تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پروژه حاضر طراحی قمقمه ای بود که خود آب را تصفیه می کند. این قمقمه ها برای اماکنی که دسترسی به آب قابل شرب ندارند قابل استفاده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قمقمه دارای تصفیه آب

قمقمه دارای تصفیه آب

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: قمقمه دارای تصفیه آب
نام ارائه دهنده/دهندگان: مانی شیواپور - محمدجواد فریدافشار - امیرعلی دشتی
زمینه و نوع پروژه: مکانیک
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دکتر حسابی

چکیده

هدف دانش آموزان از پروژه حاضر طراحی قمقمه ای بود که خود آب را تصفیه می کند. این قمقمه ها برای اماکنی که دسترسی به آب قابل شرب ندارند قابل استفاده است.

مقدمه

قُمقُمه، ظرفی فلزین است که مسافران یا سربازان بر کمر می بندند و گرما یا سرمای مایع درونش را تا مدتی حفظ می کند. در گذشته قمقمه ها از جنس و ساختاری متفاوت با حال ساخته می شدند، ولی امروزه گاه از فلاسک های خلاء بدین منظور استفاده می شود.

هدف دانش آموزان از پروژه حاضر طراحی قمقمه ای بود که خود آب را تصفیه می کند. این قمقمه ها برای اماکنی که دسترسی به آب قابل شرب ندارند قابل استفاده است. شیوه ساخت این قمقه به صورت زیر است.

قسمت های تشکیل دهنده:

1. مخزن که آب در آن ذخیره می شود. اندازه آن به میزان مصرف آب بستگی دارد.
2. درب قمقمه که شامل سه قسمت است الف) فیلتر اصلی، ب) فیلتر شنی و ج) فیلتر صافی
3. مواد تجزیه کننده
4. پمپ مکنده آب
5. کلید
6. باتری

نحوه کار

آب داخل مخزن به وسیله پمپ کوچکی که در انتهای قمقمه قرار دارد و توسط کلید کنار مخزن روشن می شود به طرف بالا و سمت در قمقمه فرستاده می شود و بعد از گذشتن از سه لایه فیلتر و مواد تجزیه کننده از طریق لوله بالای در قمقه قابل استفاده می شود.

قمقمه دارای تصفیه آب

فیلترهای تصفیه آب

1. فیلترالیافی: در قسمت اول فیلتر الیافی وجود دارد این فیلتر از الیاف فشرده مصنوعی از جنس پلی پروپیلن است. آب با عبور از این قسمت شفاف و زلال می شود و همه ناخالصی های معلق در آب مثل گل و لای شن و ماسه رنگ لوله ها و ... حذف می شود
2. فیلتر کربن: در مرحله وسط الیاف بسیار ظریف کربن قرار دارد. دانش آموزان کربن را به صورت الیاف در آوردند تا سطح تماس آن با آب بیشتر شود. رنگ، طمع و بوی نامطبوع گازهای شیمیایی محلول در آب و کلر موجود در آن جذب کربن شده و از آب حذف می شود.
3. در مرحله سوم uf بدون اضافه کردن مواد شیمیایی به آب همه باکتری و ویروس ها و ... را حذف کردند و آب کاملا استریل و عاری از میکروب شد.

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با آلاینده های آب
8. آشنایی با انواع فیلترهای تصفیه آب

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی