تبیان، دستیار زندگی
مدیر نخستین حراج تخصصی فرش در ایران از ارسال بیش از ۵۰۰ تخته فرش به دبیرخانه این حراج خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

27 فرش دستباف در انتظار چکش خوردن


مدیر نخستین حراج تخصصی فرش در ایران از ارسال بیش از 500 تخته فرش به دبیرخانه این حراج خبر داد.

بخش هنری تبیان
حراج هنری

زهرا محمودوند ضمن اعلام استقبال بی نظیر هنرمندان و مجموعه داران از فراخوان نخستین حراج تخصصی فرش اظهارداشت: طبق فراخوان حراج آثار بایستی تا 15 اردیبهشت به دبیرخانه خانه حراج ملی ارسال می شد که با وجود اتمام مهلت ارسال آثار همچنان آثاری به دبیرخانه معرفی می شود که ما آنها را نیز وارد فرایند کارشناسی کرده ایم.

وی در ادامه گفت: بیش از 500 تخته فرش اعم از فرش، قالی، قالیچه، تابلو فرش و گلیم به دبیرخانه ارسال شد که 27 اثر از میان آنها برای شب حراج انتخاب شد که البته با احتمال معرفی فرشهای دیگر تا مدت برگزاری نمایشگاه، امکان افزایش تعداد آثار وجود دارد.

مدیر نخستین حراج فرش تخصصی در ایران در خصوص گزینش این آثار گفت: معیار انتخاب این فرش ها، قدمت، نقشه و بافت بوده است و تلاش شد تا سلایق مختلف در نظر گرفته شود.

محمودوند با بیان این که فرش های ایرانی در مناطق مختلف جغرافیایی ویژگی های خاص خود را دارند افزود: به علت کیفیت پایین برخی آثار ارسال شده امکان گزینش اثر در برخی مناطق و خطه جغرافیایی نبود. به عنوان مثال بهترین فرش بلوچ به ما معرفی نشد و چون آثار ارسال شده معیارهای لازم را نداشتند، برای حراج انتخاب نشدند. در این میان اصفهان، تبریز، کرمان، کردستان، قم و مشهد از جمله شهرهایی بودند که بیشترین آثار از این استانها انتخاب شدند.

وی درباره انتخاب احمد نجفی، هنرمند سینما و تلویزیون ایران به عنوان آکشنر این دوره از حراج گفت: ایشان جز هنرمندانی هستند که هم تحصیلات آکادمیک در حوزه هنر دارند و هم در حوزه آکشن در خارج از کشور اطلاعات خوبی دارد.

آثار نخستین حراج تخصصی فرش در ایران پس از سه روز نمایش در سالن خانه همایش جهت بازدید عموم، در روز جمعه مورخ پنجم شهریور در همین مکان چکش زده می شوند.

«خانه حراج ملی» تاکنون اقدام به برگزاری دو دوره حراج ملی آثاری در زمینه های نقاشی، نقاشی خء تذهیب، خوشنویسی، مینیاتور، صنایع  دستی، فرش دستباف و سوخت چرم کرده است که با توجه به اینکه دومین دوره «حراج ملی» نیز با تمرکز بر فروش صنایع دستی برای نخستین بار در کشور برگزار شد، با استقبال هنرمندان و هنردوستان مواجه شد.


منبع: تسنیم