تبیان، دستیار زندگی
کسی که دعای عهد می خواند و منتظر امامیست که مجدِّد دین اسلام است پس باید خود نیز مجدِّد و احیا کننده امر الهی باشد و ابتدا از خود و خانواده خود شروع کرده سپس به اصلاح جامعه خود بپردازد، یک شیعه واقعی برای چنان برنامه مهمی هرگز نباید نقش تماشاچی را داشته
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام زمان عجل الله تعالی فرجه احیاگر احکام الهی

کسی که دعای عهد می خواند و  منتظر امامیست که مجدِّد دین اسلام است پس باید خود نیز  مجدِّد و احیا کننده امر الهی باشد و ابتدا از خود و خانواده خود شروع کرده سپس به اصلاح جامعه خود بپردازد، یک شیعه واقعی برای چنان برنامه مهمی هرگز نباید نقش تماشاچی را داشته باشد.

اعظم کارگر شریف- بخش مهدویت تبیان
یا صاحب الزمان

از دعاهایی که بسیار سفارش شده که در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه خوانده شود، دعای عهد است. امام صادق علیه السلام فرموده اند: هر کس چهل صباح این عهد را بخواند از یاران قائم ما خواهد بود و اگر هم پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خداوند[در وقت ظهور] او را از قبرش خارج خواهد ساخت. تا امامش را یاری کند، دعای عهد دعایی جهت برقراری ارتباط‌ بین ما و حضرت مهدی است. در این دعا با آن حضرت عهد و پیمان می‌بندیم، قول و قرار می‌گذاریم که کارهایی را انجام دهیم و در جهت تشکیل حکومت عدل مهدوی زمینه سازی کنیم. دعای عهد تابلوی روشن را فرا روی فعالیت‌های ما قرار می‌دهد. در فرازی از این دعا از خداوند درخواست می کنیم که خدایا او را تجدید کننده دستورات قرآن قرارده که تعطیل شده است. «و مجدِّداً لما عُطّلَ من احکام کتابک» (مفاتیح الجنان ص988) حال این سئوال مطرح می شود که آن دسته از احکام الهی که به آن عمل نمی شود و تعطیل شده است چیست؟

دین کامل

دعای عهد تابلوی روشن را فرا روی فعالیت‌های ما قرار می‌دهد. در فرازی از این دعا از خداوند درخواست می کنیم که خدایا او را تجدید کننده دستورات قرآن قرارده که تعطیل شده است

قطعاً دین کامل و جامع اسلام، به صورت تمام و کمال بر وجود مقدس پیامبر اکرم نازل شد و آنچه مردم بدان نیاز داشتند، در اختیار پیامبر قرار گرفت. پیامبر گرامی اسلام نیز تمام احکام قرآن را به گوش مردم رسانده است و خود ائمه معصومین عامل به آن احکام بوده اند، آیه سوم سوره مائده «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً‌» بر این مطلب دلالت دارد. البته باید توجه داشت که این «اکمال دین» و «اتمام نعمت» و «رضایت الهی از دین اسلام، برای مردم» هنگامی است که ولایت و امامت امامان در جایگاه مفسر و معلم قرآن در متن دین پذیرفته شود.
دین کامل دینی است که به روش و سیره پیامبر و امامان عمل شود و امام زمان عجل الله تعالی فرجه همان روش پیامبر را  اجرا می کنند همچنان که در حدیث می خوانیم، محمدبن مسلم می گوید: از امام باقر علیه السلام پرسیدم در باره قائم عجل الله تعالی فرجه که هرگاه قیام کند چه روشی در پیش می گیرد. امام فرمودند: روش پیامبر را تا اسلام را حاکم سازد. گفتم روش پیامبر چه بود. فرمود: آنچه در [نظامها و آیین] جاهلیت بود، باطل خواهد کرد و عدالت ر ا در میان مردمان حاکم ساخت و چنین است قائم عجل الله تعالی فرجه آنگاه که قیام کند آنچه را [از راه و روشهای میان مردم] در زمان قبل از ظهور رایج بوده است زیر پا می نهد و آیین دادگری را بر پا می کند. (بحار الانوار،ج52/381) بنا بر این با مطالعه روش زندگی ائمه و مقایسه آن با زندگی مسلمانان این زمان در می یابیم که چقدر تغییر در آن ایجاد شده است و چه احکامی در جامعه تعطیل شده است.

