تبیان، دستیار زندگی
پس بهتر است از روز اول با وظایف خود آشنا شوید، اولین و مهم ترین مسئله برای یک دانش آموز در مدرسه نظم می باشد، که تا حدودی شما را آشنا می کنیم که حتی تک تک شما می توانید نظم را به دانش آموزان بی نظم آموزش دهید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش نظم به دانش آموزان

انضباط به معنای نظم و انتظام، ترتیب و درستی، عدم هرج و مرج، سامان پذیری و آراستگی است.

آموزش نظم به دانش آموزان

با تمام شدن تابستان و رسیدن به فصل پاییز و اول مهرماه شما دانش آموزان عزیز باید خود را برای رفتن به مدرسه آماده کنید.
دور بودن از مدرسه برای روزهای متوالی باعث می شود که شما دانش آموزان عزیز، برنامه های زمان مدرسه را فراموش کنید.

پس بهتر است از روز اول با وظایف خود آشنا شوید، اولین و مهم ترین مسئله برای یک دانش آموز در مدرسه نظم می باشد، که تا حدودی شما را آشنا می کنیم که حتی تک تک شما می توانید نظم را به دانش آموزان بی نظم آموزش دهید.

اگرچه شما دانش آموزان برای والدین خود دوست داشتنی و عزیز هستید، اما گاهی اوقات بی نظمی شما می تواند عذاب آور باشد. جمع کردن کتاب ها، یادآوری برنامه درسی فردا، یادآوری انجام تکالیف شب و آماده کردن کیف مدرسه دغدغه والدین شما عزیزان می باشد. در اغلب خانه ها نگرانی والدین این است که اگر بی نظمی شما به همین روش ادامه پیدا کند چه کار باید کرد؟

پس اولین گامی که برای داشتن نظم و انظبات باید بردارید از منزل خود شروع می شود.
اولین قدم سخت ترین و مهم ترین است. اگر تصمیم گرفته اید که یک دانش آموز منظم شوید باید کارهای خود را به تنهایی او بدون کمک دیگران انجام دهید و مسئول هر نوع پیامدی مانند گم کردن کتاب، گم کردن لباس ورزشی و انجام ندادن تکالیف به موقع خود باشید.
 جای مشخصی برای همه وسایلتان تعیین کنید و آنها را به گونه ای نظم دهید که پیدا کردن آنها برایتان آسان باشد. به عنوان مثال: گیره ای کنار در برای آویزان کردن کیف قرار دهید، به محض وارد شدن کیف خود را آویزان کنید. با مشخص شدن مکان کیف، دیگر نگران گم شدن دفتر و لوازم مدرسه نخواهید بود. قسمتی از کمد را خالی کنید تا بتوانید جای مناسبی برای قرار دادن کفش و لباس های مدرسه خود داشته باشید.

لوازم اضافه را کاهش دهید چون لوازم غیرضروری کمتر نظم می گیرد، به تمامی کشوها و اسباب بازی هایتان نظم دهید. آن هایی را که به درد نمی خورند و یا این که مورد استفاده قرار نمی گیرند جدا کنید. این کار را هر 6 تا 8 هفته انجام دهید.
 
حفظ نظم اتاق برای این است که بهتر تمرکز کنید. چون شما با تمامی اسباب بازی هایی که دارید بازی نمی کنید. بنابراین نصف آ نها را جمع کنید و از هر کدام که خسته شدید، آنها را جایگزین کنید.
اسباب بازی هایی را که گاهی مورد استفاده قرار می گیرد زیر تخت خود بگذارید. هر چه وسایل اطرافتان کمتر باشد، شلوغی نیز کمتر است و کمتر چیزی گم خواهد کرد.
حال با منظم شدن، وقت ادامه دادن این نظم است و بهترین راه اعمال برنامه تمیزکاری هفته ای یک و یا 2 بار است. به عنوان مثال: دوشنبه، روز منظم کردن میز تحریر، سه شنبه تمیز کردن اتاق خواب و ...
سعی کنید که بی دقت نباشید و تکالیف شبانه را از یاد نبرید، اما اگر روزی تکلیف خود را فراموش کردید بهتر است که شماره تلفن یکی از هم کلاسی های خود را داشته باشید تا در صورت نیاز با او تماس بگیرد.
روی تقویم و یا صفحه یادداشت تکالیف خود را بر حسب روزهای تحویل داده شده بنویسد. برای هر درس رنگ متفاوتی انتخاب کنید و برحسب آن رنگ کتاب و دفتر خود را جلد کنید.

