تبیان، دستیار زندگی
هدف از پژوهش حاضر بررسی اختلال اوتیسم، علل به وجود آمدن اوتیسم، خصوصیت اوتیسم و درمان آن بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلال اوتیسم

اختلال اوتیسم

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: اختلال اوتیسم
نام ارائه دهنده/دهندگان: آیناز عباس لو
زمینه و نوع پروژه: علوم اجتماعی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان دخترانه سرای دانش (روش نوین)

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اختلال اوتیسم، علل به وجود آمدن اوتیسم، خصوصیت اوتیسم و درمان آن بود.

روش

دانش آموزان جهت دستیابی به اهداف پژوهش از شیوه مطالعات میدانی و کتابخانه ای استفاده کردند، آن ها با مطالعه کتب و منابع موجود در مورد بیماری اوتیسم به معرفی آن پرداختند.

مقدمه

اوتیسم یک اختلال فراگیر رشد است که ریشه در واژه یونانی به معنای ((خود)) دارد. در ابتدا تصور می شد اوتیسم یک بیماری روانی است ولی امروزه می دانیم که اوتیسم مربوط به اختلالی در مغز است. این اختلال اولین بار توسط لئوکانر در دانشگاه جانزهاپگینز در بالتیمور ایالات متحده امریکا مطرح شد. این اختلال در بین پسرها بیشتر مشاهده می شود. کودک و یا فرد اوتیستیک در معاشرت بین فردی و اجتماعی مشکل دارد.

اختلال اوتیسم

اوتیسم یک اختلال عصبی و بیولوژیکی است که نشانه های آن از 18 ماهگی تا 5 سالگی بروز می کند. اوتیسم اصولا بر چهار حوزه از توانایی های فرد اثر می گذارد:
1- ارتباط برقرار کردن (کلامی و غیرکلامی)
2- مهارت های اجتماعی
3- رفتارهای کودک
4- یادگیری

عوامل ایجاد اختلال

علت اصلی بوجود آمدن این اختلال هنوز به طور دقیق معلوم نشده است. آخرین تحقیقات نشان می دهد که کاهش فعالیت نیم کرده سمت چپ مغز و مخصوصا قسمتی از آن که مربوطه به برقراری ارتباط می باشد علت اصلی به وجودآمدن این اختلال است.

خصوصیات افراد اوتیسم

افراد اوتیسم عدم توانایی خواندن، حرف زدن و یادگیری را به درجات مختلف دارا می باشند. افراد اوتیستیک به بک برنامه روتین روزانه علاقه مند هستند. بدن یک فرد اوتیسم می تواند به درد حساسیت بیش از حد داشته باشد و یا اصلا احساس درد نکند.
اختلال اوتیسم

آمار افراد اوتیسم در ایران و جهان

طبق آخرین آمار اختلال اوتیسم بیش تر در پسران دیده می شود تا دختران پسرها معمولا 4 برابر دخترها به این اختلال دچار می شوند. آمار اوتیسم در ایران از آمار اوتیسم در جهان بالاتر است. در ایران حداقل 300 هزار کودک اوتیسم در 250 مرکز شبانه روزی در سراسر کشور نگه داری می شوند از میان هر 10 هزار کودک زیر 12 سال در جهان 2 تا 5 کودک به اوتیسم مبتلا می باشد.

مشکلاتی که افراد اوتیسم در جامعه دارند

افراد اوتیسم از تغییر بیزارند و این خصوصیت باعث کند شدن روند یادگیری می شود و به همین دلیل این افراد نمی توانند در مراکز یادگیری عادی ادامه تحصیل بدهند. این کودکان میل شدیدی به تخریب وسایل و بر هم زدن نظم محیط اطراف خود دارند. برای افراد جامعه کاملا غیرعادی است که فردی بدون دلیل یک دفعه شروع به خندیدن با صدای بلند و گریه کردن با صدای بلند بلند بکند.

درمان اوتیسم

تاکنون هیچ درمانی قطعی برای اوتیسم کشف نشده است و هر اقدامی که صورت می گیرد برای بهبود این اختلال است. آموزش های ویژه به فرد به وسیله کاردرمانی، موسیقی درمانی، حیوان درمانی و حمایت از خانواده ی فرد مبتلا و در بعضی از موارد درمان های دارویی به بهبود این اختلال و به دست آوردن یک زندگی عادی کمک می کند.

یک کودک اوتیسم می تواند در بزرگسالی یک زندگی عادی داشته باشد و یک فرد اوتیستیک می تواند دوست خوبی باشد کافی است یاد بگیریم با یکدیگر مهربان باشیم و در مقابل هم صبور باشیم.

گاهی فقط بر زیبان جاری کردن کلمات ساده مثل گفتن عجب کلاه خوش رنگی و .... و یا عجب کیف زیبایی و یا حتی گفتن عبارت ساده ای مثل: سلام دوست من .... می تواند شروع یک دوستی بزرگ و ادامه دار باشد.
یک فرد و یا کودک اوتیسم ممکن است کمی ناتوان و یا حتی کند ذهن باشد اما دارای احساسات قوی و محکمی است و مثل دیگران انسان ها به محبت نیاز دارند.
 
مهارت های کسب شده
1. آشنایی با اختلال اوتیسم
2. آشنایی با علائم اختلال اوتیسم
3. آشنایی با شیوه درمان اختلال اوتیسم
4. آشنایی با شیوه انجام پژوهش های کتابخانه ای و جستجوی در منابع

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی