تبیان، دستیار زندگی
برخلاف آنچه می گویند، انتخاب رشته کار آسانی نیست و باید از سوی یک فرد متخصص و با تجربه انجام گیرد و داوطلب به تنهایی نمی تواند از عهده این مهم برآید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باور کنید که انتخاب رشته آسان است !

"برخلاف آنچه می گویند، انتخاب رشته کار آسانی نیست و باید از سوی یک فرد متخصص و با تجربه انجام گیرد و داوطلب به تنهایی نمی تواند از عهده این مهم برآید ".

باور کنید که انتخاب رشته آسان است !

متأسفانه چندی پیش در یکی از رسانه های جمعی، فردی به ظاهر کارشناس این گونه سخن می گفت و در واقع به نوعی تبلیغ مراکز و نرم افزارهای انتخاب رشته را تبلیغ می کرد؛ مراکزی که بیشتر به بازاریابی می پردازند تا دادن اطلاعاتی دقیق و ضروری به داوطلبان؛ برای مثال، می گویند انتخاب رشتۀ ویژه برای رتبه های زیر 1000 یا رتبه های بالای 88 هزار در گروه های تجربی، ریاضی و انسانی؛ این در حالی است که اکثر قریب به اتفاق رتبه های زیر 1000 موقعیتشان روشن است؛ یعنی می توانند با توجه به علاقه خود رشته هایشان را به ترتیب اولویتی که تمایل دارند، انتخاب کنند .

توجه داشته باشید که هر داوطلب می تواند 150 انتخاب داشته باشد و عقب یا جلوتر زدن یک رشته تأثیری در پذیرش ندارد؛ یعنی اگر رتبه داوطلبی 800  شده باشد و رشتۀ مهندسی پزشکی امیرکبیر را در فرم انتخاب رشته اش به عنوان هشتادمین انتخاب خود آورده باشد و داوطلب دیگری با رتبه 801 رشتۀ مهندسی پزشکی را به عنوان اولین انتخاب در فرم انتخاب رشته اش درج کرده باشد، در صورتی که رشتۀ مهندسی پزشکی ظرفیت داشته باشد، اولویت با رتبه 800 است. رتبه های بالای 88 هزار هم وضعیتشان روشن است.

باور کنید که انتخاب رشته آسان است !

وقتی امسال در کشور، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی حدود ۱۶۰هزار نفر در کل پنج گروه آزمایشی در دوره های روزانه و شبانه دانشجو می پذیرند، می توان متوجه شد که کسی که رتبه بالای 80 هزار بیاورد، در هیچ یک از رشته های روزانه و به احتمال قوی در رشته های شبانه هم پذیرفته نخواهد شد حتی شاید اجازه انتخاب رشته های روزانه و شبانه را نیز نداشته باشد و باید رشته های دانشگاه های پیام نور، غیر انتفاعی یا رشته های بدون آزمون را انتخاب کند.

اگر هم داوطلبی تصور می کند كه به دلیل كسب رتبه بالا  (چند ده هزاری) باید حتما ًبه مرکز خاصی مراجعه کند تا بتواند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پذیرفته شود، باید گفت که در چند سال اخیر، مسؤولان سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده اند که همۀ داوطلبان، حتی افرادی که کنکور نداده اند، امکان انتخاب رشته دارند و می توانند در دانشگاه پذیرفته شوند.

چه باید کرد؟

سا ل های دور، داوطلبان فقط امکان انتخاب 14 رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود داشتند و در نتیجه داوطلبان با توجه و رتبه و وضعیت خود، با دقت بسیار انتخاب رشته می کردند و مواظب بودند که حتی یک انتخاب خود را بی حساب به هدر ندهند؛ اما امروزه هر داوطلب در فرم انتخاب رشته، امکان انتخاب 150 رشته محل را دارد و در واقع حساسیت انتخاب رشته مثل گذشته نیست.

امروزه فقط مهم این است که هر داوطلب با توجه به علایق، توانایی ها و شرایط خود (توجه به دانشگاه، شهر و دوره های تحصیلی) که انتخاب می کند انتخاب رشته نماید.