تا الان با کمی از وظایفی که در منزل خود باید داشته باشید آشنا شدید، حال کمی در مورد نظم در مدرسه صحبت می کنیم.
نظم خوب معمولاً مترادف با سکوت مطلق نیست. دانش آموزان در کلاس درس، باید به طور فعال مشغول یادگیری درس مربوطه باشند و معلم هم نباید انتظار جوی ساکت و رسمی مانند تدریس در کلاس های قدیمی را داشته باشد.

در حقیقت باید بدانید که کلاس درس محل یادگیری است و در واقع، رفتار هر دانش آموزی که در جریان یادگیری خویش یا دانش آموزان دیگر اختلال ایجاد کند، مسئله انضباطی تلقی می شود. این رفتار ممکن است رفتاری ساکت یا رفتاری همراه با سر و صدا باشد. در هر یک از این موارد، باعث بی نظمی کلاس شده اید وظیفه معلم ایجاد و حفظ محیطی مناسب برای یادگیری است و مجبور می شود به شما تذکر دهد، چه خوب است که هیچ گاه کاری انجام ندهید که مجبور به شنیدن تذکر باشید.

معلم، قبل از ورود به کلاس دوست دارد که دانش آموزان سر کلاس و هر کدام در جای خود نشسته باشند باید معیارهای کاری و رفتاری مناسب در کلاس را بدانید و آنها را رعایت کنید پس چند هفته اول سال تحصیلی معلم تمامی مسائل انضباطی را قبل از این که به صورت عادت دربیایند، از بین میبرد و تذکرات لازم را از همان ابتدا برای کل کلاس بازگو می کند، بهتر است که به خوبی به سخنان معلم خود گوش فرا دهید و آنها را به کار ببندید چون در طول سال، معلم ممکن است مقداری سخت گیری کند.
معلمان در ابتدای سال، خواهان جو همکاری و ادب بوده و آن را در کلاس ایجاد می کنند و در تمام طول سال فواید و ثمرات آن را به چشم می بینند.

آموزش نظم به دانش آموزان

بی انضباطی بعضی از دانش آموزان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله:
میل به آزادی درست است که در تعطیلات تابستان آزادی هایی داشته اید اما باید بدانید الان در مدرسه به سر می برید و ساعاتی را در این محیط می باشید پس نباید فکر کنید آزادی شما گرفته شده است بلکه باید بدانید که برای انجام چه امری به مدرسه آمده اید و این خانه دوم نیز قوانین مانند خانه خود دارد که باید تا طی شدن آن ساعات از آنها سرپیچی نکنید و به نظم و انظبات در مدرسه احترام بگذارید در این صورت است که احساس ناراحتی نمی کنید و در پی فرصتی که نظم و قاعده را برهم بزنید نخواهید بود.

با توجه به این که شما دانش آموزان میل به بازی و تحرک دارید اما باید بدانید که کلاس درس محل جنب و جوش نمی باشد و باید در زنگ تفریح و زنگ ورزش به بازی و تحرک بپردازید.

اگر دوست دارید که در کلاس درس توجه معلم و همکلاسی های خود را جلب کنید باید هر چه بهتر نظم و قوانین را رعایت کنید و از بی انضباطی دوری کنید تا بلکه از این طریق مورد توجه قرار گیرید.

اگر مطلب درسی را متوجه نشدید به موقع و با اجازه گرفتن از معلم خود بپرسید و از پرسیدن سوال بی موقع و بدون اجازه خودداری کنید که یکی دیگر از علل بی انضباطی، به ویژه در کلاس درس، نفهمیدن مطالب و گفته های معلم است. اگر نتوانستید از معلم سوال خود را بپرسید بعد از زنگ کلاس این کار را انجام دهید و حتی می توانید از همکلاسی خود که مطلب را فرا گرفته است سوال کنید.

