تبیان، دستیار زندگی
زمانی که شما این بازی را بر روز گوشی هوشمند خود نصب می کنید برای مرگ خود وقت قبلی گرفته اید زیرا به علت ویژگی منحصر به فرد پوکمون ؛ مسیر حرکت شما از اختیار خارج شده و همچون فردی مسخ شده . . .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی آسیب های بازی پوکمون

مرگ با وقت قبلی! / فیلم+اینفوگرافیک

زمانی که شما این بازی را بر روی گوشی هوشمند خود نصب می کنید برای مرگ خود وقت قبلی گرفته اید زیرا به علت ویژگی منحصر به فرد پوکمون ؛ مسیر حرکت شما از اختیار خارج شده و همچون فردی مسخ شده . . .

آزاده مرنی - بخش ارتباطات تبیان

پوکمون، مرگ، پوکمون گو، بازی آنلاین، بازی های رایانه ای مرگبار، بازی آنلاین، pokemon go، آسیب های پوکمون، فیلم

پسری 16 ساله بخاطر 72 ساعت بازی رایانه ای مداوم از هوش رفت ، یک کاربر تایلندی در پی هیجان زیاد بازی آنلاین تشنج کرد ، دختری پس از طی کردن 2 ماه بازی کامپیوتری انگشتان خود را از دست داد و ... ؛ تا چندی پیش این قبیل اخبار از گوشه و کنار جهان به گوش می رسید و همگان را متاثر می کرد اما حالا اخبار بازی های رایانه ای آنلاین از آسیب های جسمانی گذشته و بوی خون می دهند.
آری! مرگ ، دستاوردی نسبتا نوین از صنعت بازی های رایانه است که آمار کشته شدگان آن در چند ماه سیر صعودی به خود گرفته است.

سروری که پوکمون ها را در مناطق مختلف برای شما چیده است نقطه پایانی یعنی زمان مرگ شما را تعیین خواهد کرد!.

مرگ به سبک "پوکمون گو" (Pokemon Go)
بازی "پوکمون گو" با تمام بازی هایی که تا به حال در ذهن شما نقش بسته تفاوت های فراوانی دارد. "پوکمون" ساختار بازی های رایانه ای را در هم شکسته و روشی نوین و کم نظیر را به کاربران ارائه نموده. این بازی که چند ماه بیشتر از تولد آن نمی گذرد خیل عظیمی از کاربران را مجذوب خود کرده به طوری که طبق آمار حتی افراد مسن نیز به این بازی اعتیاد پیدا کرده اند و در برخی کشورها پزشکان برای راه افتادن برخی بیماران که در مسئله راه رفتن با مشکلات جدی روبرو شده اند از این بازی استفاده می کنند!.

پوکمون، مرگ، پوکمون گو، بازی آنلاین، بازی های رایانه ای مرگبار، بازی آنلاین، pokemon go، آسیب های پوکمون، فیلم
آسیب های بازی "پوکمون" / اینفوگرافی

این بازی که در اواسط تیر ماه سال جاری توسط کمپانی نیانتیک (Niantic) ژاپن روانه بازار شد ، در نخستین روزهای عرضه ، توانست محبوبیت بسیار بالایی را کسب کند و شمار کاربران آن در ایالات متحده آمریکا ، نیوزلند و آلمان به بیش از 21  میلیون کاربر رسید.
برای بیان جذابیت این بازی همین کافی که ؛ میزان دانلود آن تاکنون بیش از دانلود اپلیکیشن هایی همچون تیندر ، کلش ، اسنپ چت (هفت برابر بیشتر) ، واتس  آپ یا فیس بوک مسنجر بوده است.
عضویت در این بازی علاوه بر یک کاراکتر اصلی بازی به نام انسان یا همان کاربر ؛ به دو اصل اساسی دیگر یعنی یک گوشی هوشمند دوربین دار و همچنین جی پی اس (GPS) نیاز دارد. زیرا فردی که در این بازی گوشی تلفن همراه را در دست می گیرد نقش اول آن محسوب می شود که در زمین بازی که وسعت آن کره زمین است ایفای نقش می کند و به دنبال "پوکمون" ها می گردد.
"پوکمون" به هر کشوری که پا گذاشته با طرفداران زیادی روبرو شده و پیرو آن اعتیاد ، آسیب های جسمانی و مرگ را به ارمغان آورده است!. در واقع ، زمانی که شما این بازی را بر روز گوشی هوشمند خود نصب می کنید برای مرگ خود وقت قبلی گرفته اید زیرا به علت ویژگی منحصر به فرد بازی پوکمون ؛ مسیر حرکت شما از اختیار خارج شده و همچون فردی مسخ شده در خطی حرکت می کنید که بازی برای شما مشخص کرده است و تحت هیچ شرایطی نمی توانید از اتفاقات احتمالی این مسیر جلوگیری کنید و سروری که پوکمون ها را در مناطق مختلف برای شما چیده است نقطه پایانی یعنی زمان مرگ شما را تعیین خواهد کرد!.

