تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر مقایسه میزان اثرگذاری آلاینده های هوا بر روی گیاهان مختلف بود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی آلودگی هوای تهران بر میزان تخریب DNA گیاهان مختلف

بررسی آلودگی هوای تهران بر میزان تخریب dna گیاهان مختلف

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی آلودگی هوای تهران بر میزان تخریب DNA گیاهان مختلف
نام ارائه دهنده/دهندگان: مریم پوراصغر، زهرا کزازی
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دکتر حسابی

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر مقایسه میزان اثرگذاری آلاینده های هوا بر روی گیاهان مختلف بود. دانش آموزان در این پژوهش چهار گیاه خرفه، گل ناز، تره و جعفری به عنوان نمونه انتخاب و از هرکدام یک گلدان در دو محیط آلوده و پاک قرار داده شدند و طی چهار هفته تغییرات ظاهری گیاهان و تاثیرات آلودگی بر DNA آن ها بررسی و ثبت شد.

مقدمه

واژه آلودگی نظیر تمام اصطلاحاتی که به طور ناگهانی به صورت روز در می آیند، مبین پدیده های کم و بیش گسترده ای است که اتفاق می افتند. زمانی آلودگی به وجود می آید که در یک محیط خارجی بیشتر از حد طبیعی و یا گذشته خود، وجود داشته باشد و یا این تغییرات مهمی در عناصر تشكیل دهنده آن محیط به وقوع بپیوندد و این تغییرات اثرات زیان بخش و ناراحت کننده ای به دنبال داشته باشد. زمانی یک کنش به عنوان آلوده کننده تلقی می شود که از آستانه تحمل تجاوز نماید.

از جمله آلودگی هایی که اکثر شهرها از دیدگاه زیست محیطی از آن برخوردار هستند، آلودگی هوا و افزایش فزاینده آلودگی هوا منتج شده از مصرف سوخت های فسیلی به صورت ترافیک وسایل نقلیه نقلیه، منابع گرمایشی و انواع سوخت های دیگر واحد های تولیدی و صنعتی داخل کشور است.

گیاهان از تصفیه کنندگان هوا و از عوامل مهم کاهش گرد و غبار به شمار می آیند و بدین دلیل می توان آن ها را ریه های تنفسی شهر نامید. هر چند فضای سبز و پوشش گیاهی از عوامل اصلی مقابله با آلودگی هوا محسوب می شوند، ولی چن انچه این آلودگی در هوا افزایش یابد، گیاهان نیز به عنوان موجودات زنده از این آسیب ها مصون نمی مانند.
از مهم ترین اثرات آلودگی هوا بر سلول های گیاهی، نکروز و آپوپتوز است که نکروز نوعی مرگ از نوع تصادفی است که در اثر آن گروهی از سلول های یک بافت از بین می روند و در آپوپتوز، سلول در اثر عوامل محرک و یا به صورت برنامه ریزی شده از بین می رود. بررسی روند مرگ سلولی در انواع مختلف گیاهان و شناسایی گونه های مقاوم و معرفی آن ها می تواند در تصفیه هوای محیط های آپارتمانی تاثیر به سزایی داشته باشد.

بررسی آلودگی هوای تهران بر میزان تخریب dna گیاهان مختلف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر مقایسه میزان اثرگذاری آلاینده های هوا بر روی گیاهان مختلف بود. دانش آموزان در این پژوهش چهار گیاه خرفه، گل ناز، تره و جعفری به عنوان نمونه انتخاب و از هرکدام یک گلدان در دو محیط آلوده و پاک قرار داده شدند و طی چهار هفته تغییرات ظاهری گیاهان و تاثیرات آلودگی بر DNA آن ها بررسی و ثبت شد. در طی سه هفته بررسی گیاهان در دو محیط، اختلاف رشد طولی تره در دو محیط از سایر گیاهان بیشتر و اختلاف رشد طولی جعفری، کمترین مقدار را داشت؛ نکته قابل ذکر این است که گل ناز در این مقایسه با دیگر گیاهان بررسی نشده است و علت این امر آن است که گل ناز نه به صورت بذر که به صورت قلمه کاشته شده است و معیار سنجش آن بقای گیاه در طی این سه هفته بوده است.

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله 
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با روش آزمایش علمی

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی،تنظیم:نیلوفر یاقوتی