در بررسی آثاری سینمایی که تحت عنوان ضد ایرانی آنها را در یک سلسله یادداشت بررسی میکنیم، فیلم «مریم» رامین سری از سویی اثر مهمی است و از سوی دیگر اثر مهمی نیست.
تلویزیون مدتی بود به شکل همزمان سریال جدید نداشت. مثلا شبکه دو «پدر» را پخش می کرد و شبکه یک سریالی تکراری. شبکه سه هم یک مینی سریال. از این هفته اما هر سه شبکه صاحب سریال هستند. آیا رونق به آنتن بازخواهد گشت؟
«بهرام شفيع، شبكه يك،ورزش و مردم». 33 سال است كه اين چند واژه را كنار هم مي بينيم تا اين كه ديروز شايعه شد بالاخره روز خداحافظي فرا رسيد؛ شايعه اي كه خيلي زود تكذيب شد.
شاید بتوان یکی از مشکلات انیمیشن داخلی را فعال نبودن بخش خصوصی در این عرصه دانست. بسیاری از فعالان این عرصه معتقدند که سازمانی و دولتی بودن انیمیشنهای داخلی به شرطی خوب و کارساز است که بخش خصوصی نیز در کنار آن فعال باشد.
آیا وقت آن نرسیده که به غیر از نشان دادن چادر بر سر دختران پر رنگ و لعاب سریالهای تلویزیونی و تسبیحی که در دست حاجی بازاری فیلم به سراغ مفاهیم دینی دیگری برویم و یا بخشی دیگر از مجموعه بزرگ عفاف را به مخاطبان رسانه ملی معرفی کنیم؟
سریال «ساخت ایران 2» ضعف های متعددی دارد که بارزترین آن قصه کم ملات، شوخی های سطحی و بازی های بد است. در این گزارش نوشته ایم چرا بازی گلزار، دولت شاهی، حیایی، بهرامی و کیایی از استاندارد دور است.
بازیگر سریال «دلدادگان» گفت: این سریال در دو برهه مختلف زمانی اتفاق میافتد و من و مهدی صبائی تنها بازیگرانی بودیم که در هر دو برهه نقشهای جوانی خودمان را بازی کردیم.
کارگردان «باران آهسته می بارد» با اشاره به اینکه رسانه ملی باید از سینمای کوتاه حمایت کند، تاکید کرد آثار حاضر در بسته دوم اکران فیلم های کوتاه بیش از ۱۰۰ جایزه بین المللی دریافت کرده اند.
مولفان و مصنفان عرصه هنر – صنعت سینما باید با بلند پروازی، همراه با برنامهریزی دقیق، امید به آینده و توسعه اجتماعی را با بهرهگیری مناسب از ابزار هنر، علی الخصوص سینماتوگراف برای تأثیرگذاری فراگیر، بهره ببرند.
پوپک گلدره اگر زنده بود، امروز 47 ساله میشد. بازیگری که مدتهاست خودش از بین ما رفته، اما یادش هنوز باقی است و نقشآفرینیهایش اگرچه محدود و کمشمار، اما در ذهنمان برجسته و پررنگاند. ویژگی اصلی گلدره در جنس شادی و روحیه سرزندگی همیشگیاش بود. بازیگری با سیمایی بچهسال که شاید به دلیل همین ویژگیهای ظاهری و رفتاری وقتی رفت و خبر تلخ رفتنش رسانهها را پر کرد، تا مدتی هیچکس این عدم حضور را باور نمیکرد و در نهایت، احتمالا با آهی از عمق جان میگفت: «حیف شد...»
خیلیها خیالشان تخت بود که پس از امام، «فقیه عالیقدر» که با رای مجلس خبرگان رهبری بهعنوان «قائممقام» رهبری برگزیده شده است، جایگزین او خواهد شد و کشتی انقلاب، براحتی میتواند از تلاطم فقدان معمار کبیرش عبور کند اما تقدیر طور دیگری رقم خورد و فقط چند هفته قبل از عروج امام، پدر پیر انقلاب در نامهای تلخ و البته عجیب، آیتا... منتظری که ثمره عمرش بود را از قائممقامی رهبری برکنار کرد. ماجرای عزل آیتا... منتظری از سمت قائممقامی رهبری انقلاب، با گذشت حدود سه دهه از آن اتفاق و درگذشت خود آیتا...، یکی از موارد بحثبرانگیز در تاریخ انقلاب و رهبری جمهوری اسلامی است.
شبکه سه سیما سالهاست که به عنوان خاستگاه جدی تولید و پخش سریالهای طنز شناخته میشود. در حقیقت بیان مسائل و مشکلات اجتماعی و ایجاد فضای مفرح از طریق «طنز» یکی از مأموریتهای محوری مجموعههای تلویزیونی در این شبکه بوده است؛ این در حالی است که در کنار افت کمی و کیفی سریالها که شامل حال تمام شبکهها میشود، به نظر میرسد سیاست شبکه سه در قبال ساخت سریالهای طنز مدتی است که تغییر کرده و به ندرت شاهد تولید و پخش مجموعههایی از این دست هستیم که اتفاقا از جمله پرمخاطبترینها هم محسوب میشدند.
نخستین فیلمی که درباره تحولات سیاسی ایران پس از انقلاب 1979، توسط ایرانیان خارج از کشور ساخته شد، اثری با عنوان «فرستاده» است که توسط پرویز صیاد در 1982 ساخته شد.
مگر میشود یک بازیگر همه نقشهایش را اینقدر عالی بازی کند؟ مگر میشود آنقدر شخصیت خوب و سالمی داشته باشد که 25 سال بعد از فوتاش همه بگویند خدا رحمتش کند، مرد خوبی بود، بازیگر بینظیری بود. این چه قانونی است آنهایی که بینظیرند، زود میروند، انگار یک روز بیدار میشوند و احساس میکنند خُلقشان از این دنیا به تنگ آمده و تصمیم میگیرند بروند و میروند. به همین سادگی ! انگار کارشان را بدرستی تمام کردهاند و زمانی که عزم رفتن میکنند، دیگر جای اما و اگر نمیماند و رخصت داده میشود.
ژیلا امیرشاهی درباره جایگاه مجریان در تلویزیون میگوید: تصور میکنم حاشیه برای بعضی از مجریان جذاب است؛ چیزی که سازمان صداوسیما به دنبال آن نیست و باعث میشود یک عده کمکار یا پرکار شوند. البته این مورد جدای از مسائل سیاسی است که ممکن است هر کسی داشته باشد.
از ابتدای سال 97 تا امروز 12 فیلم سینمایی کمدی بر پرده رفته که مجموعشان با فروش نزدیک به 65 میلیارد تومان بیشترین سهم را در گیشه سینما داشتند. هرکدام چه قدر در خنداندن مخاطب موفق بودند و برای دستیابی به این موفقیت چه راهی را انتخاب کردند؟