تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان در این پژوهش تشخیص و ارزیابی دامنه اثرگذاری پیامدهای ناشی از باران اسیدی و تلاش برای جلوگیری از وقوع آن و یا کاهش اثرات نامطلوب آن بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر باران اسیدی بر موجودات زنده

تأثیر باران اسیدی بر موجودات زنده

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تأثیر باران اسیدی بر موجودات زنده
نام ارائه دهنده/دهندگان: مشاوری - اژدری
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی - محیط زیست
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دکتر حسابی

چکیده

هدف دانش آموزان در این پژوهش تشخیص و ارزیابی دامنه اثرگذاری پیامدهای ناشی از باران اسیدی و تلاش برای جلوگیری از وقوع آن و یا کاهش اثرات نامطلوب آن بود.

مقدمه

در چند دهه اخیر، میزان اسیدیته آب باران، در بسیاری از نقاط کره زمین، افزایش یافته است. به همین دلیل، باران اسیدی، به یک اصطلاح رایج در بسیاری از کشورها، به ویژه جوامع صنعتی تبدیل شده است.

پدیده باران اسیدی برای نخستین مرتبه در سال های پایانی دهه 1800 میلادی و در انگلستان مطرح گردید اما، از آن زمان تا دهه 1960 میلادی به دست فراموشی سپرده شد. تحقیقات نشان داده که آب باران، هیچگاه به طور کامل خالص نیست و همگام با پیشرفت صنعت، بر میزان ناخالصی های آن افزوده شده است.

فرآیندهای بیولوژیکی، فعل و انفعالاتآتشفشانی و فعالیت های انسانی، مواد آلاینده ایی را در مقیاس های محلی، منطقه ایی و جهانی، در فضا منتشر می کنند. به طور طبیعی، مقداری از باران اسیدی، بر روی درختان می ریزد؛ مقداری در آب دریاچه ها و رودخانه ها؛ و مقداری هم بر روی خاک که با نفوذ به درون زمین، از طریق ریشه گیاهان جذب شده، امکان ورود به زنجیره غذایی و در نتیجه، شبکه حیات را پیدا می کند.

تأثیر باران اسیدی بر موجودات زنده

هدف دانش آموزان در این پژوهش تشخیص و ارزیابی دامنه اثرگذاری پیامدهای ناشی از باران اسیدی و تلاش برای جلوگیری از وقوع آن و یا کاهش اثرات نامطلوب آن بود. در این پژوهش، دانش آموزان در پی آن بودند تا با استفاده از سرکه و آب معمولی، نوعی شبیه سازی در ایجاد غلظت های متفاوت از باران اسیدی را تجربه کنند و اثرات آن را بر روی یک گیاه خاص، در یک دوره زمانی یک هفته ایی را مطالعه و تحلیل نمایند. شناخت و بررسی غلظت های مختلف هسته های تشکیل دهنده باران اسیدی و دامنه اثرگذاری متفاوت آن ها بر موجودات زنده و غیر زنده در کره زمین را می توان اصلی ترین دستاورد و نتیجه این تحقیق برشمرد.
 
مواد و ابزار مورد نیاز
سه ظرف یک لیتری درب پوش دار
سه گلدان با گیاه یکسان
بشر یا ارلن
مقداری سرکه
آب معمولی
ماژیک
برچسب

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با مفاهیم کپک و باکتری
8. آشنایی با روش آزمایش علمی

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان
تهیه:مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی