تبیان، دستیار زندگی
ست حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی انفعال برخی كشورهای اسلامی در برابر خواست امریكا مبنی بر حذف آیات جهاد و شهادت از كتاب‌های درسی، موجب ذلت آنها و ایستادگی حزب الله لبنان در برابر اسراییل را باعث عزت كشورهای اسلا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایستادگی حزب الله لبنان در برابر اسراییل، باعث عزت كشورهای اسلامی است

حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی انفعال برخی كشورهای اسلامی در برابر خواست امریكا مبنی بر حذف آیات جهاد و شهادت از كتاب‌های درسی، موجب ذلت آنها و ایستادگی حزب الله لبنان در برابر اسراییل را باعث عزت كشورهای اسلامی دانستند.
به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از شبستان، آیت الله مكارم شیرازی از مراجع تقلید، روز سه شنبه در ادامه مباحث تفسیر سوگندهای قرآنی در مدرسه الامام علی بن ابی طالب (ع) ، تلاش‌های امیرمومنان (ع) را در حل بحران‌ها و معضلات جامعه اسلامی مد نظر قرار دادند و اظهار داشتند: مولی الموحدین امام علی(ع) حتی در دوران خلفا نیز در حل مشكلات جامعه اسلامی كوشا بودند. به گونه‌ای كه بارها خلیفه دوم به نقش ایشان در گشایش مشكلات جامعه اعتراف كرد و حتی گفت: خدایا، اگر علی نباشد كه مشكل‌گشایی نماید، من را زنده نگه‌ندار؛ زیرا آبرویم می‌ریزد.
ایشان با اشاره به سوگندهای آیات نخستین سوره والعادیات گفتند: جهاد به قدری مبارك و گران‌قدر است كه خدای‌متعال به جرقه‌های سم ستورانی كه به سوی رزمگاه عازمند، سوگند یاد می‌گند. این نشان از اهمیت جهاد در اسلام دارد.
این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 111 سوره توبه افزودند: در اسلام جهاد در ابعاد نظامی منحصر نیست؛ بلكه دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیز می‌باشد. امروز در میدان سیاست، فرهنگ و اقتصاد نیز نیازمند روحیه جهادگری می‌باشیم.
بنا برگزارش رسا، ایشان با انتقاد از تلاش‌های اخیر امریكا برای حذف آیات جهاد از كتاب‌های درسی برخی كشورهای اسلامی یاد آور شدند: وای به حال كشورهایی كه به این ذلت تن در دهند. دیروز بسیج و سپاه در برابر تجاوز حزب بعث ایستادند و باعث اقتدار شیعه و جمهوری اسلامی ایران شدند و امروز نیز حزب الله لبنان در برابر تجاوزات و زیاده‌خواهی ‌های اسراییل از كیان همه كشورهای اسلامی دفاع می‌كند و عزت خود و مسلمانان را تامین كرده است.
این مرجع تقلید ادامه دادند: جهاد، قانون آفرینش است و جهاد اسلامی، از نوع دفاع است. اسلام، هرگز حالت تهاجمی ندارد؛ اما با این حال سكوت در برابر تهاجم را تجویز نمی‌كند. تمام نبردهای رسول خدا (ص) این چنین بود.
آیت الله مكارم شیرازی ضرورت جهاد و دفاع را یاد آور شدند و خاطر نشان كردند: آنها كه می‌خواهند آیات جهاد و شهادت را حذف كنند، باید آن را از قانون آفرینش حذف نمایند. زیرا جهاد از قوانین خلقت است. افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند ایدزی، افرادی هستند كه قدرت دفاعی بدن آنها از بین رفته است؛ از این رو محكوم به نابودی هستند. خدای متعال برای تامین سلامتی بدن انسان، نیروی مدافع در بدن انسان آفریده است. بدن افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز، مانند كشور بدون نیروی مدافع و جهاد است.
ایشان در پایان با اشاره به خطبه جهاد امیر المومنین (ع) بیان كردند: مولای متقیان حضرت علی (ع) در این خطبه می‌فرمایند: جمعیتی كه در برابر تجاوز آشكار دشمن بنشینند و دشمن وارد سرزمینشان شود، سپس حمله كنند ذلیل می‌شوند. باید تجاوز دشمن را در نطفه خفه كرد و پیش از خطر، سراغ دشمن رفت و او را نابود كرد.