تبیان، دستیار زندگی
زمان آن رسیده است كه رشته دانشگاهى و دانشگاه خود را انتخاب كنید یا حداقل انتخاب هاى خود را محدود كرده و اولویت آن ها را تعیین نمایید. تعداد زیادى رشته و دانشگاه وجود دارند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه بهتر انتخاب كنیم؟

زمان آن رسیده است كه رشته دانشگاهى و دانشگاه خود را انتخاب كنید یا حداقل انتخاب هاى خود را محدود كرده و اولویت آن ها را تعیین نمایید.

چگونه بهتر انتخاب كنیم؟

تعداد زیادى رشته و دانشگاه وجود دارند كه انتخاب از بین آن ها می تواند یك چالش بزرگ به حساب آید؛ به خصوص كه این انتخاب در آینده شما مى تواند نقشى مؤثر داشته باشد.
انتخاب رشته دانشگاهى، یك تصمیم بزرگ است، و ضمناً تصمیمى شخصى كه به اهداف و علایق و توانایی هاى شما وابسته است؛ البته مهم آن است كه در آینده از انتخاب خود راضى باشید. درست است كه رشته هاى محبوب براى همه به نظر بهترین می آیند، ولى بسیار مهم است كه رشته اى را كه شما بر می گزینید، شما را به سوى حرفه اى كه در آینده به آن
علاقه مندید سوق دهد.

سؤالاتى هستند كه بهتر است قبل از انتخاب رشته به آنها فكر كنید:

خود را در چه شغلى می توانید ببینید؟
از انجام چه كارى لذت می برید؟
علایقتان چیست؟ آیا علاقه شما به یك رشته، بر شغل آینده شما ارجحیت دارد یا شغل آینده تان مهم تر از علاقه شماست؟
از خواندن كدام درسِ دبیرستان بیشتر از همه لذت می بردید؟
چه مهارت هایی دارید؟
آیا علایقى دارید كه بتوانید آن را در شغل آینده خود به كار گیرید؟
آیا در جایی كه زندگى می كنید یا تصمیم دارید در آن زندگى كنید، براى آن شغل خاص تقاضایی وجود دارد؟

تأثیر علاقه در انتخاب رشته آیا علاقه در انتخاب رشته مهم است؟ این سؤالى است كه اكثر مواقع در انتخاب رشته دانشگاهى نادیده گرفته می شود. اگر به آنچه می خوانید، علاقه مند باشید، به طور قطع بیشتر در كلاس ها و دانشگاه مشاركت خواهید داشت، و این به معناى كسب نمرات بهتر و ارتباط مطلوب تر با افرادى است كه در رشته شما هستند؛ البته شغل آینده شما مهم است، ولى آنچه باید در كنارش در نظر گرفت علاقه شماست كه می تواند در موفقیت شما در حرفه آینده تان نیز بسیار مؤثر باشد.

چگونه بهتر انتخاب كنیم؟

لیستى از رشته هاى دانشگاهى را تهیه كنید و آن رشته هایی را كه هیچ علاقه اى به آن ها ندارید خط بزنید.

اگر بتوانید از میان تعداد زیادى رشته، ٢٠ رشته نخست را كه اولویت شماست انتخاب كنید، بخش بزرگى از كار را براى خود آسان كرده اید (البته این تعداد در گروه هاى آزمایشی زبان های خارجی و هنر و علوم انسانى، كمتر از گروه های آزمایشی علوم ریاضى و فنی و علوم تجربى خواهد بود.) اگر تهیه لیست براى شما گیج كننده است،

سعى كنید آن ها را به گروه هایی كه موضوعات مشابه و دروس مشابه دارند تقسیم بندى كنید و سپس در مورد رشته هاى انتخابى خود تحقیق كنید. ضمناً تنها به تحقیق در مورد دو یا سه رشته اول مورد علاقه خود اكتفا نكنید، بلكه رشته هاى دیگر را نیز با آگاهى و فكر انتخاب كنید.

