تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب سعی داریم تغییراتی که در سنین ٣٠ تا ٦٠ سال در بدن زنان و اشتهای آن ها به وجود می آید را بررسی کرده و توصیه های لازم را ارائه دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات تغذیه ای در خانم های 30 تا 60 سال

در این مطلب سعی داریم تغییراتی که در سنین ٣٠ تا ٦٠ سال در بدن زنان و اشتهای آن ها به وجود می آید را بررسی کرده و توصیه های لازم را ارائه دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
سیب

عادت های غذایی ما در طول زمان دچار تغییراتی می شود و باید با نیازهای هر سن و سال متناسب باشد. در این صورت افراد زیاد دچار افزایش یا کاهش وزن نمی شوند. در واقع در هر دوره ای از زندگی بدن دچار تغییراتی می شود که باید نسبت به آن ها شناخت پیدا کند. مسائل هورمونی، کمبود خواب، استرس یا تغییر در سبک زندگی باعث بروز تغییراتی در بدن ما نیز می شود و متأسفانه مقابله با آن ها نیز کار چندان ساده ای نیست. در این مطلب سعی داریم تغییراتی که در هر دهه از زندگی در بدن و اشتهای ما به وجود می آید را بررسی کرده و توصیه های لازم را ارائه دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

در 30 سالگی

30 ساله شدن اتفاقی کاملاً مشهود در زندگی همه است. زمانی که وارد این دهه از زندگی می شوید دو وضعیت به وجود می آید: یا این که با یک اشتهای زیاد هر آنچه دم دستتان باشد را میل می کنید و یا اینکه بر عکس میل به خوردن چیزی را ندارید. هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در هر دو مورد تأثیر دارد. در نتیجه افزایش یا کاهش این هورمون در پایان سیکل قاعدگی روی اشتها بی تأثیر نخواهد بود.
از 35 سالگی معمولاً تغییراتی که در وزن بروز می کند مشهود است.

بعد از 60 سالگی کنترل وزن از اهمیت بالایی برخوردار است. خانم هایی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض زمین خوردن و بستری شدن و مشکلات دیگر قرار می گیرند. اما اگر وزنتان هم کمتر از حد نرمال است و یا اینکه با سرعت وزن کم می کنید ممکن است علامت وجود یک بیماری باشد

ممکن است کاهش ویتامین ها و مواد مغذی بدن باعث بروز اختلالات تغذیه ای شود. به عنوان مثال میل به مصرف شکلات، آبنبات ها؛ کیک و غیره افزایش می یابد. اگر هشیار نباشید و مراقب نباشید احتمال اینکه بیش از اندازه وزن اضافه کنید و همچنین در معرض کمبود منیزیم و کلسیم باشید زیاد می شود. خانم هایی که در این دوره تصمیم به بارداری می گیرند برای فراموش کردن استرس سن و سالشان بیشتر غذا می خورند. اما واقعیت این است که زیاده روی غذایی الزاماً به نفع بچه نیست. بارداری بهانه ای برای پرخوری نیست. در صورت بارداری در این سنین لازم است که سالم بخورید و از مواد غذایی سرشار از کلسیم، آهن و ویتامین ها، بیشترین استفاده را ببرید.

در 40 سالگی

بدن خانم ها در 40 سالگی با تغییرات زیادی نه تنها از نظر روحی- روانی بلکه از نظر جسمی مواجه می شود. کاملاً طبیعی است که از وزن بیست سالگی خبری نباشد. یادتان باشد حتی اگر در رژیم هم باشید لازم است که سبزیجات، میوه ها و شیر بیشتری مصرف کرده و دور و بر فست فود نروید. در این دهه از زندگی مشکلات گوارشی بیشتر شده و حتی اشتها نیز افزایش می یابد. علاوه بر این ممکن است حالت مقاومت سلول ها در برابر انسولین نیز بروز کند. زمانی که بدن به میزان کافی انسولین ترشح نمی کند قند به جای اینکه در سلول ها ذخیره شود وارد خون شده و در آن جریان می یابد. زمانی که سلول ها به میزان کافی قند دریافت نمی کنند از انرژی بدن خرج می کنند و این مسئله روی عادت های غذایی ما تأثیر می گذارد.

