تبیان، دستیار زندگی
شد حجت الاسلام احمدی از پایان‌نامه سطح چهار حوزه با عنوان «کیفر گناهان در قرآن و نحله‌های کلامی» دفاع کرد. به گزارش گروه دین و اندیشه "مهر" به نقل از رسا، حجت الاسلام محمود احمدی فارغ‌التحصیل رشته کلام اسلامی، پایا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیفر گناهان در قرآن و نحله‌های کلامی بررسی شد

حجت الاسلام احمدی از پایان‌نامه سطح چهار حوزه با عنوان «کیفر گناهان در قرآن و نحله‌های کلامی» دفاع کرد.

به گزارش گروه دین و اندیشه "مهر" به نقل از رسا، حجت الاسلام محمود احمدی فارغ‌التحصیل رشته کلام اسلامی، پایان‌نامه‌ای با عنوان «کیفر گناهان در قرآن و نحله‌های کلامی» در سطح چهار حوزه ارائه و از آن دفاع کرد.

وی در این رساله پس از پرداختن به معنای لغوی گناه در لغت در مقام تعریف گناهان کبیره آورده است : گناهانی کبیره محسوب می‌شوند که خداوند وعده عذاب درباره آنها داده است و در روایات معتبر تصریح به کبیره بودن آن شده است.

حجت الاسلام احمدی، گناه کبیره از دیدگاه نحله‌های مختلف را نیز بررسی کرده و آورده است : معتزله معتقدند که مرتکب کبیره بین کفر و ایمان است و اگر بدون توبه بمیرد در آتش عذاب جاوید می‌ماند. امامیه و اشاعره و اهل حدیث بر این باورند که مرتکب کبیره مؤمن فاسق است و در آتش جاودانه نیست.

وی در ادامه به رابطه گناه و حوادث و بلاهای دنیوی پرداخته، می‌گوید: در آیاتی از قرآن به نوع بلایای برخی اقوام شده است. گناه در طرز تفکر انسان تأثیر دارد و باعث گمراهی و ضلالت انسان می‌شود. رابطه گناه و جزا، رابطه حقیقی است نه آن گونه که اهل اجماع قایلند که اعتباری و قراردادی است.

این پایان ‌نامه در نهایت امتیاز 5/15 را کسب کرد.