جمع آورى اطلاعات

اگر واقعاً هیچ ایده اى ندارید و نمی دانید كه چه رشته اى را دوست دارید، در مورد رشته ها و آنچه در دانشگاه خواهید آموخت، بیشتر تحقیق كنید. بسیارى از افراد، از بسیارى از رشته ها اطلاعات كافى و درست ندارند، و این امر باعث می شود كه تصورى اشتباه از رشته یا رشته های خاص داشته باشند. براى كسب اطلاعات كافى و درست در مورد رشته ها را ه هایی وجود دارند تا بتوانید اطلاعاتتان را در مورد آن رشته ها افزایش داده و هنگام انتخاب رشته درست تصمیم بگیرید.

یکى از مهم ترین اقدامات لازم در زمان انتخاب رشته، صحبت با مشاوران درسى و متخصصان در این زمینه است.

این افراد به خوبى با رشته ها آشنایی دارند و می توانند با در اختیار قرار دادن اطلاعات بیشتر و مقایسه رشته ها با یکدیگر، به شما كمك كنند تا علایق خود را پیدا كرده و اهدافتان را مشخص كنید، و با توجه به رتبه اى كه كسب كرده اید بتوانید واقع بینانه عمل كنید.
استفاده از موتورهاى جست و جو و سایت هاى دانشگاهى، یكی دیگر از راه هاى مطمئن براى كسب اطلاعات در مورد رشته ها و دانشگاه هاست.

چگونه بهتر انتخاب كنیم؟

در جلسات مربوط به انتخاب رشته كه بعضاً در این ایام  (زمان انتخاب رشته) در دانشگاه ها برگزار مى شود، شركت كرده و در مورد موضوع كلى هر رشته، اطلاعات كسب كنید.

كتاب هایی كه در زمینه معرفى رشته نوشته شده اند، یكی از بهترین مراجع براى دریافت اطلاعات درست از رشته ها هستند. این كه هر رشته چه مباحث و دروسى را در بر می گیرد، هدف از ایجاد آن رشته چیست، توانمندی هاى لازم براى موفقیت در هر رشته كدامند، و اینكه چه حرفه اى را هنگام فراغت از تحصیل در هر رشته می توانید در آینده انتخاب كنید، همه اطلاعاتى ارزشمندند كه در این كتاب ها یافت می شوند و به شما ایده درست و آگاهى بیشتر می دهند تا راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید.
علاوه بر این، می توانید با دانشجویان سال هاى بالا كه هم اكنون در حال تحصیل در رشته مورد نظر شما هستند، یا با افرادى كه به تازگى از آن رشته فارغ التحصیل شده اند صحبت كنید. آن ها به برخى از سؤالات شما با جزئیات بهترى پاسخگو خواهند بود.
از تجربیات و اهداف آن ها و فرصت هاى شغلى موجود بپرسید، و البته به یاد داشته باشید كه افراد مختلف، نقطه نظرهاى متفاوتى دارند؛ بنابراین، تنها به نظر یك نفر براى نتیجه گیرى اكتفا نكنید و تفاوت هاى خود با دیگران را نیز در نظر بگیرید.

گام بعدى 

تمام اطلاعاتى را كه دربارة رشته های دانشگاهی جمع آورى كرده اید، با اهداف و ارزش هایی كه در ذهن خود دارید مقایسه كنید. آیا در مورد برخى از رشته ها نظرتان تغییر كرده است؟ این كاملاً طبیعى است و نشان می دهد كه در تحقیق و بررسى خود در مورد رشته ها موفق بوده اید؛ بنابراین، با فكر عمل كرده و انعطاف پذیر باشید.

