تبیان، دستیار زندگی
محمود گلابچی در مراسم بزرگداشت خود گفت: هزار سال قبل، کتاب «قانون» ابن سینا به مدت 800 سال کتاب درسی دانشگاه های برخی کشورها بود و حالا دور از ذهن نیست که ما بتوانیم در دنیا، جایگاه علمی برجسته ای داشته باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داشتن جایگاه علمی برجسته در دنیا دور از ذهن نیست

محمود گلابچی در مراسم بزرگداشت خود گفت: هزار سال قبل، کتاب «قانون» ابن سینا به مدت 800 سال کتاب درسی دانشگاه های برخی کشورها بود و حالا دور از ذهن نیست که ما بتوانیم در دنیا، جایگاه علمی برجسته ای داشته باشیم.

بخش هنری تبیان
محمود گلابچی

این چهره ی ماندگار معماری در مراسم بزرگداشتش که همزمان با آغاز به کار انجمن فناوری معماری پارس با حضور اساتید و دانشجویان این دانشگاه معماری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، اظهار کرد: به جز عشق به میهن و سرزمین و ایمان به سربلندی ملت و کشور، چیز دیگری ما را در اینجا جمع نکرده است. امروز اینجا هستیم به خاطر اهداف بلندمان. وقتی قرار شد از من تقدیر کنند، گفتم من معلم هستم و وظیفه معلمی خودم را انجام می دهم و نیازی به برگزاری نکوداشت نیست. وقتی گفتند شما کارها و خدمات زیادی در زمینه معماری انجام داده اید، گفتم من غلط می کنم این کارها را جز برای سرزمین و کشورم انجام داده باشم، وقتی هم که صحبت از انجمن فناوری معماری شد و گفتند که قصد داریم برای کشور کاری بکنیم، گفتم من هم می آیم و در آخرهای صف می ایستم و به شما کمک می کنم.

او ادامه داد: ارزش اصلی این حرکت، دانشجویی بودن آن است. ما در دانشگاه کمترین نقش را برای برگزاری این جلسه داشتیم، چون می خواستیم دانشجویان با تلاش خودشان این کار را جلو ببرند. ارزش اصلی آن در دانشجویی بودن آن است. ما وظیفه خود می دانیم که نسل قدرتمندی تربیت کنیم. نسلی که امروز به یکی از مهم ترین کمبودهای ما که نبود اهداف بلند و درازمدت در دانشجویان و جوانان است، توجه کرده اند و ادعا دارند که می خواهند در فناوری معماری کشور تحول ایجاد کنند. شاید این ادعا قدری دور از ذهن باشد، اما هدف ما در دانشگاه پارس این است که این اتفاق بیفتد. دانشجویان آن قدر خوب عمل کنند که پرچمدار فناوری معماری باشند.

گلابچی همچنین بیان کرد: روزی که در دانشگاه لندن، گروهی به نام آرشیگرام تشکیل شد به نظر می رسید اهداف آن ها غیرعملی و غیراجرایی خواهد بود؛ اما بعدها دیدیم که هر کدام از آن ها به بزرگان و پیشگامان معماری جهان تبدیل شدند. دانشجویان ما باید از ما قوی تر، آگاه تر، شجاع تر و پرانگیزه تر باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: معتقدم کشور ما و دانشجویان و اساتید و مردم جامعه، شایستگی بودن در قله های بلند علمی دنیا را دارند. دور از ذهن نیست که بتوانیم در دنیا جایگاه علمی برجسته ای داشته باشیم. بنا به اعتراف برخی کشورها، هزار سال قبل کتاب «قانون» ابن سینا به مدت 800 سال کتاب درسی دانشگاه های آن ها بود بود. یونسکو سال های های 2015 و 2016 را به عنوان بزرگداشت رازی و ابن هیثم معرفی کرد. باید برای رسیدن به اهداف بلند تلاش کنیم. در دانشگاه پارس نیز اولین گام ها را برداشته ایم.

او با اشاره به کارهایی که باید در دانشگاه ها انجام شود، گفت: در حال حاضر افتخار دانشگاه هایی مثل کمبریج این نیست که نوبل های شان را افزایش دهند. آن ها افتخار را این گونه تعریف می کنند که اگر وجود نداشته باشند، چه کمبودی در جامعه و کشورشان به وجود می آید و چه نقشی در ساختن جامعه خود دارند. این، هدفی است که ما سال هاست به آن فکر می کنیم. از همین الان برای «مدیریت ساخته ها» که یکی از ضروری ترین رشته های کشور است، تلاش های مان را آغاز کرده ایم. می خواهیم با رسیدن به آن هدف بلند ثابت کنیم که چه نقشی از بودن و اثر ما در این سرزمین و کشور باقی خواهد ماند. امیدوارم بتوانیم در این زمینه آنچنان استوار پیش برویم که افتخار کنیم روزی در دانشگاه پارس خدمت کرده ایم.