عدالت مهدوی

مهمترین امری که توسط حضرت احیاء می شود برپایی عدالت است و عدالت او چنان فراگیر می شود که حتی در کوچکترین واحد اجتماع که خانواده می باشد، زن و شوهر به عدالت با هم رفتار می کنند و کوچکترین ظلمی به هم نمی کنند و تا اجتماعات بزرگ و جامعه جهانی که عدالت برقرار خواهد شد. امام صادق علیه السلام می فرمایند : مهدی عدالت را، همچنانکه سرما و گرما وارد خانه می شود، وارد خانه های مردمان می کند و دادگری او همه جا را می گیرد. (بحارالانوار،ج52،ص 362)

مساوات و برابری

آنچه در [نظامها و آیین] جاهلیت بود، باطل خواهد کرد و عدالت ر ا در میان مردمان حاکم ساخت و چنین است قائم عجل الله تعالی فرجه آنگاه که قیام کند آنچه را [از راه و روشهای میان مردم] در زمان قبل از ظهور رایج بوده است زیر پا می نهد و آیین دادگری را بر پا می کند

از دیگر برنامه های حضرت در راستای تحقق حکومت عدل مهدوی از بین بردن طبقات اجتماعی و امتیازات سرمایه داری و رسیدگی به محرومان جامعه است. همچنان که جد بزرگوارشان حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام چند مرتبه تمام اموالشان را نصف کرده و به فقرا بخشیدند و روش زندگی ائمه ساده زیستی بوده است. امام باقر علیه السلام می فرمایند: همه اموال جهان در نزد مهدی عجل الله تعالی فرجه گرد آید، آنچه در دل زمین است و آن چه بر روی زمین، آنگاه مهدی به مردمان بگوید این اموال را بگیرید! این ها همان چیزهایی است که برای به دست آوردن آن ها قطع رحم کردید و خویشان خود را رنجاندید، خون های به ناحق ریختید و مرتکب گناهان شدید، بیایید و بگیرید. (غیبت نعمانی، 237) آری بسیاری از ظلم و ستم ها در اثر زیاده طلبی عده ای بوجود می آید که حق دیگران را نادیده می گیرند، اگر همه مسلمانان ملزم به پرداخت خمس و زکات باشند، حداقل در جامعه مسلمانان فقیر یافت نمی شود و همان طور که امام می فرمایند قطع رحم و خون ریزی هایی در اثر طلب مال دنیا بوجود می آید.

مفاسد آخر الزمان

اگر بخواهیم احکام تعطیل شده را فهرست وار بیان کنیم مسائل زیادی در جامعه امروز خواهیم یافت که اصلا با سیره و روش پیامبر صلی الله علیه و آله همخوانی ندارد. امام صادق علیه‌السلام در روایتی اوضاع و سیمای آخرالزمان و عصر نزدیک به ظهور را برای یکی از اصحاب خود این چنین ترسیم فرمودند: هرگاه دیدی که حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند- ظلم و ستم فراگیر شده است- قرآن مندرس و بدعت‌هایی از روی هوا و هوس در مفاهیم آن آمده- دین خدا [عملاً] توخالی شده، همانند ظرفی که او را واژگون سازند- طرفداران و اهل باطل بر اهل حق پیشی گرفته‌اند- کارهای بد آشکار شده و از آن نهی نمی‌شود و بدکاران بازخواست نمی‌شوند- افراد با ایمان سکوت کرده و سخنانشان را نمی‌پذیرند- شخص بدکار دروغ می‌گوید و کسی دروغ و نسبت ناروای او را رد نمی‌کند- بچه‌ها به بزرگان احترام نمی‌گذارند- قطع پیوند خویشاوندی شود- انسان‌ها اموال خود را در غیر اطاعت خدا مصرف کنند و کسی مانع نمی‌شود- افراد با دین از کار و تلاش نامناسب مؤمن، به خدا پناه می‌برند- قدرتمندان غذای عمومی مردم را احتکار کنند؛... [امام‌ صادق علیه‌السلام پس از پیش‌بینی این حوادث که بیش از صد و بیست مورد است خطاب به راوی فرمود:] در چنین موقعی مواظب خود باش. نجات خود را از خداوند بخواه (فرج نزدیک است) و بدان که مردم با این نافرمانی‌ها مستحق عذابند. اگر عذاب بر آنها فرود آمد و تو در میان آنها بودی، باید به‌ سوی رحمت حق بشتابی تا از کیفری که آنها به واسطه سرپیچی از فرمان خدا می‌بینند، بیرون بیایی. در این وقت خود را حفظ کن و از خدا بخواه که از خطرات نجاتت بدهد. (بحارالانوار، علامه‌ مجلسی، ج52، ص 256-260)

خلاصه سخن

مساله اصلی این است که وظیفه شیعیان و یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه در این دوران چیست؟ کسی که دعای عهد می خواند و  منتظر امامیست  که مجدِّد دین اسلام است پس باید خود نیز  مجدِّد و احیا کننده امر الهی باشد و ابتدا از خود و خانواده خود شروع کرده سپس به اصلاح جامعه خود بپردازد، یک شیعه واقعی برای چنان برنامه مهمی هرگز نباید نقش تماشاچی را داشته باشد بلکه باید با کردار خوب و شایسته زمینه ظهور را فراهم کرده و منتظر اصلاح نهایی جامعه توسط امام عصر باشد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.