در 50 سالگی

از حدود 50 سالگی به دلیل یائسگی برخی از خانم ها با افت استروژن مواجه می شوند. این مسئله باعث بروز اختلالات غذایی می شود و اگر حالت مقاومت سلول ها به انسولین بروز کرده باشد میل به مصرف کربوهیدرات بیشتر و قند افزایش می یابد. به همین دلیل خانم ها بعد از 50 سالگی شروع به افزایش وزن زیاد می کنند. با این حال این وضعیت برای محافظت یا مکانیسم دفاعی طبیعی بدن از شکنندگی استخوان ها و تحلیل عضلانی شکل می گیرد. یعنی اینکه چربی ها بدن را از افتادن یا ضربه هایی که در این سن اثرات منفی زیادی دارند محافظت می کنند.

تغذیه

توصیه ی ما این است که راه سالم تری انتخاب کنید. یک رژیم متعادل و افزایش مصرف کلسیم بهترین راه برای سالم تر بودن و تقویت استخوان هاست. درست است که چربی ها از استخوان ها محافظت می کنند اما یادتان باشد که اثرات دیگری روی سلامتی نیز دارند. بنابراین در این سن باید اهمیت ویژه ای به تغذیه تان بدهید.

در 60 سالگی

برخلاف آنچه شایع است اندازه معده با گذشت زمان کوچک تر نمی شود. اما ممکن است با افزایش سن تغییراتی در خاصیت ارتجاعی روده ها بروز کند. در این سن دستگاه گوارش به اشتباه به مغز علامت می دهد که به اندازه کافی غذا خورده است. حال اینکه این گونه نیست. به همین دلیل تغییراتی در عادت های غذایی ایجاد شده و خانم ها در این سن کمتر از سابق غذا مصرف می کنند.

30 ساله شدن اتفاقی کاملاً مشهود در زندگی همه است. زمانی که وارد این دهه از زندگی می شوید دو وضعیت به وجود می آید: یا این که با یک اشتهای زیاد هر آنچه دم دستتان باشد را میل می کنید و یا اینکه بر عکس میل به خوردن چیزی را ندارید

بعد از 60 سالگی کنترل وزن از اهمیت بالایی برخوردار است. خانم هایی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض زمین خوردن و بستری شدن و مشکلات دیگر قرار می گیرند. اما اگر وزنتان هم کمتر از حد نرمال است و یا اینکه با سرعت وزن کم می کنید ممکن است علامت وجود یک بیماری باشد. بنابراین لازم است که با دقت بیشتری وزنتان را کنترل کنید.

حرف آخر ...

مهم است که نسبت به تأثیر وزن روی دستگاه گوارش آگاه باشید. چون این تغییرات با گذشت زمان روی نیازهای غذایی ما نیز تأثیر می گذارد. با گذشت زمان بدن انسان بیشتر در معرض تجمع تدریجی چربی به دور شکم قرار می گیرد. هر چه سن بالا می رود قابلیت دستگاه تنفسی و دستگاه قلب و عروق کمتر می شود. بعد از 35 سالگی اکثر افراد به کم تحرکی روی می آورند و تغذیه دستخوش تغییراتی می شود که روی سلامت تأثیر دارند. بنابراین لازم است در هر دهه از زندگی برای حفظ عادت های خوب و داشتن رژیم غذایی مناسب دقت بیشتری شود. بهتر است تحت نظر یک متخصص تغذیه قرار بگیرید تا با توجه به سن، سبک زندگی و نیازهای بدنی تان رژیم غذایی مناسبی برایتان تعیین کند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.