تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت کیتوسان آنتی باکتریال بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت کیتوسان آنتی باکتریال

ساخت کیتوسان آنتی باکتریال

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت کیتوسان آنتی باکتریال
نام ارائه دهنده/دهندگان: کیانا عسگری، روژان خزایی، روژین رضایی
زمینه و نوع پروژه: زیست
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: غیردولتی حضرت معصومه (س)

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت کیتوسان آنتی باکتریال بود.

مقدمه

کیتین (یک پلی ساکارید) درشت مولکول قندی است که تا کنون بیش از 300 منبع متفاوت از جمله گیاهان و بی مهرگان دریایی، حشرات، باکتری ها، جلبک ها، قارچ ها، خزه ها و نرم تنان برای استخراج این زیست بسیار مورد مطالعه قرار گرفته اند. در حال حاظر مهم ترین منابع اولیه برای استخراج به صرفه اقتصادی آن پوسته سخت پوستان دریایی همچون میگو و کیتین، ماده خام فراوانی است که توسط سلول های زنده گیاهی و جانوری ساخته می شود و برای تبدیل به مواد شیمیایی و محصولات جدید عملاً تمام نشدنی است.

از حرارت دادن کیتین در یک محلول شیمیایی کیتوسان به دست می آید. این نوع مواد زیستی به علت برتری ها و مزیت های طبیعی و ذاتی، آینده درخشانی دارند.


کیتوسان خواص منحصر به فردی دارد که در دیگر محصولات مصنوعی یافت نشده است. کاربردهای گسترده کیتوسان برای تصفیه فاضلاب، تهیه چسب، صنایع غذایی، کشاورزی، شیمیایی، پزشکی و دندان پزشکی، دارویی و زیست فناوری، مواد آرایشی و بهداشتی، کاغذسازی و نساجی، کروماتوگرافی، عکاسی و غیره اهمیت اقتصادی استفاده از این ماده را نشان می دهد.

پیش بینی شده است که کیتوسان تبدیل به یک ماده کلیدی پرمصرف در سال 2012 میلادی بشود که 75 درصد این مصارف در زمینه زیست پزشکی خواهد بود.

امروزه با توجه پیشرفت های چشم گیر بشری انسان هنوز هم با موانع و مشکلاتی روبه رو است. برای مثال یکی از ساده ترین این موانع که از دید ما نیز دور نبوده کمبود وسایل آنتی باکتریال مناسب بوده است که در جراحی ها و حتی فضای بیمارستان ها نیز مورد استفاده گسترده ای قرار می گیرد.

در این راستا سعی در به عمل آوردن موادی با ساختار کیتوسانی که دارای خواص بارزی چون آنتی باکتریال، قابلیت ارتجایی و استحکام و مقاومت بالا باشد، را داریم.

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت کیتوسان آنتی باکتریال بود. لذا جهت انجام پژوهش دانش آموزان 4 سی سی از محلول 52 میلی مول نیترات نقره را به حجم 10 سی سی رساندند.. سپس 10 سی سی از محلول کیتوسان را به حجم 20 سی سی رساندند، این دو را با یکدیگر ترکیب کرده و به همراه مگنت روی هیتر استیرر قرار دادند تا زمانی که محلول هموژن به دست آید.
سپس محلول را وارد لوله آزمایش کرده و به مدت 12 ساعت در دمای 95 درجه سانتی گراد قرار دادند. در آخر یک محلول هموژن زرد رنگ به دست آورده و سپس سود سوز آور را اضافه کرده تا به خاصیت آنتی باکتریالی برسند.

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله
6. آشنایی با اهمیت آب و راه های ذخیره آب

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی