تبیان، دستیار زندگی
در فرض سؤال، معامله با چنین شخصی جایز نیست. ولی در صورتی که این فرد درآمدهای حلالی هم دارد، و نمی دانید آنچه در اختیار شما قرار داده از اموال حرام است یا حلال، معامله با او اشکال ندارد و تصرف در آن برای شما جایز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم معامله با معصیت کار چیست؟

حکم معامله با معصیت کار و گناه کار چیست، که پول آنها از طریق حرام به دست می آید؟

فراوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

معامله،

«معاملات» عبارت از احکام شرعی متعلق به امور دنیاست به اعتبار بقای شخص؛ مانند بیع، رهن، اجاره، نکاح و جز آن ها... و بالجمله آنچه مقصود اهم از آن دنیا باشد، معامله است. (فرهنگ معارف اسلامی، سید جعفر سجّادی، ج4، ص266)

بر هر مسلمانی لازم است که قبل از ورود به هر نوع معامله ای، احکام آن را بیاموزد.

مردی به امیرمومنان علیه السلام گفت: در پی کسب و کار هستم. فرمود: آیا از احکام دینی خود، اطلاع داری؟ گفت: پس از شروع به کار احکام را فرا خواهم گرفت؛ فرمود:«وَیْحَکَ الْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ، فَانَّهُ مَنْ باعَ وَاشْتَری  وَ لَمْ یَسْأَلْ عَنْ حَرامٍ وَ لا حَلالٍ ارْتَطَمَ فِی الرِّبا، ثُمَّ ارْتَطَمَ» (مستدرک الوسائل(آل البیت)، ج13، ص 247)؛ وای به حالت! نخست احکام (خرید و فروش) را یاد بگیر، سپس به تجارت بپرداز؛ زیرا اگر کسی خرید و فروش کند واز حلال و حرام آن نپرسد، در ربا خواری فرو رفته، سپس گرفتار می شود.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

اگر معامله از موارد اعانه بر اثم و گناه نباشد و یقین به وجود حرام در آنچه که از این شخص دریافت مى شود، نداشته باشید، مانعى ندارد و الا جایز نیست.

معامله با چنین شخصی جایز نیست. ولی در صورتی که این فرد درآمدهای حلالی هم دارد، و نمی دانید آنچه در اختیار شما قرار داده از اموال حرام است یا حلال، معامله با او اشکال ندارد و تصرف در آن برای شما جایز است


حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اگر معامله صحیح باشد پول آن حلال است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در فرض سؤال معامله با او جایز نیست ولی در صورتی که در آمدهای حلالی هم دارد، و نمی دانید آنچه در اختیار شما قرار داده از اموال حرام است یا حلال، تصرف در آن برای شما اشکال ندارد. ومعامله اشکال ندارد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

در صورتی که یقین نداشته باشد که مبلغ مذکور بعینه از راه حرام بدست آمده معامله بلا مانع است.


منبع:

- استفتاء از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست.

- ویکی فقه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.