همان طور که پیش از این گفتیم اولویت بندی هیچ نقشی در پذیرش ندارد و فقط بیانگر اولویت علاقه مندی داوطلب است؛ یعنی داوطلب با توجه به علایق خود، به ترتیب کد رشته محل های مورد علاقه اش را در فرم انتخاب رشته وارد می کند؛ البته بعضی از رشته ها، همان طور که در دفترچه راهنمای شماره 2 آزمون سراسری ذکر شده است، شرایط خاص دارد که باید هنگام انتخاب رشته های مورد نظر به آنها توجه کرد؛ از همین رو، فقط مطالعه دفترچه راهنمای سازمان سنجش برای انتخاب رشته کفایت می کند و نیازی نیست که به مراکز انتخاب رشته مراجعه کنید.

با انتخاب رشته درست، آینده خود را ترسیم کنید- قسمت اول

ویژه نامه انتخاب رشته آزمون سراسری نیز که همراه با پیک سنجش منتشر شده است، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می دهد. همچنین کتاب های چهارگانه کنکور منتشر شده است كه مطالب دفترچه را به زبانی ساده و با مثال در اختیارتان قرار می دهد.
اگر هم مایلید كه اطلاعات بیشتری درباره رشته های دانشگاهی کسب کنید می توانید کتاب (آشنایی بیشتر با رشته های دانشگاهی) را مطالعه نمایید یا از دانشجویان رشته مورد نظر اطلاعات کسب کنید  برای رشته های کارشناسی از دانشجویان ترم ششم به بعد و برای رشته های کاردانی از دانشجویان ترم سوم به بعد سؤال کنید؛ چون می توانند اطلاعات دقیق تری درباره رشته مورد نظرتان در اختیار شما قرار دهند.

با انتخاب رشته درست، آینده خود را ترسیم کنید- قسمت دوم

برای اطلاع از وضعیت دانشگاه های کشور، بهترین گزینه سایت های دانشگاه ها هستند، و در نهایت اگر فکر می کنید که حتماً باید بدانید که در چه محدوده رشته هایی پذیرفته خواهید شد، نرم افزار سازمان سنجش آموزش کشور، دقیق ترین اطلاعات را در اختیار شما می گذارد؛ زیرا با توجه به نتایج کلیۀ داوطلبان سال های گذشته این نرم افزار تهیه شده است. قریب به اتفاق مراکز انتخاب رشته، اطلاعات خود را از طریق همین نرم افزار کسب می کنند و بعد برای یک انتخاب رشته رقم های نجومی از داوطلبان می گیرند.
  هر چند که سازمان سنجش نیز معتقد است که نمی توان نتایج هیچ نرم افزار، حتی نرم افزار این سازمان را صد در صد واقعی دانست؛ چون شما، همان طور که پیش از این گفته شد، بر اساس نتایج داوطلبان سال یا سال های گذشته انتخاب رشته می کنید و امکان دارد كه داوطلبان در سال جاری هنگام انتخاب رشته به گونه ای متفاوت عمل کنند و یک رشته نسبت به سال قبل مطلوب تر شده یا کمتر مورد استقبال داوطلبان قرار گیرد.
همچنین ظرفیت های دانشگاه ها هر سال تغییر می کند و حتی گاهی اوقات یک رشته در سراسر دانشگاه های کشور حذف می شود یا رشته جدیدی اضافه می گردد.

نکته مهم

بسیاری از داوطلبان برای پر کردن فرم انتخاب رشته به کافی نت ها مراجعه می کنند. برخی از کافی نت ها به دلیل حجم زیاد مراجعه کنندگان به داوطلبان پیشنهاد می دهند که فرم پیش نویس را تحویل آنها داده تا آنها انتخاب رشته را انجام دهند و دو روز بعد برای اطمینان از انجام انتخاب رشته مراجعه نمایند. متأسفانه برخی از اوقات داوطلبان هنگام مراجعۀ دوباره، فرم انتخاب رشته را بررسی نمی کنند و در نتیجه گاه به اشتباه در کد رشته محلی پذیرفته می شوند که آن را انتخاب نکرده بوده اند؛ از همین رو، به داوطلبان تأکید می شود که حتماً از فرم انتخاب رشته خود كپی تهیه كرده و آن را بررسی کنند و در صورت بروز اشتباه، آن را تصحیح نمایند.
بخش مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم:نیلوفر یاقوتی