تبیان، دستیار زندگی
گاه احساس می کنم که به نحو مطلوب و کامل در انجام وظایف پدری توفیق نیافته ام؛ البته باید اعتراف کنم که ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته های زندگی خصوصی "دکتر صالحی"

گاه احساس می کنم که به نحو مطلوب و کامل در انجام وظایف پدری توفیق نیافته ام؛ البته باید اعتراف کنم که ...

مصاحبه: آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان

دکتر صالحی، همسر دکتر صالحی، مصاحبه با دکتر صالحی، زندگی خصوصی، مذاکرات هسته ای، سازمان انرژی هسته ا

اگر تلاش های بی وقفه ی همسرم در مدیریت خانواده و تربیت فرزندان نبود ؛ کانون خانواده ما با این صفا و صمیمیّت شکل نمی گرفت و اختلال هایی در زندگی خانوادگی ما ، مجال بروز و ظهور می یافت ، بنده همیشه ...

اینها تنها گوشه ای از سخنان صمیمانه ی "دکتر صالحی" در مصاحبه اختصاصی با "تبیان" ، از زندگی خصوصی اش می باشد.
دکتر "علی اکبر صالحی" (رئیس سازمان انرژی اتمی ایران) ، در تاریخ 4 فروردین 1328 در کربلا متولد شد. پدر وی (احمد صالحی) خواهر زاده ی "عمادالکتاب" (از استادان خوشنویس خط نستعلیق در یکصد سال گذشته) است. وی علاوه بر بیش از 3 دهه فعالیت سیاسی ، یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با گروه 1+5 است که تمام تلاش خود را در راستای تحقق اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت و به همین خاطر است که اخبار سیاسی، اطلاعات خصوصی ایشان را تحت الشعاع قرار داده و باعث کم رنگ شدن آن در سطح جامعه شده است.

اگر تلاش ایشان در این زمینه همراه اینجانب نبود؛ کانون خانواده ما با این صفا و صمیمیّت شکل نمی  گرفت و اختلال هایی در زندگی خانوادگی ما، مجال بروز و ظهور می یافت، بنده همیشه قدردان ایشان هستم.

- با توجّه به سابقه طولانی جنابعالی در پُست های مدیریتی و فعالیّت های سیاسی، چه اهداف و آرزوهایی در این سال ها داشته اید که هنوز محقّق نشده است؟
یکی از بزرگترین آرزوهای بنده در عرصه حیات اجتماعی ، فراگیر شدن اخلاق سیاسی و نهادینه شدن فعالیت های سیاسی بر پایه مکارم اخلاقی بوده است. به رغم تلاش  ها و برنامه  ریزی  های انجام شده طی نزدیک به چهار دهه گذشته ، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
نقطه مطلوب و هدف نهایی از نظر بنده زمانی محقّق می شود که همه ما در تمام شئونات زندگی در بستر اسلامی و مطابق با موازین اسلام ناب حرکت کنیم. بر اساس تعالیم و آموزه  های آیین حنیف اسلام ، مومنان باید از گرفتار آمدن در کمند اتّهام زنی و شبه  افکنی بر حذر باشند.
امروزه در مواردی مشاهده می کنیم که اخلاق دینی و سیاسی به حاشیه رانده می شود و برای پیروزی در میدان رقابت سیاسی و فائق آمدن بر حریف به هر دستاویزی (مشروع و یا غیرمشروع) تمسّک و تشیّت می جویند.
اینجانب آرزو داشتم و دارم که همه ما در مراتب و شئون مختلف و با هر سلیقه و عقیده در موضوعات مختلف ، با تمام وجود به اصل ولایت فقیه اعتقاد قلبی و التزام عملی داشته باشیم. اعتقاد تام و تمام و صادقانه و بدون شائبه به این اصل مترقّی و راهگشا، بسیاری از بُن  بست  ها را می گشاید و ما را در برابر تلاطمات گوناگون مصون نگاه می دارد.

دکتر صالحی، همسر دکتر صالحی، مصاحبه با دکتر صالحی، زندگی خصوصی، مذاکرات هسته ای، سازمان انرژی هسته ا

دکتر صالحی در کنار همسرش

- ارزیابی شما از میزان توفیق دولت تدبیر و امید در دستیابی به اهداف و تحقّق شعارهای خود چگونه است؟
یکی از بزرگ ترین توفیقات دولت "تدبیر و امید" ، حلّ و فصل پرونده ساختگی هسته ای و عبور از این بحران ساختگی است. خوشبختانه به واسطه عبور از این بحران غیرضروری ، بستر لازم برای گسترش و تعمیق تعاملات با جهان در عرصه های گوناگون از جمله در زمینه  های اقتصادی ، تجاری و علمی فراهم آمده است.

هر چند قرار گرفتن در چنین موقعیتی را فضل الهی می دانم و بدان مباهی و مفتخرم امّا گاه احساس می کنم که به نحو مطلوب و کامل در انجام وظایف پدری توفیق نیافته  ام.

بنده امیدوارم که همه ما از این فرصت برای دستیابی به اهداف بلند نظام اسلامی بخوبی بهره برداری نماییم. نباید از نظر دور داشت که فرصت ها همچون ابرها در گذرند و اگر از این فرصت مغتنم به درستی استفاده نکنیم ، به تعبیر خواجه شیراز :
"بس خجالت از این حاصل اوقات بریم."

- به عنوان یک مسئول دولتی با سال ها تجربه کار متراکم و پُرفشار ، چگونه توانسته  اید ارتباط خود را با خانواده و فرزندانتان به طور مطلوب حفظ نمایید؟
همانگونه که مستحضرید اینجانب طی بیش از سه دهه گذشته در جایگاه ها و مناسب مختلف ، مشغول خدمتگزاری به ایران اسلامی بوده ام. هر چند قرار گرفتن در چنین موقعیتی را فضل الهی می دانم و بدان مباهی و مفتخرم امّا گاه احساس می کنم که به نحو مطلوب و کامل در انجام وظایف پدری توفیق نیافته ام. البته باید اعتراف کنم که وجود همسرم باعث شد که بسیاری از کمبودها و نقصان ها برطرف شود. ایشان با فداکاری و مدیریت صحیح توانستند ، این کمبود حضور بنده را به خوبی پوشش دهند و حمایت عاطفی و معنوی از فرزندان را به خوبی انجام دهند. بدون تردید ، اگر تلاش ایشان در این زمینه همراه اینجانب نبود ؛ کانون خانواده ما با این صفا و صمیمیّت شکل نمی گرفت و اختلال هایی در زندگی خانوادگی ما ، مجال بروز و ظهور می یافت ، بنده همیشه قدردان ایشان هستم.