اگر جز دانش آموزان باهوش هستید که با یک بار شنیدن درس را متوجه می شوید باید قدری تحمل داشته باشید و وقتی از طرف معلم برای دانش آموزان متوسط یا کم استعداد دوباره درسی تکرار می شود، چون نیازی به گوش دادن به گفته های معلم را احساس نمی کنید دست به شیطنت و بازیگوشی نزنید چون با این کار نظم کلاس را برهم خواهید زد.

بعد از اتمام کلاس و زده شدن زنگ تفریح برای خروج از کلاس هم کلاسی های خود را هول ندهید و شوخی های نادرست و خطر ناک با یکدیدگر انجام ندهید.
در تمیز نگه داشتن کلاس، راهروها و حیاط مدرسه دقت لازم را داشته باشید و با اولیای مدرسه، به جز معلم خود که بیشتر ساعات خود را با او سپری می کنید با بقیه نیز با احترام و ادب رفتار کنید.

پیش نهادهایی دیگری برای جلوگیری از ایجاد مسائل انضباطی:
تمام تلاش خود را برای یادگیری مطالب داشته باشید و در دروسی که توانایی فراگیری بهتری دارید بیشتر تلاش کنید چون هرچه زودتر خودتان پی به علایقتان ببرید بهتر است و شما را از سنین کم برای آینده و شرکت در مراحل بعدی درسی و مهمترین مرحله که انتخاب رشته تحصیلی برای دبیرستان و بعد کنکور را شامل می شود.

آموزش نظم به دانش آموزان

اگر فعالیت خارج از مدرسه مانند ورزش و... را نیز دوست دارید می توانید با یک برنامه ریزی درست به انجام تمام این امور به صورت دقیق سمر بخش بپردازید و اختلالی در انجام امور دیگر برایتان پیش نخواهد افتاد.
خود را نسبت به درس و مدرسه علاقه مند نشان دهید. در مقابل موفقیت های کوچکی هم که بدست می آورید خوشحال باشید و برای بهتر شدن آن بیشتر تلاش کنید.

وقتی تمامی کارهایی که به یک دانش آموز مربوط می شود را به صورت کامل و درست انجام دهید هم خودتان احساس خوبی خواهید داشت و هم از اینکه اولیای شما را به مدرسه صدا بزنند و در مورد شما تذکر دهند جلوگیری کرده اید.پس بیایی کاری کنید که فقط برای تعریف و تمجید از شما صحبت کنند.

باید بیاموزید که از وقت خود به نحو احسن استفاده کنید. شب های امتحان زمان خوبی برای خواندن درس های عقب افتاده نیست.
اگر در برخی از دروس موفق نبودید نباید نا امید شوید بلکه باید بیشتر تلاش کنید تا در آن درس موفق شوید.
در انتخاب روش صحیح درس خواندن، راهنمایی هایی را از معلم و والدین خود بخواهید و به آنها توجه کنید.
برای فراگیری بهتر سعی کنید طرح درس و تمامی وسایل کمک آموزشی مورد نیاز خود را آماده داشته باشید.

 به دانش آموزان و همکلاسی های خود دروغ نگویید.
 برای اولین بار در بسیاری از موارد، امکان دارد برخورد با بی انضباطی شما دانش آموزان از جانم اولیای مدرسه یا معلم با سکوت اختیار نمودن و فقط با نگاه کردن به شما همراه باشد، در چنین مواردی باید متوجه شوید که رفتار و حرکتی که انجام داده اید اشتباه بوده است.
 از طعنه و تمسخر و شیوه های دیگر، که به تحقیر در انظار عمومی منجر شود، باید اجتناب کنید
 باید بین مقررات وضع شده در محیط خانه و مدرسه هماهنگی لازم را داشته باشید و این مقررات نباید هم دیگر را نقض کنند.
 باید عواملی را که سبب خستگی و دل زدگی شما می گردند، از محیط زندگیتان حذف کنید.
 باید یاد بگیرید که در صورت انجام کار اشتباهی باید به شکلی خاص عذرخواهی کنید.
 باید درباره بی انضباطی دانش آموزان و همکلاسی هایتان، به طور خصوصی، با او صحبت کنید.
بخش مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان