تبیان، دستیار زندگی
ابتدا اعضای گروه هر کدام از حشره کش های خود در سایت های معتبر علمی مختلف تحقیق کردند. سپس با کمک دبیر راهنمایمان سرکار خانم عباس زاده آزمایش های لازم را روی ظرف های حاوی پشه ها انجام دادیم و به یادداشت برداری پرداختیم. سپس اطلاعات مورد نظر را گرد آوری...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل و مبارزه با پشه های سفید، دستاورد برتر دوره اول فرزانگان 8

کنترل و مبارزه با پشه های سفید، دستاورد برتر دوره اول فرزانگان 8

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: کنترل و مبارزه با پشه های سفید تهران
نام مدرسه: فرزانگان 8
نام استاد: خانم الهام عباس زاده
دانش آموزان: نرگس خبازی، ثنا دهقانی

چکیده:

ابتدا اعضای گروه هر کدام ازحشره کش های خود در سایت های معتبر علمی مختلف تحقیق کردند. سپس با کمک دبیر راهنمایمان سرکار خانم عباس زاده آزمایش های لازم را روی ظرف های حاوی پشه ها انجام دادیم و به یادداشت برداری پرداختیم. سپس اطلاعات مورد نظر را گرد آوری کردیم و در کار خود از آن ها استفاده کردیم.
به دلیل کم آبی و خشکسالی های اخیر این مگس ها به داخل شهر هجوم آورده اند اما مدیریت شهری با یکسری اقدامات مانند نصب برچسب های زرد بر دور درختان مانع ورود تخم های آن ها به بدنه درختان شده و بیشتر تخمگذاری ها بر روی زمین انجام می شود.
 ما برای انجام این تحقیق ابتدا پشه های سفید را جمع آوری کردیم  و یک نمونه به عنوان شاهد قرار دادیم. پشه های جمع آوری شده را به صورت جداگانه تحت تیمارهای اسپری پوست پرتقال، حشره کش تهیه شده از پودر فلفل و سیر، مخلوط آب و صابون  قرار می دهیم و بررسی می کنیم کدام یک از تیمارها بیشترین تاثیر را در کنترل جمعیت پشه ها داشته است.

طرز تهیه حشره کش ها به شرح زیر می باشد:
 حشره کش تهیه شده با پودر فلفل سیاه  و سیر و پیاز
در یک مخلوط کن 2 عدد فلفل سیاه، یک پیاز بزرگ و یک سیر «کلیه حبه های یک سیرکامل مورد نیاز است» را با مقداری آب مخلوط خواهیم کرد. سپس 1 گالن آب روی مواد به دست آمده خواهیم ریخت و اجازه می دهیم 24 ساعت در همین حالت بماند و سپس آن را از صافی عبور می دهیم.


اسپری با پوست پرتقال:
1 فنجان آب جوش بر روی پوست کنده شده یک پرتقال می ریزیم. اجازه می دهیم تا 24 ساعت در همین حال باقی بماند. سپس آن را صاف می کنیم  و در ظرف شیشه ای می ریزیم. به مایع صاف شده در شیشه چند قطره صابون مایع اضافه می کنیم  و روی حشره ی اسپری می کنیم. پرتقال و مرکبات دارای ترکیبات حشره کش طبیعی هستند که لیمونن «هیدرو کربن شیرینی و لینالول» نوعی الکل اشباع نشده درجه سوم نامیده می شوند.

حشره کش تهیه شده با آب و صابون:
مقداری آب به مدت 20 دقیقه می جوشانیم. اجازه می دهیم تا سرد شود، مقداری ماده شوینده (مایع ظرف شویی) و یا صابون مایع به آن اضافه می کنیم و خوب به هم می زنیم، سپس آن را بر روی حشرات اسپری می کنیم.

به دلیل کم آب و خشکسالی های اخیر این مگس ها به داخل شهر هجوم آورده اند اما مدیریت شهری با یکسری اقدامات مانند نصب برچسب های زرد بر دور درختان مانع ورود تخم های آن ها به بدنه درختان شده و بیشتر تخمگذاری ها بر روی زمین انجام می شود.

کنترل و مبارزه با پشه های سفید، دستاورد برتر دوره اول فرزانگان 8

نتیجه گیری:

نتیجه گرفتیم که در پایان مراحل انجام شده اسپری های مذکور را به پشه های سفید اسپری کردیم ودر پایان مشاهده کردیم که عصاره حشره کش مخلوط فلفل قرمز و پیاز و سیر و مخلوط فلفل سیاه و سیر و پیاز پس از دو الی سه دقیقه باعث کشتن پشه ها می شود همچنین محلول آب و صابون پس از 8 الی 10 دقیقه و محلول عصاره آب و پوست پرتغال پس از 15 الی 20 دقیقه باعث کشتار پشه های سفید شدند.
در پایان توانستیم همان طور که می خواستیم با صرف کمترین هزینه و انرژی به هدف خود دست یابیم.


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی