تبیان، دستیار زندگی
حقیقتاً دانش آموزانی که در درس سستی نمی کنند، خشم اولیاء خود را بر نمی انگیزند، لذا برخی از اولیاء مجبور نمی شوند که رفتارهای تندی را در قبال آنها داشته باشند و طوفانی از انتقادها و سرزنش ها را نثار آنها نمی کنند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانش آموز زرنگ

دانش آموز زرنگ، دانش آموز هشیار و چابک در انجام امور می باشد.

دانش آموز زرنگ


حقیقتاً دانش آموزانی که در درس سستی نمی کنند، خشم اولیاء خود را بر نمی انگیزند، لذا برخی از اولیاء مجبور نمی شوند که رفتارهای تندی را در قبال آنها داشته باشند و طوفانی از انتقادها و سرزنش ها را نثار آنها نمی کنند که چرخه ای از زرنگی در درس یا همان موفقیت را موجب می شود و اوضاع را رو به راه می کند.

پس چقدر خوب است از همان اولین روز شروع درس و مدرسه برای درس خواندن برنامه ریزی کنید و هر روز بعد از اتمام کلاس درس، درسی را که آموزش داده شده در منزل مرور کنید و تا بهتر به یادتان بسپارید و اگر در درک قسمتی مشکل دارید بلافاصه و قبل از دادن درس جدید آن مشکل را برطرف کنید زیرا انباشه شدن درس ها روی هم و یاد نگرفتن درس هایی که پیش نیاز درس های جدید می باشد باعث ایجاد مشکلی عظیم است که نتیجه آن بخصوص در شب امتحان خود را نمایان می کند و باعث بی میلی و دلشوره شما می شود.

افت تحصیلی 
 می دانید افت تحصیلی یعنی چی؟ کاهش نسبی فعالیت درسی و مطالعه یک دانش آموز در یک دوره نسبی در مقایسه با دوره نسبی قبل از آن را شامل می شود.

مثلاً دانش آموزی که طی سه ماه نمراته در حد 15 داشته اما در دو هفته اخیر در تمامی یا تعدادی از دروس نمرات حدود 12 کسب کرده، می گوییم در حال حاضر نسبت به سه ماه پیش افت تحصیلی دارد. منظور از آوردن کلمه نسبی این است که افت تحصیلی تنها شامل دانش آموزان ضعیف نبوده حتی کسی که چند ماه پیش نمرات حدود 18 داشته اگر در حال حاضر نمرات حدود 16 کسب می کند، دو نمره نسبت به دوره قبل افت دارد.

حال عواملی که در افت تحصیلی تاثیر دارند را بررسی می کنیم:

 عواملی که مربوط به خود شما بعنوان دانش آموز می باشد.
 عوامل فیزیولوژیکی و جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی و غیره
 عوامل ذهنی و روانی مانند میزان هوش و قدرت حافظه و سلامت روانی
 نداشتن هدف واقعی و عینی و روشن از تحصیل و آینده نگری
 عدم انگیزش درونی برای تحصیل و مطالعه
 نداشتن اعتماد به نفس کافی
 ضعف اراده در تصمیم گیری های تحصیلی و مطالعه و اجرای تصمیمات
 عدم برنامه ریزی دقیق از لحاظ زمان و میزان مطالعه روزانه و هماهنگ نبودن زمان تفریح و درس خواندن
 نداشتن روش مطالعه مناسب برای دروس مختلف
 مهارت های مطالعه نادرست

می دانید شیوه برخورد با دانش آموزان کوشا (زرنگ) چگونه است؟
همان طور که می دانید، معلمان در کلاس هاى درس با طیف وسیعى از دانش آموزان با سطح هوش و استعداد و علایق متفاوت سر وکار دارند. درس دادن به دانش آموزان علاقه مند و مشتاق که همیشه رفتار خوبى دارند و بهترین نمره ها را مى گیرند بسیار لذت بخش است. اما تحمل کردن دانش آموزان تنبل و دردسرساز گاهى آن قدر سخت مى شود که معلمان ترجیح مى دهند آنها را کاملاً نادیده بگیرند.

اگر در کلاس اوضاع روبه راه نیست و شما به عنوان یک دانش آموز آن طور که باید درس را یاد نمى گیرید، باید علت را در خود جویا شوید وبا کوشش خود آن را برطرف کنید.

معلمان براى بیشینه کردن اثر تدریس خود، همیشه در دسترس همه دانش آموزان و در صدد حل اشکالات آنها می باشند و براى تک تک آنها وقت صرف می کنند.


حتی شما می توانید برای فراگیری بیشتر از معلم خود بخواهید که مثلا: تدریس فقط به شکل کنفرانس دادن جلوى دانش آموزان نباشد. در واقع معلم هیچ وقت نمى تواند به تنهایى علم و دانش را به دانش آموزان منتقل کند، اما با دادن انگیزه به تک تک آنها مى تواند به دانش آموزان یاد دهد که نه فقط در این کلاس، بلکه در همه سال هاى زندگى شوق یادگیرى داشته باشند و براى علم آموزى و رسیدن به هدف هایشان تلاش کنند.

دانش آموز زرنگ

پس می بینید که کوشش و تلاش شما به عنوان یک دانش آموز زرنگ و خوب حتی می توانید در کلاس درس تاثیر گذار باشد و از آفت تبلی به دور باشید.

گاهی «افت تحصیلی» را به معنای ناتوانی دانش آموز در یادگیری مواد درسی می دانند درحالی که این تصور نادرست است. ناتوانی دانش آموز در فراگیری درس ممکن است از توانایی های ذهنی محدود و ضعیف ناشی شود در حالی که افت تحصیلی به معنای نزول از یک سطح بالاتر به سطحی پایین تر در تحصیل و آموزش است.

درست است که عوامل زیادی از جمله مشکلات خانوادگی، سواد والدین، عدم توجه معلمان به تفاوت های فردی دانش آموزان در امر آموزش، دشواری امتحانات، کمبود تجهیزات و... به نحوی در بروز افت تحصیلی شما به عنوان دانش آموز موثر می باشد اما باز اینجا فقط خود شما هستید که از راهنمایی گرفتن از افرادی که شایستگی راهنمایی کردن را دارند و تلاش خود می توانید تمام این مشکلات را از سر راه خود بردارید و در یک جمله بگویم، خودتان هستید که آینده را می سازید.

امیدوارم که جز دانش آموزان کوشا و زرنگ باشید.
منبع: http://www.zibaweb.com
بخش مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان