تبیان، دستیار زندگی
و سلام علیكم: 1-به نظر حضرت عالی حكم شرعی فعالیتهای شركتهایی كه به صورت زنجیره ای بازاریابی میكنند چگونه است؟ 2- آیا استفتائی كه به نقل از حضرت عالی راجع به حلیت فعالیت شركتهای مزبور در سایتها و نشریات این شركتها منت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتوای حضرت آیة الله مکارم شیرازی راجع به فعالیت های مو

سلام علیكم:

1-به نظر حضرت عالی حكم شرعی فعالیتهای شركتهایی كه به صورت زنجیره ای بازاریابی میكنند چگونه است؟

2- آیا استفتائی كه به نقل از حضرت عالی راجع به حلیت فعالیت شركتهای مزبور در سایتها و نشریات این شركتها منتشر میگردد معتبر است ؟

1- این مؤسّسات به ظاهر اقتصادى كه گاه چهره واقعى خود را زیر پوشش هاى ایجاد اشتغال یا تخصیص قسمتى از درآمد خود به مراكز خیریّه پنهان مى كنند مؤسّسات مرموز و خطرناكى هستند كه كار آنها شبیه به نوعى قمار یا لاتار است كلاه از سر عدّه زیادى برمى دارند و بر سر عده معدودى مى گذارند و قسمت عمده درآمد را خودشان مى برند و غالباً به خارج منتقل مى كنند بى آن كه هیچ گونه كار مثبتى انجام داده باشند و عمل آنها مصداق بارز اكل مال بباطل است كه قرآن مجید با صراحت از آن نهى كرده است.
این مؤسسات نخست به نام»پنتاگونو» در بعضى از شهرها آشكار شد و هنگامى كه مقامات قضائى و اطّلاعاتى متوجّه كارهاى خلاف آنها شدند جلوى آن را گرفتند سپس شركتهای دیگری با نامهایگلد كوئیست ، گلد ماین، الماس، بیزینس، كارگشا و غیرهتاسیس شده و با ظاهری دیگر ( ولی در حقیقت به همان صورت قبل) شروع به فعالیت كردند. و آن هم بعد از كارشناسى مقامات قضائى ممنوع شد و اخیراً به صورت«معامله الماس»همان برنامه به شكل تازه اى دنبال مى شود و در هر جا ممكن است به صورتى درآید نشانه همه آنها بازاریابى هاى زنجیره اى با درآمدهاى كلان است.
چند قبل كه این مؤسّسات استعمارى در خارج شروع به فعّالیّت كرده بودند بعضى از مسلمانان خارج سؤالى به این صورت براى حضرت آیة الله العظمى مكارم شیرازى فرستادند كه در كشور اتریش به عنوان«بدون دردسر صاحب30000000دلار شوید»فرم هاى خاصّى كه به صورت زنجیره اى مشترى معرفى مى شود در اختیار متقاضیان قرار مى داد و آن را به طور مشروح در سؤال خود بیان كرده بودند ایشان در جواب نوشتند:
"شركت در این كار حرام و پول عاید از آن مباح نیست و در واقع نوعى كلاهبردارى مرموز براى تصاحب اموال دیگران است."
این سؤال و جواب در كتاب استفتائات جدید معظم له، جلد اوّل، صفحه150آمده است.اكنون مى بینیم كه همان ها به اشكال دیگر در كشورهاى اسلامى ظاهر شده است.
مسلمانان باید به هوش باشند و آلوده این پول هاى حرام نشوند و ثروت مسلمین را به باد ندهند.و اگر كسانى نادانسته پولى از این طریق به دست آورده اند چنانچه صاحبان آن را مى شناسند به آنها برسانند یا لااقل به مالباخته هاى ردیف هاى آخر بدهند و اگر نمى شناسند به اشخاص نیازمند صدقه بدهند.

2- استفتاء مزبور جعلی بوده و فاقد هر گونه اعتبار میباشد.

والسلام علیكم ورحمة الله وبركاتة

دفتر آیت الله العظمی مکارمشیرازی / بخش استفتاءات