تبیان، دستیار زندگی
امام علی(ع) فرمودند که آنگونه برای دنیا تلاش کن که انگار همیشه در دنیا هستی، اگر دنیا در روایات و قرآن مذمت شده، منظور آن دنیایی است که باعث فراموشی آخرت شود و حب و وابستگی به دنیا مذموم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیا مسابقه ای برای روز قیامت است

امام علی علیه السلام فرمودند که آنگونه برای دنیا تلاش کن که انگار همیشه در دنیا هستی، اگر دنیا در روایات و قرآن مذمت شده، منظور آن دنیایی است که باعث فراموشی آخرت شود و حب و وابستگی به دنیا مذموم است.

بخش نهج البلاغه تبیان
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش تبیان به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری میزان، حجت الاسلام ناصر رفیعی با اشاره به نهج البلاغه اظهار کرد: امام علی علیه السلام در نهج البلاغه در خصوص دنیا، خطر آن و بی وفایی دنیا سخن گفتند، قرآن هم مطالب زیادی را درباره دنیا و بی وفایی را مطرح کرده است، البته منظور از دنیا جهان آفرینش نیست، منظور وابستگی و حب دنیا است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام علی علیه السلام فرمودند که آنگونه برای دنیا تلاش کن که انگار همیشه در دنیا هستی، اگر دنیا در روایات و قرآن مذمت شده، منظور آن دنیایی است که باعث فراموشی آخرت شود و حب و وابستگی به دنیا مذموم است.

وی در خصوص بهشت تصریح کرد: مومنان در زمان ورود به بهشت خدا را شکر می کنند که غم و غصه را از آنها در بهشت زدوده است. آنها خداوند را شکر می کنند که دیگر در بهشت دردی وجود ندارد.

رفیعی با اشاره به ویژگی های دنیا گفت: امام علی علیه السلام فرمودند که انسان در دنیا به هیچ نعمتی نمی رسد، مگر در کنار آن به فراقی دچار شود، امام سجاد علیه السلام فرمودند، انسان مسکین است، چون دائم عمرش کم می شود، همچنین به مرگ نزدیک تر می گردد و قدرت جبران را هم ندارد.

باید مراقب باشیم که گرفتار حب دنیا و وابستگی به آن نشویم، ریشه بسیاری از گناهان وابستگی به دنیا است، امیرالمومنین علیه السلام بسیاری از سخنانشان در نهج البلاغه در ترسیم دنیا بود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: تنها وجودی که فانی نیست و باقی است، خداوند است. شهید به این دلیل مقام بالایی دارد که همه چیز خودش را در راه خدا داده است. شهدا با خداوند معامله کردند و خدا خریدار آنها است. دنیا بازار است و خوشا به حال کسانی که در این بازار با خداوند معامله کنند.

وی در خصوص فانی بودن دنیا تصریح کرد: شب و روز سرمایه عمر ما را می گیرد، هنوز تقویم های سال 94 نو بودند که سال 95 آمد. امیرالمومنین علیه السلام از دنیا به عنوان میدان مسابقه یاد کردند، افرادی که در المپیک شرکت کردند، پیش از المپیک تمرین زیادی داشتند. دنیا مسابقه قیامت است و اگر کسی توانست این مسابقه را ببرد، جایزه اش بهشت است و پس از مرگ دیگر امکان بازگشت انسان به دنیا وجود ندارد.

رفیعی با اشاره به دنیا اظهار کرد: باید مراقب باشیم که گرفتار حب دنیا و وابستگی به آن نشویم، ریشه بسیاری از گناهان وابستگی به دنیا است، امیرالمومنین علیه السلام بسیاری از سخنانشان در نهج البلاغه در ترسیم دنیا بود، امام حسین علیه السلام هم به سپاه یزید فرمودند که دنیا شما را فریفته است و به همین خاطر در مقابل ولی خدا ایستادید.

شهدا با خداوند معامله کردند و خدا خریدار آنها است. دنیا بازار است و خوشا به حال کسانی که در این بازار با خداوند معامله کنند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: قرآن کریم در خصوص مال کلمه فضل، خیر و حسنه را به کار برده است، مال داری بد نیست. البته انسان در دنیا همچون سیبل تیراندازی است که تیرهای مرگ همچون بیماری به او می خورد، کسی را در دنیا پیدا نمی کنید که بگوید بی درد به این مرحله رسیده است. در هر خوردن انسان ممکن چیزی باشد که راه گلوی او را ببندد، برخی ثروت های فراوانی دارند، اما نمی توانند که غذا را به صورت طبیعی بخورند.

منبع: میزان آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.