تبیان، دستیار زندگی
ست حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی از مراجع تقلید قم امروز عصر در نخستین جلسه تفسیر قرآن در ماه مبارك رمضان با اشاره به ویژگی‌ها و نكات نهفته قرآنی در خصوص ماه مبارك رمضان تمام خیرات و بركات الهی را در ماه مبارك رمضان دا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمام خیرات و بركات الهی در ماه مبارك رمضان جمع است

حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی از مراجع تقلید قم امروز عصر در نخستین جلسه تفسیر قرآن در ماه مبارك رمضان با اشاره به ویژگی‌ها و نكات نهفته قرآنی در خصوص ماه مبارك رمضان تمام خیرات و بركات الهی را در ماه مبارك رمضان دانستند.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حضرت آیت الله مكارم شیرازی، روز شنبه پس از اقامه نماز ظهر و عصر نخستین جلسه تفسیر خود را در مدرسه امام علی بن ابی‌طالب ـ ع ـ آغاز كردند و با بیان اینكه در قرآن نكته‌های زیادی در خصوص ماه مبارك رمضان وجود دارد گفتند: یكی از نكات قرآنی و عباراتی كه مورد فراموش قرار گرفته، مطالعه و تفكر در اسراسر آفرینش و عالم هستی است. اگر كسی دقایقی را تفكر كند ایمان و عشقش به خدا قوی‌تر می‌شود و در نتیجه آن عمل او پاك‌تر خواهد شد.
ایشان با اشاره به روایتی از رسول اكرم ـ ص ـ ریشه سعادت و نجات انسان در دنیا و آخرت را پیروزی بر دشمن دانستند و افزودند: ریشه تمام خوشبختی‌ها فكر و مطالعه است؛ فكری كه انگیزه‌اش الهی و برای خدا باشد. باید در سه موضوع تفكر كنیم؛ نخست اینكه از كجا آمدیم؟ دوم برای چه آمدیم و وظیفه‌مان چیست؟ و سوم به كجا خواهیم رفت؟ نباید در این دنیا كوركورانه از هر كس و هر حرفی پیروی كرد.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با خبر شدن از احوال مردم جامعه و به یاری آنها شتافتن را از ویژگی‌های روزه نام بردند و اظهار داشتند: اساس جهان آفرینش برخیر و سلامت است. اگر كسی دچار شری شد بداند كه از عمل خود بوده است. خدا برخی از كارها را به عنوان كار خیر نام برده است؛ مانند جهاد، فراگیری دانش، رحمت خدا، صبر و استقامت، باقیات الصالحات. اما همه خیرات در روزه داشتن ماه مبارك رمضان جمع است.
ایشان روزه را سبب پرورش انسان‌ها و قرآن را موجب آموزش ارزیابی كردند و فرمودند: ماه رمضان ماه آموزش و پرورش است. خدا در این ماه ما را با روزه پرورش و با قرآن آموزش می‌دهد.
آیت الله مكارم شیرازی صبر و نماز را عامل موفقیت و پیروزی همه انسان‌ها معرفی كردند و ادامه دادند: نماز در برابر مشكلات و دشمنان به انسان نیرو می‌دهد. یكی از مهم‌ترین عوامل مهم پیروزی ملت مومن و خداجوی ایران در هشت سال دفاع مقدس همین نمازها، روزه‌ها و توسل‌ها به ائمه اطهار ـ ع ـ بود.