چگونه بهتر انتخاب كنیم؟

خوب است كه اهدافتان مشخص باشد، ولى اگر نیاز باشد، باید خود را براى تغییر آماده كنید و به رشته هایی فكر كنید كه ممكن است تا قبل از این به آنها فكر نكرده اید. به خاطر داشته باشید كه هر كدام از رشته هایی را كه در برگه انتخاب رشته خود وارد می كنید ممكن است عیناً همان رشته اى باشد كه در آن قبول می شوید و قرار است در دانشگاه تحصیل كنید. آنچه مهم است خودِ شمایید. واقع بین باشید و رشته هایی را انتخاب كنید كه آمادگى ورود به آن ها و ادامه تحصیل در آن رشته ها را در دانشگاه دارید.

اگر به رشته اى علاقه مندید، ولى احتمال قبول شدنتان در آن رشته كم است، رشته هاى دیگرى را كه دروس دانشگاهى آن ها شباهت زیادى با رشته مورد علاقه تان دارند، انتخاب كنید

فرصت هاى شغلى از عواملى است كه هنگام انتخاب رشته نباید نادیده گرفته شود. درست است كه در نهایت بعد از فارغ التحصیلى در هر رشته اى مدرك خود را دریافت خواهید كرد، ولى باید بدانید كه همه آن ها تضمین كننده شغل آینده شما نیستند، و اگر حرفه و درآمد زایی براى شما مهم است، در كنار علایق خود حتماً باید فرصت هاى شغلى مربوط به آن رشته را نیز در نظر بگیرید؛ البته باید بدانید تنها چند رشته اول و پردرآمد در هر گروه آزمایشی كه پر طرفدارترین هستند، صرفاً معدود رشته هایی نیستند كه می توانند براى شما درآمد زا باشند، و شما می توانید بسیارى از علایق خود را در مسیرهای دیگری سوق دهید كه موفقیت شما را در حرفه آینده تان تضمین كنند.

اینكه چه دانشگاه هایی را براى انتخاب رشته یا رشته های مورد نظر انتخاب می كنید نیز خود امرى مهم است. اگر رشته اى خاص را در نظر دارید، باید دانشگاه هاى ارائه دهنده این رشته را پیدا كنید، و البته اگر دانشگاهى را خارج از شهر زندگی تان انتخاب می كنید، حتماً باید مطمئن شوید كه شرایط زندگى در آن شهر و دوری از خانواده را دارید.

چگونه بهتر انتخاب كنیم؟

در مورد تصمیمات خود با خانواده و اطرافیانتان صحبت و مشورت كنید. خانواده و دوستان نزدیک تان، شما را به خوبى می شناسند و ممكن است در مورد شخصیت شما نظراتى بدهند كه حتى خود شما هم از آن ها بی خبرید. مشورت و در میان گذاشتن تصمیمات مهم با نزدیکان، می تواند بسیار مفید باشد، ولى در نهایت باید بدانید كه این آینده و تصمیم شماست.

پس از جمع آورى اطلاعات، نظرات، مشاوره و صحبت با دیگران، این تصمیمى است كه خود شما بر اساس آنچه به دست آورده اید و آنچه در درون خود حس می كنید، باید بگیرید.

انتخاب رشته دانشگاهی تصمیم بزرگى است، و نباید از آن بی توجه گذشت؛ البته این نكته را هم باید در نظر داشت كه ورود به یك رشته، به معناى یك تصمیم غیر قابل بازگشت نیست؛ چون تعداد افرادى كه رشته دانشگاهى خود را در مقاطع بالاتر  (كارشناسى ارشد) تغییر می دهند كم نیستند؛ ولى بهتر آن است كه با صرف كمترین میزان وقت، انرژى و هزینه، آنچه را كه مناسب شماست، انتخاب كنید. تحقیق كنید، با ذهنى باز فكر كنید و مهم تر از همه این كه با خودتان صادق باشید و رشته اى را برگزینید كه مسیر موفقیت شما را هموارتر و لذت بخش تر كند.

منابع:
Www.scholarships.com
Www.princetonreview.com/collegeadvice
Www.undergrad.usc.edu/programs/major/how
بخش مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم:نیلوفر یاقوتی