تبیان، دستیار زندگی
ند حضرت  آیت الله العظمی  مكارم شیرازی   در مراسم سخنرانی تفسیر سوگند‌‌های قرآنی از دیدگاه‌ها و اعتقادات افرادی كه خود را جبری مسلك می‌نامند به شدت انتقاد كردند. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد آیت الله مكارم شیرازی از كسانی‌كه به دنبال تثبیت فرقه جبری مسلك هستند

حضرت  آیت الله العظمی  مكارم شیرازی   در مراسم سخنرانی تفسیر سوگند‌‌های قرآنی از دیدگاه‌ها و اعتقادات افرادی كه خود را جبری مسلك می‌نامند به شدت انتقاد كردند.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، آیت الله مكارم شیرازی با اشاره به آیه‌های قرآنی گفتند: تعجب می‌كنم عده‌ای افراد هستند كه برخی از آیات قرآن را مورد تأكید قرار می‌دهند و سایر آیات را نادیه می‌گیرند و بر همین اساس می‌خواهند یك مسلكی را ثابت كنند كه اگر بتوانند ثابت كنند تمام دستگاه انبیا تعطیل خواهد شد.
ایشان خطاب به جبری مسلك‌ها فرمودند: اگر من مجبور باشم كار خوب انجام دهم و شما هم مجبور باشید كار بد انجام دهید، آن‌گاه نقش انبیا در این جهان چیست؟ آیا اینها آمده‌اند تا قضا و قدر الهی و جبر را تغییر دهند؟ شما كه معتقد به جبر هستید بگویید پس فایده كتاب‌های آسمانی و تربیت چیست؟
ایشان افزودند: خداوند در قرآن به چه كسانی بشارت می‌دهد و چه كسانی را برحذر می‌كند؟
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در ادامه در پاسخ شبهه‌ای درباره تنافی میان ترك اولی و عصمت پیامبران (ع) و امامان (ع) ، ترك اولی را برای پیامبران (ص) و معصومین (ع) غیرممكن ندانستند و توضیح دادند: ترك اولی گناه نیست، بلكه ترك اولویت‌ها در كارهاست. همان‌گونه كه برخی از پیامبران مانند حضرت یونس، حضرت یعقوب و حضرت آدم ترك اولی كردند و خداوند نیز آنها را مورد عتاب قرار داد.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز شب در خودسازی انسان‌ها تصریح كردند: نماز شب یك كیمیا برای دل انسان‌ها است. نماز شب از انسان در برابر آلودگی‌ها و گناهان روز حفاظت می‌كنند. پیامبراسلام (ص) دلیل اصلی مقام خلیفه ‌اللهی حضرت ابراهیم (ع) را همین نمازهای شب او عنوان كردند.