  • پوکمون های مرگبارپوکمون های مرگبار
  • فیلم مرگ بارترین پوکمون ها

    چندی پیش این بازی کار خود را از کشور تایلند آغاز کرد و در همان چند روز اول چند تن کشته بر جای ، گذاشت که با واکنش های شدیدی از سوی مقامات امنیتی تایلند مواجه شد.
    اکثر کشورهایی که با این بازی دست و پنجه نرم می کنند از جمله چین ، تایوان ، تایلند رژیم صهیونیستی و ... ؛ بخاطر حوادثی که برای کاربران پوکمون رُخ داده (تصادف ، پرتاب از ارتفاعات و مرگ های متعدد) ؛ این بازی را حتی در نزدیکی مراکز مذهبی ، امنیتی و حکومتی ممنوع اعلام کرده و برای خاطیان مجازاتی سخت وضع کرده اند.


    بازی پُر حاشیه
    "پوکمون گو" روش خاصی دارد یعنی فرد باید به صفحه نمایش گوشی خود خیره و متمرکز شده و مسیری که بازی به وی نشان می دهد را طی کند تا بتواند یکی از پوکمون ها را شکار کند غافل از این که خود شکار اصلی این بازی است و به خاطر همین تمرکز خاص و همه جانبه است که کاربر از دنیای واقعی جدا شده و هیچ چیز را متوجه نمی شود. به طوری که اخیرا یکی از بازی کنان پوکمون حین رانندگی تصادف سنگینی با ماشین پلیسی که در کنار خیابان پارک شده بود داشت و تنها استدلال وی این بود که "داشتم یکی پوکمون ها را دنبال می کردم!."
    باید توجه داشت که پوکمون  ها انواع مختلفی دارند، برخی از آنها ممکن است در هر جایی پیدا شوند و برخی دیگر در مکان  هایی خاص. مثلا نوعی پوکمون آبزی وجود دارد که برای شکار آن  باید نزدیک جاهایی بروید که رودخانه یا دریا وجود دارد که یقینا احتمال غرق شدن و مرگ فرد کاربر را افزایش می دهند.

  • تصادف شدید به خاطر پوکمونتصادف شدید به خاطر پوکمون
  • فیلم تصادف با ماشین پلیس بخاطر یک پوکمون

    نوع دیگر پوکمون ها "پوکمون های جنگجو" هستند. لشکر پوکمون های جنگجو ؛ در مناطق نظامی و مرزها حاضرند که برای شکار آنها باید مرگ را به جان خرید زیرا هر لحظه ممکن است هدف یکی از تک تیراندازهای نظامی شوید که تصور می کند شما برای جاسوسی به این منطقه نزدیک شده اید.
    حائز اهمیت آن که "پوکمون گو" اولین بازی رایانه ای نیست که با آسیب های جسمانی و اجتماعی همراه بوده اما به نسبت دیگر بازی ها از آسیب های جدی تا سر حد مرگ برخوردار است که آمار کشته شدگان آن هر روز بیشتر می شود و همین موضوع بر حساسیت آن می افزاید.

    نتیجه

    با توجه به آنچه به اجمال گفته شد بازی "پوکمون" به سرعت در حال پیشروی به کشورهای مختلف است و ایران نیز از این تجاوز مستثنا نیست ، پس باید راه کاری برای آن پیدا کرد. در واقع برای عرضه رسمی این بازی در کشور باید دو شرط را مدنظر داشته باشیم ؛ یکی این که با توجه به حجم اطلاعات ثبت شده کاربران در فضای این بازی ، سرور اصلی آن حتماً باید در ایران قرار داشته باشد و دوم اینکه نقاط تفریحی و مقاصد هدف گذاری شده در سراسر کشور برای تگ شدن در این بازی باید با هماهنگی و همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای مشخص شود تا از خطرات احتمالی جانی و امنیتی آن جلوگیری شود.