تبیان، دستیار زندگی
ست دبیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: رویت هلال ماه شوال در پنجشنبه شب به راحتی امكان پذیر است. مهندس مسعود عتیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: البته در شامگاه پنج شنبه رویت هلال ماه در مناطق شمالی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویت هلال ماه شوال در پنجشنبه شب به راحتی امكان پذیر است

دبیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: رویت هلال ماه شوال در پنجشنبه شب به راحتی امكان پذیر است.

مهندس مسعود عتیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: البته در شامگاه پنج شنبه رویت هلال ماه در مناطق شمالی و شمال شرقی ایران از طریق ابزار قابل رویت است.

وی اظهار داشت: مردم تصور می‌كنند چون یك روز زودتر ماه رمضان شروع شده پس یك روز زودتر هم به پایان می‌رسد اما این تصور غلطی است.

وی ادامه داد: در شامگاه روز دوازدهم آبان ماه برابر با‪۲۹رمضان در سراسر دنیا به جز آمریكای جنوبی، اقیانوس اطلس و تا سواحل غربی آفریقا هلال ماه شوال قابل رویت نیست.

عتیقی تاكید كرد: هلال ماه در كشورهای ایران و عربستان در‪۲۹رمضان بدلیل مكث كمی كه دارد قابل رویت نیست.

به گفته وی، در برخی مناطق ماه زودتر از خورشید غروب می‌كند و در شهر تهران تنها دو دقیقه در افق هلال ماه وجود دارد و سریع غروب می‌كند.

دبیر انجمن نجوم آماتوری ایران یكی از عوامل مهم در رویت هلال ماه شوال را طول كمان عنوان كرد و افزود: طول كمان ماه در روز‪۲۹رمضان یك درجه است كه قابل مشاهده نیست.

وی ادامه داد: بنابراین باید تا دوازدهم آبان ماه برابر با‪۳۰رمضان صبر كرد تا هلال ماه مشاهده شود و در تهران‪۳۸دقیقه وجود دارد اما طول كمان و فاز ماه در روز سی ام رمضان بالاست كه می‌توان آن را مشاهده كرد.

موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران روز گذشته در اطلاعیه‌ای تاكید كرده بود كه هلال ماه شوال در غروب روز چهارشنبه یازدهم آبان، برابر با بیست و نهم رمضان قابل رویت نیست.

در این اطلاعیه كه سه شنبه شب برای ایرنا نمابر شد، آمده است: "در خصوص رویت هلال ماه شوال سال جاری، شورای مركز تقویم دانشگاه تهران اعلام می‌دارد این هلال در غروب روز چهارشنبه یازدهم آبان، برابر با بیست و نهم رمضان در هیچ یك از كشورهای اسلامی و حتی در اروپا و آمریكای شمالی با قویترین ابزارهای نجومی نیز قابل رویت نمی‌باشد."