تبیان، دستیار زندگی
امروزه بحث آلاینده های محیط زیست و تاثیرات سوء آن بر طبیعت و موجودات زنده بر کسی پوشیده نیست . این آلاینده ها که خود انواع مختلفی چون پساب های صنعتی، فاضلاب های شهری، گازهای متصاعد شده از سوخت های فسیلی، ... دارند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سامانه آلاینده های خودرو دستاورد برتر دوره دوم ضحی

دنیای آلوده به سموم

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: سامانه اندازه گیری و اطلاع رسانی میزان آلاینده های خودرو
نام مدرسه: ضحی
نام استاد: خانم لعیا پورنعمان
دانش آموزان: سارا معلمی، شهرزاد نجفی

چکیده:

امروزه بحث آلاینده های محیط زیست و تاثیرات سوء آن بر طبیعت و موجودات زنده بر کسی پوشیده نیست. این آلاینده ها که خود انواع مختلفی چون پساب های صنعتی، فاضلاب های شهری، گازهای متصاعد شده از سوخت های فسیلی، ... دارند هر یک به نسبت خود به نحوی بر طبیعت تاثیر می گذارند و این یک معضل جهانی است و برای مقابله با آن نیاز به یک برنامه ریزی کلان و عزمی جهانی است که باید با کمک و همراهی سایر نهادها و مردم با این پدیده خطرناک مقابله کنیم.

عوامل مختلفی بر مرگ و میر انسان ها تأثیر گذارند. بر اساس مطالعات اپیدمولوژیک 5 عامل دارای ارتباط قوی با مرگ و میر هستند. تغییرات فصلی، دمای بالای هوا، اپیدمی آنفلوآنزا، تغییرات ناگهانی هوا و روز هفته از جمله این عوامل می باشند. از دیرباز اثر آلودگی هوا بر سلامت انسان مورد توجه بوده است. مهم ترین اثرات سوء آلودگی هوا علاوه بر اثرات حاد، اثرات دراز مدت و مزمن آن (پیدایش انواع بیماری های مزمن نظیر آسم، بیماری های تنفسی و قلبی، بیماری های ژنتیکی و...) می باشد.
همانطور كه در شکل (1) نشان داده شده است، خودروهای سواری عمده ترین سهم یعنی بیش از 77 درصد از كل انتشار آلودگی ناشی از منابع متحرك را دارا هستند، كه یكی از عمده ترین دلایل آن را می توان به وجود تعداد قابل توجه این بخش از سیستم حمل و نقل نسبت به سایر گروه های دیگر دانست.

سامانه آلاینده های خودرو دستاورد برتر دوره دوم ضحی

تصویر (1)

در ادامه سهم هر نوع از وسایل نقلیه در آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرك بررسی خواهد شد درحالی که مونواكسیدكربن (CO) و ذرات معلق به عنوان دو آلاینده اصلی شهر تهران شناخته شده اند.
كل میزان مونواكسیدكربن منتشره از منابع متحرك (سیستم حمل و نقل) برابر 634/425/1 تن در سال می باشد. از این مقدار 385/101/1 تن توسط خودروهای سبك تولید می شود. سهم هر بخش از منابع متحرك در انتشار CO در هوای تهران در نمودار شکل (2) بیان می كند كه بیشترین میزان آلاینده مونواكسیدكربن توسط خودروهای سواری تولید می شود.
شکل 2: سهم گروه های مختلف سیستم حمل و نقل در انتشار CO در هوای تهران در سال 1383

سامانه آلاینده های خودرو دستاورد برتر دوره دوم ضحی

تصویر(2)

كل میزان ذرات معلق منتشره از سیستم حمل و نقل معادل 19397 تن در سال بوده است كه از این میزان 11764 تن در سال توسط خودروهای سواری تولید می شود. در شکل (3) سهم هر بخش از منابع متحرك در ذرات معلق منتشره از منابع متحرك نشان داده شده است.

شکل (3): سهم گروههای مختلف سیستم حمل و نقل در انتشار PM10 در هوای تهران در سال 1383

سامانه آلاینده های خودرو دستاورد برتر دوره دوم ضحی

تصویر(3)

جهت مقایسه تأثیر نوع سوخت مصرفی و كیفیت آن، نمودار انتشار دی اكسید گوگرد (SO2) توسط سیستم حمل و نقل نیز در شكل (4) نشان داده شده است.

شکل 4: سهم گروه های مختلف سیستم حمل و نقل در انتشار SO2 در هوای تهران در سال 1383

سامانه آلاینده های خودرو دستاورد برتر دوره دوم ضحی

تصویر(4)

انواع گازهای آلاینده
موسسه حفاظت از محیط زیست آمریكا EPA، شش آلاینده اصلی را به عنوان معیار انتخاب نموده و اینها را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم كرده است. آلاینده های اولیه موادی هستند كه از منابع مستقیماً به هوای محیط وارد می شوند و شامل پنج آلاینده مونواكسیدكربن (CO)، دی اكسیدنیتروژن (NO2)، دی اكسیدگوگرد (SO2)، ذرات معلق با قطر كمتر از 10 میكرون و سرب (PB) می باشد. آلاینده های ثانویه به موادی اطلاق می شود كه در اثر فعل و انفعالات موجود در هوای اطراف زمین به وجود می آید و در این گروه می توان از ازن (O3) نام برد.


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی