تبیان، دستیار زندگی
مکان های طبیعی تنها شاهدان حوادثی هستند که در این آب و خاک اتفاق اتفاده است. از این میان چشمه ها و سراب ها به خاطر نقش باارزشی که در تامین آب دارند، همواره مورد توجه بوده اند. چشمه بلاغ حک در شهرستان شازند استان مرکزی یکی از این مکان هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشمه اسطوره ای ایران

مکان های طبیعی تنها شاهدان حوادثی هستند که در این آب و خاک اتفاق افتاده است. از این میان چشمه ها و سراب ها به خاطر نقش با ارزشی که در تامین آب دارند، همواره مورد توجه بوده اند. چشمه «بلاغ» روستای «حک» در شهرستان شازند استان مرکزی یکی از این مکان ها است.

به کوشش:علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان
چشمه بلاغ

موقعیت

چشمه «بلاغ» روستای «حک» یکی از چشمه های استان مرکزی است که در 7 کیلومتری شمال غرب شهرستان شازند، در دامنه جنوبی کوه «راسوند» و در جوار روستای «حک» و مجاورت کوه «بلاغ» واقع شده است. چشم انداز کوه «بلاغ» و دهانه چشمه آن بسیار گیراست. این چشمه در فصول مختلف سال حتی زمستان هم بدلیل چشم انداز زیبای آن مورد توجه طبیعت دوستان قرار می گیرد. صید ماهی نیز از جمله تفریحات اهالی بومی است. از دور که به چشمه نگاه می کنید سایه سار سبز درختان بید در کناره آب منظره ای بس زیبا و چشم نواز را در برابر دیدگانتان می گشاید.

میزان آبدهی

با توجه به میزان نزولات جوی و ذوب برف ها، میزان نوسان سالیانه این چشمه بسیار زیاد است ، به طوری که میزان آبدهی فروردین ماه این چشمه نسبت به شهریور ماه بسیار تفاوت دارد. به دلیل اینکه میزان ریزش های جوی و ذوب برف ها در فروردین ماه به بیشترین میزان خود می رسد و همچنین با توجه به شکاف های بزرگ و زیاد کوه «راسوند»، این اختلاف آبدهی چشمگیر است، اما به طور متوسط میزان آبدهی این چشمه نزدیک به 300 لیتر در ثانیه است.

چشمه بلاغ

نوع چشمه

این چشمه از نوع کارستیکی است و از نظر کیفیت آب، جزو چشمه های مطلوب و مناسب به شمار می رود.

کاربرد آب چشمه

از آب این چشمه برای آبیاری زمین های کشاورزی روستاهای «حک بالا» ،«حک پایین» و «تخته محل» استفاده می شود. بخش دیگری از آب رودخانه به رودخانه «قره چای » می ریزد.

چشمه بلاغ

جنبه اسطوره ای چشمه

چشم انداز اسطوره ای چشمه «بلاغ» در داستانها و قصه های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد و با نام چشمه آب معدنی « کیخسرو» نیز نامیده می شود. بر اساس کتاب شاهنامه فردوسی، کیخسرو (پسر سیاوش و فرنگیس) به عنوان پادشاهی عادل و دادگر در ایران زمین مطرح بوده است. وی پس از شصت سال پادشاهی، از بیم افتادن در خودپرستی، تاج و تخت را به لهراسب واگذار می کند. کیخسرو قبل از مرگ بدن خود را در این چشمه شستشو داده تا با جسمی پاک و روانی آرام وارد غار شود و سپس به درون غار (غار کیخسرو) رفته و هرگز بازنگشته است. کیخسرو در نگاه تاریخ دانان چهره ای افسانه ای از کوروش است اما در اساطیر و افسانه ها فرزند سیاوش و فرنگیس و به گواه شاهنامه در روز نوروز زاده شده است.

نحوه دسترسی

دسترسی به این چشمه از طریق شازند و همچنین از طریق راه اصلی اراک- بروجرد و راه فرعی از نزدیک پل «دوآب» به روستای «تخته محل» و از آنجا به «حک پایین» و چشمه «بلاغ» روستای «حک» امکان پذیر است.


منابع : سیری در ایران، صداو سیمای استان مرکزی، مهر ، همگردی