سپس برخی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه پارس به بیان مطالبی درباره ی تشکیل انجمن فناوری معماری پارس پرداختند.

در بخش دیگری از این مراسم، امید رهنما - مدیر مجمع دانشجویی انجمن فناوری معماری دانشگاه پارس - درباره ی دلیل تشکیل انجمن فناوری معماری پارس، گفت: ایجاد یک تشکل برای ما ضرورت بود. دلیل انتخاب دانشگاه پارس نیز این بود که این دانشگاه قطب علمی فناوری معماری کشور است و از اساتید مجرب برای دوره های علمی استفاده می کند. برای به وجود آوردن هر انجمن علمی نیازمند این هستیم که نظری قاطع و واحد داشته باشیم. در کشور ما انجمن های مختلفی تشکیل شده اند، ولی تمام توان ما این بود که این انجمن به موفقیت غایی خود برسد.

او افزود: این انجمن دست خود را به سمت تمام انجمن های معماری، تکنولوژی معماری و دانشجویان معماری که تمایل به انجام پروژه هایی با موضوع فناوری معماری دارند، دراز می کند. نوید این را می دهیم که به زودی مسابقه پرفسور گلابچی نیز برگزار خواهد شد و با این مسابقه پیشرفت تکنولوژی و توانمندی ایران را ثابت خواهیم کرد.

سپس رویا داودآبادی - مدیر اطلاعات و روابط عمومی انجمن فناوری معماری دانشگاه پارس - پشت تریبون رفت و درباره بخش پژوهشی انجمن، اظهار کرد: انجمن در نظر دارد در زمینه پژوهش با توجه به نیاز دنیای امروز، برگزاری سمپوزیوم ها، ورک شاپ ها و کنفرانس های دانشجویی را در دستور کار خود قرار دهد. ما در اولین قدم در نظر داریم کنفرانس دانشجویان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد را برگزار کنیم.

دکتر احسان سروش نیا - عضور هیات علمی انجمن فناوری معماری دانشگاه پارس و مدرس دانشگاه معماری و هنر پارس - نیز در این مراسم گفت: در این مدت کوتاه پس از تأسیس دانشگاه پارس، اتفاقات نوین و جالبی در آن افتاده است. ما تشکیل انجمن فناوری معماری پارس را بهانه ای قرار دادیم تا از پیشرو و بنیان گذار فناوری معماری کشور، یعنی پرفسور محمود گلابچی قدردانی کنیم. او طی چند دهه ای که در نظام آموزشی کشور حضور داشت، شاگردان توانمندی را تربیت کرد و از اساتید ماندگاری است که رد پایش را می توان در بخش های مختلف دید.

او ادامه داد: نبود انجمن، نقصان و کمبودی در نظام آموزشی فناوری معماری ایران بود. امیدوارم همین طور که پرانگیزه شروع به کار کرده به مسیر خود ادامه دهد.

محمد نورمحمدی - مدیر اجرایی انجمن فناوری معماری دانشگاه پارس - نیز در این مراسم با بیان این که امروزه در کشور ما موضوع نگران کننده ای در جامعه معماری وجود دارد، گفت: ما دو فضای متفاوت داریم. یکی فضای معماری دانشگاهی و یکی آنچه در سطح کشور اجرا می شود. فاصله ی معناداری بین این دو وجود دارد که اساتید و دانشجویان باید این فاصله معنادار را کم کند. آنچه ساخته می شود باید به بهترین شکل خودش را با در نظر گرفتن دانش روز تطبیق دهد و تحقق این امر به نیروی متخصص نیاز دارد.

او ادامه داد: ما در انجمن نگاه مان به سمت دانش و تکنولوژی است. امروزه آنچه در دوران معاصر می بینیم، فاصله زیادی با دانش روز دارد. تلاش ما این است که این فاصله را کم کنیم.

نورمحمدی همچنین درباره برگزاری مسابقه پرفسور گلابچی، گفت: این مسابقه در سه بخش دانشجویی، طراحی و پروژه برتر فناورانه برگزار خواهد شد.

سپس با حضور دکتر مراقبی، امید رهنما، محمد نورمحمدی، رویا داودآبادی و ندا یوسفی، با اهدای لوح تقدیر از سال ها تلاش محمود گلابچی در نظام آموزشی کشور تقدیر شد. در این مراسم که عصر 26 مردادماه برگزار شد، با اعلام اهداف و رسالت های انجمن فناوری معماری پارس، از جایزه پروفسور گلابچی در زمینه تکنولوژی معماری رونمایی و از تلاش های اساتید پیشرو در حوزه فناوری معماری نیز تقدیر شد.


منبع: ایسنا