید مسافران دایر هستند.
بیش از 15هتل، مسافرخانه، مهمانپذیر و مدارس شهرستان بروجرد برای اسکان مسافران تابستانی در نظر گرفته شده است.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .