تبیان، دستیار زندگی
زمانی که صحبت از لاغری به میان می آید بحث دانه ها نیز پررنگ تر می شود. چون این دانه های کوچک حاوی خواصی هستند که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. با ما همراه باشید تا با 4 دانه و بذر مفید برای کاهش وزن بیشتر آشنایتان کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 دانه و بذر شگفت آور برای کاهش وزن

زمانی که صحبت از لاغری به میان می آید بحث دانه ها نیز پررنگ تر می شود. چون این دانه های کوچک حاوی خواصی هستند که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. با ما همراه باشید تا با ٤ دانه و بذر مفید برای کاهش وزن بیشتر آشنایتان کنیم.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
دانه های لاغری

ما همیشه گفته ایم که رژیم یا ماده غذایی معجزه گری برای کاهش وزن وجود ندارد. لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام نیاز به تلاش و به ویژه برنامه غذایی خاص و سالمی دارد که نه تنها باعث چربی سوزی بشود بلکه سلامتی را نیز ارتقا دهد. فیبرهای غذایی جزو ضروریات کاهش وزن محسوب می شوند و به همین دلیل امروزه زمانی که صحبت از لاغری به میان می آید بحث دانه ها نیز پررنگ تر می شود. چون این دانه های کوچک حاوی خواصی هستند که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. با ما همراه باشید تا با 4 دانه و بذر مفید برای کاهش وزن بیشتر آشنایتان کنیم.

دانه دانه لاغری

همه تخمه آفتابگردان را دوست دارد و به نوعی پای ثابت تماشای فیلم و فوتبال است. البته توصیه می کنیم از انواع خام (بدون نمک) آن ها استفاده کنید. چون نمک موجود در آن ها نه تنها تأثیری در کاهش وزن ندارند بلکه برعکس باعث تجمع آب در بافت ها شده و به کلیه ها آسیب می زند

همانطور که گفته شد فیبرها برای کاهش وزن در اوج سلامتی بدن لازم و ضروری هستند. این ترکیبات مغذی به کنترل عملکرد دستگاه گوارش و دفع مواد زائد از بدن کمک می کنند. به طور مثال باید بدانید که داشتن رژیمی سرشار از فیبر برای مقابله با دیابت موثر است. البته خواص فیبرها به همین جا ختم نمی شود. فیبرها باعث کاهش خطر بیماری های قلبی می شوند و برای حفظ و کنترل کلسترول خون مفید هستند. یادتان باشد که دانه ها سرشار از فیبر هستند، انرژی و باکتری های خوبی به بدن می رسانند که به تقویت فلور روده کمک می کنند. آیا کسی را می شناسید که تخمه آفتابگردان و تخمه کدو دوست نداشته باشد؟ این دانه ها بسیار خوشمزه هستند و میان وعده های خوبی محسوب می شوند. زمانی که تصمیم به لاغری گرفته اید بدانید که این دانه ها و تخمه ها همیار رژیمتان هستند و به چربی سوزی، ایجاد احساس سیری و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کنند. توصیه می کنیم این دانه ها را به سالادها، میلک شیک و غیره اضافه کنید و از خواص آن ها بهره ببرید.

تخم شربتی

حتماً در خصوص فواید و خواص تخم شربتی زیاد شنیده اید. این دانه های کوچک سرشار از فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب هستند. اگر به طور مرتب از این دانه ها مصرف کنید تأثیر زیادی در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش تدریجی وزن دارد. یادتان باشد تخم شربتی تأثیر زیادی در گردش خون دارد چون حاوی درصد زیادی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد. این اسیدهای چرب به کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید و همچنین افزایش کلسترول خوب کمک زیادی می کنند. اگر می خواهید از خواص لاغرکنندگی تخم شربتی بهره ببرید لازم است که اول سری به عطاری ها یا سوپرمارکت محله تان بزنید و این دانه های ریز را تهیه کنید. کافی است روزانه دو تا سه قاشق چایخوری تخم شربتی را به سالادها، ماست، میلک شیک اضافه کنید و یا اینکه از آن شربت تهیه کنید. البته حتماً حواستان به شیرینی آن باشد چون قرار است با این دانه ها لاغر شوید. می توانید از شیرین کننده های طبیعی فاقد کالری مانند عصاره گیاه استویا استفاده کنید.

