تبیان، دستیار زندگی
بخش نهج البلاغه وب سایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، مقاله ای با عنوان «سنگ محک مدیران و مسئولان اسلامی چیست؟» منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت اسلامی از دیدگاه نهج البلاغه

بخش نهج البلاغه وب سایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، مقاله ای با عنوان «سنگ محک مدیران و مسئولان اسلامی چیست؟» منتشر کرد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

مدیریت اسلامی

به گزارش روابط عمومی، بر اساس آموزه های نهج البلاغه مدیران باید با ملاک ها و ارزشهای انسانی و اسلامی محک بخورند و در صورتی که از این آزمون سربلند بیرون آمدند تحت نظارت حاکم شرع به فعالیت و در واقع خدمتگزاری به جامعه مسلمین بپردازند.

الهام حیدرزاده در متن این مقاله آورده است:«از آنجا که در کشور عزیز ما حکومت اسلامی برقرار است، مسئولین باید روش کشورداری اسلامی را اجرا کنند و مطابق آموزه های دین اسلام عمل کنند. در آموزه های نهج البلاغه بر نحوه گزینش مسئولین تأکید فراوانی شده است.
از جمله حقوق مردم بر حکومت حق آموزش و تربیت است. تا این حق به درستی ادا نشود ، روابط و مناسبات اجتماعی و سیاسی جایگاه درستی پیدا نمی کند و تحقق اهداف دولت اسلامی میسر نمی شود. جامعه زمانی صلاح و سامان می یابد و به سوی اهداف متعالی سیر می کند که مردم آن از آموزشی همه جانبه و کامل بهره مند باشند.
همچنین لزوم آموزش و تربیت در مورد زمامداران مسئله ای جدی و حیاتی است و اداره کنندگان یک نظام در مراتب گوناگون آن باید فرهیخته ترین مردمان باشند. امیرمومنان علیه السلام در کوفه با استفاده از منبر خلافت و فضای باز سیاسی تلاش می کرد مردم را هرچه بیشتر آگاه سازد و به تعلیم و بصیرت افزایی آنان می پرداخت. به ویژه سعی داشت کارمندان و اداره کنندگان امور را در این جهت رشد دهد و فرهیختگی را ترویج نماید و حکومتی حکیمانه برپا سازد تا جامعه را بر این اساس بسوی کمال سوق دهد...»

علاقمندان به منظور مطالعه مقاله اینترنتی «سنگ محک مدیران و مسئولان اسلامی چیست؟» می توانند به بخش نهج البلاغه وب سایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان مراجعه کنند.