تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر آشنایی با انواع باکتری های پروبیوتیک بود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باکتری های پروبیوتیک

باکتری های پروبیوتیک

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: باکتری های پروبیوتیک
نام ارائه دهنده/دهندگان: پریا محجوب، ملیکا جباری، زینب طالبی، مدیسا خیرآبادی
 زمینه و نوع پروژه: علوم زیست
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: پژوهشسرای خوارزمی

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر آشنایی با انواع باکتری های پروبیوتیک بود.

مقدمه

فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری ها است. بسیاری از این باکتری ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته ای از این باکتری ها که به باکتری های پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین ها و آنتی بیوتیک های مختلف را تولید می کنند که برای بدن مفید می باشد. منبع باکتری های پروبیوتیک لبنیات و میوه ها هستند.

اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی پروبیوتیک را این گونه تعریف می کند:

«پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم های زنده ای هستند که مصرف کافی آن ها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می شود.» بر این اساس، باکتری های پروبیوتیک موجود در محصولات خوراکی، نه تنها باید دارای مشخصه های عملکردی و سودمند برای سلامتی انسان باشند بلکه از قابلیت ماندگاری در دستگاه گوارش هم برخوردار باشند.

این ویژگی ها شامل رشد و بقای ارگانیسم ها در روند تولید محصول، نگهداری، و پس از مصرف حین انتقال از معده به روده است.

پروبیوتیک ها بر تعادل باکتری های مفید و مضر روده تأثیر می گذارد و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری های مفید تغییر می دهند، در حقیقت پروبیوتیک ها از همین طریق اثرات سلامت بخش خود را در بدن انسان القا می کند. دوز پروبیوتیک مصرف شده عامل مهمی است که بر تراکم میکروارگانیسم های موجود در بخش های مختلف دستگاه گوارش تأثیر می گذارد. پروبیوتیک ها همچنین قادرند اختلالات میکروبوتای روده، پس از درمان آنتی بیوتیکی را به حداقل برسانند.

پژوهش ها نشان می دهد که این دسته از باکتری ها در درمان و کنترل دسته ای از بیماری ها از جمله آلزایمر، استرس و یا دیابت موثر است که شناخت این باکتری ها و استفاده از آن ها در مواد غذایی و یا بعضی داروها در درمان این بیماری ها موثر است. آشنایی بیشتر با انواع باکتری های پروبیوتیک و بررسی کاربردهای این باکتری ها در تغذیه، پزشکی و درمان بیماری ها.

باکتری های پروبیوتیک

پژوهش ها نشان می دهد که این دسته از باکتری ها در درمان و کنترل دسته ای از بیماری ها از جمله آلزایمر، استرس و یا دیابت موثر است که شناخت این باکتری ها و استفاده از آن ها در مواد غذایی و یا بعضی داروها در درمان این بیماری ها موثر است. بررسی های علمی متعدد نشان داده است که ارتباطی بین باکتری های فعال موجود در پروبیوتیک ها و پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها وجود دارد.

یکی از بهترین کاربردهای آن ها در لبنیات است. به نظر می رسد پروبیوتیک ها قادرند جذب مواد آلرژی زای لبنیات را از طریق روده ها کاهش دهند و خود مواد آلرژی زا را هم در روده از بین ببرند.

هضم غذا، جذب به مواد مغذی، مقابله با عفونت ها و ویروس ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع راحتتر، کاهش آلرژی، خنثی کردن اثرات منفی آنتی بیوتیک ها، سالمت خانم ها و مقبله با عفونت های ادراری از جمله کاربردهای مفید این باکتری هاست.

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر آشنایی با انواع باکتری های پروبیوتیک بود. آن ها جهت دستیابی به اهداف پژوهش از روش پژوهش های میدانی و کتابخانه ای استفاده کردند و اطلاعات مورد نیاز را از طریق جستجوی در منابع اطلاعاتی و سایت های اینترنتی دریافت کردند.
  
مهارت های کسب شده

1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله
6. آشنایی با انواع باکتری های پروبیوتیک

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی