تبیان، دستیار زندگی
ست حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دوشنبه در مسجد مدرسه علمیه معصومیه در جمع طلاب فرمودند علمی كه به خاطر كسب شهرت و بدون نیت خالص آموخته شود بدون بركت است. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، آیت الله نوری همدانی امرو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علمی كه بدون نیت خالص آموخته شود بدون بركت است

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دوشنبه در مسجد مدرسه علمیه معصومیه در جمع طلاب فرمودند علمی كه به خاطر كسب شهرت و بدون نیت خالص آموخته شود بدون بركت است.
به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، آیت الله نوری همدانی امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه و اقشار مردم قم با اشاره به سه توقیعی كه امام زمان ـ عج ـ خطاب به شیخ مفید ـ ره ـ نگاشته‌اند یادآور شدند: شیخ مفید ـ ره ـ یكمین نامه را در سال 410 هـ . ق از جانب حضرت ولی عصر ـ عج ـ دریافت كرد.
ایشان اخلاص مرحوم شیخ مفید ـ ره ـ را علت مفتخر شدن به دریافت نامه از سوی امام زمان ـ عج ـ خواندند و افزودند: حضرت مهدی ـ عج ـ در فراز نخست نامه، شیخ مفید ـ ره ـ را با عنوان بنده مخلص خدا خطاب كرده‌اند و این امر نشان‌گر جایگاه بلند و اخلاص اوست.
این مرجع تقلید با استناد به آیات و روایات به تبیین ماهیت اخلاص پرداختند و اظهار داشتند: امام صادق ـ ع ـ در تفسیر آیه یكم سوره مباركه ملك بهترین عمل را عمل مخلصانه و منظور از «قلب سلیم» در قرآن كریم را قلبی سرشار از اخلاص ذكر كردند.
آیت الله نوری همدانی بر اهمیت اخلاص در كسب علم و دانش تأكید كردند و گفتند: علمی كه به خاطر كسب شهرت و بدون نیت خالص آموخته شود بدون بركت است. پیامبر اكرم ـ ص ـ در روایتی به نشست و برخاست با عالمی سفارش كرده‌اند كه دارای پنج ویژگی باشد: مردم را از شك به یقین، از ریا به اخلاص، از تكبر به اخلاص، از تفرقه به الفت و از دنیاپرستی به ساده زیستی منتقل كند.
ایشان در ادامه به ذكر نمونه‌هایی از اعمال خالص بزرگان دین و ائمه اطهار ـ ع ـ پرداختند و افزودند: مولای متقیان علی ـ ع ـ در ركوع نماز انگشتری را به فقیر داد و برای این عمل آیه‌ای از سوی پروردگار نازل شد. همچنین امیر مومنان حضرت علی ـ ع ـ در جنگ خندق ضربه شمشیری به دشمن اسلام وارد كرد كه آن ضربه از عبادت جن و انس تا روز قیامت برتر است. علت عظمت این اعمال به خاطر خلوص نیت آن حضرت بوده است.