تخم شربتی

تخم کتان

در همین بخش خودمان نیز بارها در خصوص خواص تخم یا بذر کتان نوشته ایم. بی دلیل نیست که تخم کتان روز به روز شهرت بیشتری در بین مردم پیدا می کند. این دانه های کوچک حاوی میزان زیادی فیبر بوده و بهترین منبع گیاهی شناخته شده اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می شوند. علاوه بر این تخم کتان سرشار از میزان زیادی استروژن بوده و به طور خلاصه دانه های شگفت انگیزی هستند. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که با مصرف تخم کتان، فیبر بیشتری در مقایسه با مصرف غلات وارد بدن می شود. این دانه ها برای مقابله با یبوست و کاهش میزان کلسترول خون موثر عمل می کنند و در مقایسه با ماهی نیز امگا 3 بیشتری به بدن می رسانند. این بذرهای پرخاصیت نیز در عطاری ها به فروش می رسند. می توانید این دانه ها را در ماست، سالاد، میلک شیک و غیره ریخته و مصرف کنید. مطمئن باشید از طعم آن نیز خوشتان می آید.

دانه خردل

فیبرها باعث کاهش خطر بیماری های قلبی می شوند و برای حفظ و کنترل کلسترول خون مفید هستند. یادتان باشد که دانه ها سرشار از فیبر هستند، انرژی و باکتری های خوبی به بدن می رسانند که به تقویت فلور روده کمک می کنند

دانه خردل طعم خوبی دارد و شما می توانید برای خوشمزه تر کردن ماهی، گوشت و سالادها از آن استفاده کنید. دانه خردل مکمل طبیعی امگا 3، کلسیم، فیبر، آهن، منیزیم، فسفر، پروتئین، سلنیوم و زینک است. این دانه های کوچک برای بهبود هضم غذا مفید هستند چون ترکیباتی دارند که باعث ترشح شیره معده می شود. توصیه می کنیم در آشپزی و تهیه غذاهایتان از این دانه ها غافل نشوید. از آن ها برای سالادها و غذاهایی مانند ماهی، بوقلمون یا مرغ و همچنین گوشت کم چرب استفاده کرده و از خواص لاغری آن ها بهره ببرید.

تخمه آفتابگردان

همه تخمه آفتابگردان را دوست دارد و به نوعی پای ثابت تماشای فیلم و فوتبال است. البته توصیه می کنیم از انواع خام (بدون نمک) آن ها استفاده کنید. چون نمک موجود در آن ها نه تنها تأثیری در کاهش وزن ندارند بلکه برعکس باعث تجمع آب در بافت ها شده و به کلیه ها آسیب می زند. اما در خصوص تأثیر آن ها روی کاهش وزن باید بگوییم که این دانه ها باعث ایجاد احساس سیری می کنند، در افزایش سوخت و ساز بدن نقش دارند و سرشار از اسید اولئیک، لینولئیک، پالمیتیک، استئاریک، آراشیدیک و لسیتین هستند. ترکیبات مذکور به کاهش میزان چربی بد خون و افزایش چربی خون خوب کمک می کنند. تخمه آفتابگردان به عملکرد خوب کبد نیز کمک می کند. فیبرهای موجود در این دانه ها به ویژه باعث کاهش جذب کلسترول در روده ها شده و اجازه نمی دهد چربی ها در بدن تجمع کنند. اما حواستان باشد که نباید روزانه بیش از یک مشت کوچک یا دو قاشق غذاخوری از این دانه ها استفاده کنید. چون بیش از این میزان باعث افزایش دریافت کالری می شود. بنابراین لازم است که حد تعادل را رعایت کنید. می توانید تخمه را به عنوان میان وعده میل کنید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.