تبیان، دستیار زندگی
محاسبات ابری همراه با توجه به مدل کاربرد اصلی در عصر اینترنت به موضوع پژوهش قابل توجهی از جوامع علمی و صنعتی تبدیل شده است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 امنیت رایانش ابری موبایل

امنیت ابر رایانه، تلفن همراه و برنامه های کاربردی از مسائل کلیدی هستند و هنوز هم با برخی از چالش های عظیمی [18] مواجه هستند.

مروری بر رایانش ابری در موبایل - 3


حریم خصوصی کاربر و یکپارچگی داده ها یا برنامه های کاربردی یکی از مسائل کلیدی در تامین امنیت محاسبات ابری می باشد .این ترکیبی از محاسبات ابری و شبکه های تلفن همراه است که برای مسائل امنیتی مربوط هستند و سپس به دو دسته تقسیم می شوند: ابر امنیت و امنیت کاربر شبکه تلفن همراه [19-22]

5.1 امنیت کاربران شبکه موبایل


تعداد زیادی از آسیب پذیری های امنیتی و تهدید مانند کدهای مخرب به دستگاه های مختلف مانند تلفن همراه گوشی های هوشمند، رایانه جیبی، لپ تاپ و غیره اتفاق می افتد. برخی از برنامه های کاربردی دستگاه های تلفن همراه می تواند به عنوان مسائل خصوصی برای کاربران [ 21 ] باشد .
دو مسئله عمده مربوط به امنیت مشترک وجود دارد.

5.1.1 امنیت برای برنامه های کاربردی موبایل

ساده ترین راه برای پیدا کردن تهدیدات امنیتی نصب و در اجرا نرم افزار های امنیتی و آنتی ویروس در دستگاه های تلفن همراه خواهد بود با این دستگاه برای محافظت از این تهدیدات و برای پیدا کردن و تشخیص تهدید و مکانیزم های امنیتی در ابر به روش های متعددی توسعه یافته اند .قبل از استفاده از یک برنامه خاص بر روی تلفن همراه اول از طریق برخی از ارزیابی بررسی خواهد شد و اگر مخرب تشخیص داده نشود، فایل ها را به کاربر دستگاه های تلفن همراه فرستاده می شود.

5.1.2 حفظ حریم شخصی کاربران

با ارائه اطلاعات خصوصی محل فعلی و اطلاعات مهم کاربر و با استفاده از مکان خدمات  (LBS)که توسط سیستم موقعیت یابی جهانی دستگاه (GPS) استفاده می شود رابط کاربری  ایجاد می گردد. تهدید های مختلف برای افشای اطلاعات خصوصی می تواند با انتخاب و تجزیه و تحلیل نیازهای شرکت کاهش یابد و در صورت تشخیص تهدید توسط شبکه ابر نرم افزار ضد ویروس اجرا و یا اطلاعات به صورت محلی منتقل شود.

5.2 ایمن اطلاعات بر روی ابر

برای ذخیره سازی مقدار زیادی از داده ها و یا برنامه های کاربردی افراد و شرکت ها ممکن است از ابر بیشترین استفاده شود با این حال، صداقت، احراز هویت، و حقوق دیجیتال از داده ها و یا برنامه در طول فرآیند برای اطمینان استفاده می شود.

5.2.1 صداقت

کاربران ابر تلفن همراه باید از یکپارچگی اطلاعات خود و ذخیره در شبکه ابر اطمینان حاصل کنند. دسترسی به همه باید تصدیق و تأیید شده باشد. به منظور حفظ یکپارچگی اطلاعات فرد آنرا بر روی ابر ذخیره می کنند. به عنوان مثال، کل اطلاعات ذخیره شده توسط هر فرد و یا شرکت در شبکه ابر برجسب نیاز، به روز رسانی و یا حذف اطلاعات می شود.

5.2.2 احراز هویت

برای تضمین دسترسی به داده ها مناسب برای محیط های تلفن همراه با استفاده از محاسبات ابری تعداد زیادی از مکانیسم های تأیید هویت مطرح شده است. برخی با استفاده از استانداردهای باز و پشتیبانی از ادغام روش های تأیید هویت مختلف. مانند نشان دادن استفاده از دسترسی یا ورود در شناسه و رمز یا پین، درخواست احراز هویت و غیره.

5.2.3 مدیریت حقوق دیجیتال

محتواهای دیجیتالی مختلف مانند تصویر، صوتی، تصویری، و برنامه های کتاب های الکترونیکی روز به روز محبوب تر می شود. راه حل های متعدد برای محافظت از این مطالب برای جلو گیری از دسترسی غیر قانونی به عنوان ارائه رمزگذاری و رمزگشایی کلید مطرح شده است. قبل از دسترسی به چنین محتواهای دیجیتالی در برنامه نویسی دستگاه های تلفن همراه و یا پلت فرم رمزگشایی باید انجام شود.

 
آموزش الکترونیکی سایت تبیان
نویسند: ساناز فراه دخت، سید ابراهیم دشتی - تنظیم:نیلوفر یاقوتی