تبیان، دستیار زندگی
فاز اول پروژه «آینده نگاری و تهیه ره نگاشت فناوری جویشگر بومی» به تدوین سناریوهای آینده های بدیل طرح جویشگر منتهی خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز تدوین نقشه راه فناوری جویشگر بومی

فاز اول پروژه «آینده نگاری و تهیه ره نگاشت فناوری جویشگر بومی» به تدوین سناریوهای آینده های بدیل طرح جویشگر منتهی خواهد شد.

فرآوری: بابایی-بخش ارتباطات تبیان

موتور جستجو بومی

فاز نخست تدوین نقشه راه فناوری جویشگر بومی توسط شورای راهبری این طرح آغاز شد. پانل آینده نگاری جویشگر بومی با هدف تهیه نقشه راه و ره نگاشت این فناوری و رتبه بندی عدم قطعیت های کلیدی طرح در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این نشست ابتدا علیرضا یاری، معاون مرکز تحقیقات مخابرات و مجری طرح جویشگر بومی، ضمن معرفی پروژه «آینده نگاری و تهیه ره نگاشت فناوری جویشگر بومی» به تشریح ضرورت و اهمیت دستاوردها و نتایج این پروژه در پیشبرد اهداف طرح جویشگر بومی پرداختند.

فاز اول پروژه «آینده نگاری و تهیه ره نگاشت فناوری جویشگر بومی» به تدوین سناریوهای آینده های بدیل طرح جویشگر منتهی خواهد شد. ساختار تشکیلاتی پروژه، کلیاتی پیرامون متدلوژی اجرای پروژه و اهداف برگزاری آن از جمله مباحث مدنظر در این جلسه بود.

در ادامه نماینده گروه پژوهشی پروژه، با هدف آشنایی مدعوین در خصوص معرفی چالش‌ های طرح شامل مواجهه با محیطی نو شونده و دستخوش عدم قطعیت، افزایش پیچیدگی و عدم قطعیت محیء تصمیم گیری درباره آینده فعالیتی شگرف و فزاینده به ناامیدی و سرگشتگی، کشف هر چه بیشتر و موثرتر آینده جویشگر بومی نیازمند استفاده و کاربست ابزارها و روش های توانمند و کارا، سخنانی را بیان کرد.

ابزارهای جست وجوی سامانه های اطلاعاتی در کشور به طور عمده محدود به جویشگرهای خارجی و یا ابزارهای جست وجوی موجود در بانک های اطلاعاتی و پورتال هاست، اما با انجام پروژه جویشگر بومی، به بسیاری از نیازمندی های کاربران ایرانی پاسخ داده می شود.

همچنین پیشران های موردنظر معرفی شده و بدین ترتیب فضای مناسب جهت بحث و بررسی پیرامون پیشران ها طرح جویشگر از طریق ایجاد ذهن انگیزی در خصوص عدم قطعیت های کلیدی که در تدوین سناریوها نقش موثری را ایفا خواهند کرد، ایجاد شد.

بیش از این دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی از نهایی شدن سه طرح موتور جستجوی بومی در مرحله عقد قرارداد با آنها خبر داده بود.

علیرضا یاری، امروز  در خصوص حمایت از طرح های جویشگر بومی اظهار داشت: بر اساس برنامه های مدنظر، نسبت به شناسایی فعالان حوزه جویشگر اقدام شده است و تاکنون سه موتور جستجوی بومی را برای حمایت شناسایی کرده ایم.  وی افزود: این طرح ها در شرف عقد قرارداد هستند و امیدواریم بتوانیم در نهایت دو موتور جستجوی بومی در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته و جهت دهی به این حوزه تاکید کرد: جویشگرها مهمترین سرویس فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی در همه کشورها محسوب می شوند و برآورد میزان درآمد این کسب و کارها در کشورهای مختلف حاکی از این موضوع است.

دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی خاطرنشان کرد: ما نیز در ایران طرح پنجساله موتور جستجوی بومی را در دستور کار قرار داده ایم که سه سال آن مربوط به توسعه طرح و دو سال آن نیز پشتیبانی از آن خواهد بود که امیدواریم مانند جویشگرهای موفق دنیا شاهد موفقیت این طرح باشیم.

همچنین در نشست سی و هفتم جلسه شورای راهبری جویشگر بومی با حضور اعضای این شورا که در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران ) برگزار شد. در این نشست علیرضا یاری مجری طرح، گزارشی از جلسه با دبیر و برخی از مدیران مرکز ملی فضای مجازی در خصوص سیاستگذاری برای جویشگر بومی ارائه داده است.

پویشگر بومی اهمیت دارد؟

همان طور که شبکه ملی اطلاعات به عنوان شبکه ای ارتباطی که اختیار کامل تراکنش های آن در چرخه مدیریت ایران باشد از الزامات و برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان های مربوط است، پیگیری جویشگرهای بومی برای افزایش حجم خط و زبان فارسی در فضای اینترنت و پشتیبانی از محتوای بومی نیز در راستای شبکه ملی اطلاعات در زمره این فعالیت هاست.

فاز اول پروژه «آینده نگاری و تهیه ره نگاشت فناوری جویشگر بومی» به تدوین سناریوهای آینده های بدیل طرح جویشگر منتهی خواهد شد. ساختار تشکیلاتی پروژه، کلیاتی پیرامون متدلوژی اجرای پروژه و اهداف برگزاری آن از جمله مباحث مدنظر در این جلسه بود.

در حال حاضر، ابزارهای جست وجوی سامانه های اطلاعاتی در کشور به طور عمده محدود به جویشگرهای خارجی و یا ابزارهای جست وجوی موجود در بانک های اطلاعاتی و پورتال هاست، اما با انجام پروژه جویشگر بومی، به بسیاری از نیازمندی های کاربران ایرانی پاسخ داده می شود.

امار مشخصی هنوز از میزان استفاده کنندگان از این خدمت وجود ندارد اما چندی پیش مجری طرح موتور جستجوی بومی با اشاره اینکه جویشگر فارسی 'پارسی جو'- از موتورهای جستجوی بومی- در حال ارایه خدمات در فضای وب به کاربران است، گفت: روزانه بیش از 100 هزار کاربر از خدمات مختلف این مجموعه بهره می برند.


منابع: مهر، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دیدرس