تبیان، دستیار زندگی
ا پنجمین اجلاسیه مشترك علما و فضلای سراسر كشور و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای بكار خود پایان داد. در این بیانیه بر لزوم تقویت ارتباط و اعتماد مردم و روحانیت , تقویت حوزه های علمیه شهرستانها , حفظ وحدت و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیانیه پنجمین اجلاسیه مشترك علما و فضلای سراسر كشور و ا

پنجمین اجلاسیه مشترك علما و فضلای سراسر كشور و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای بكار خود پایان داد.
در این بیانیه بر لزوم تقویت ارتباط و اعتماد مردم و روحانیت , تقویت حوزه های علمیه شهرستانها , حفظ وحدت و همبستگی , ایستادگی در مقابل دشمنان اسلام و انقلاب و دفاع از حق مسلم ملت ایران در استفاده از دانش هسته ای تاكید شده است .
متن بیانیه به این شرح است :
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی سیدنا محمد و آله الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی یوم الدین .
با عنایات الهی و توجهات خاصه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و در آستانه ماه مبارك رمضان 1426 , ماه ضیافت الهی , پنجمین اجلاسیه مشترك علمای محترم بلاد و اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار گردید.
نشست های مشترك جامعه مدریسن حوزه علمیه قم و علما و فضلای سراسر كشور , همه ساله با محور قرار دادن مباحث و مسایل مربوط به روحانیت و حوزه های علمیه , در جهت پیشبرد اهداف متعالی اسلام و تقویت نظام اسلامی و تعمیق باورهای اعتقادی مردم برگزار می گردد.
اجلاسیه پنجم نیز ضمن بررسی و پیگیری موضوعات نشست های قبل با « تقویت ارتباط و اعتماد متقابل روحانیت و مردم » و « تقویت حوزه های علمیه شهرستانها » پایان پذیرفت .
در این نشست علاوه بر مباحث یاد شده كه محور اصلی كمیسیون های تخصصی و جلسه عمومی بود , شركت كنندگان , موضوعات زیر را مورد توجه و تاكید قرار دادند :
.1 اعضای جامعه مدرسین و علمای بلاد , با توجه به ضررت تقویت ارتباط و اعتماد متقابل مردم و روحانیت , اقدامات اساسی و نتیجه بخش در این زمینه را مورد تاكید قرار دادند.
.2 حاضرین در اجلاسیه پنجم , با تاكید بر لزوم حمایت , پشتیبانی و تقویت حوزه های علمیه شهرستانها در ابعاد علمی , اخلاقی و تامین منابع مالی , خواستار هماهنگی مجموعه نهادهای حوزوی در تحقق این امر شدند.
.3 شركت كنندگان در اجلاسیه , ضمن تاكید بر وظیفه روحانیت نسبت به تسریع در رفع دغدغه های معیشتی مردم از دولت محترم و مجلس شورای اسلامی انتظار دارند در تقویت اعتقادات و ارزشهای دینی مردم و تامین رفاه , امنیت , عزت و اقتدار ملت شریف ایران اقدامات اساسی را به عمل آورند.
.4 علمای حاضر در اجلاسیه ضمن محكومیت قطعنامه شورای حكام , مصرانه از دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار دارید دفاع از حق مسلم ملت ایران در دانش هسته ای و استفاده صلح آمیز از آن را در چارچوب مصالح نظام اسلامی و منویات مقام معظم رهبری ـ مدظله العالی ـ برخود فرض دانسته و تمام تلاش خود را در حفظ آن بكار بندند.
.5 علمای بلاد و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وحدت و انسجام ملی , همدلی و همكاری همه جانبه روحانیت سراسر كشور , گروه ها , احزاب و همه آحاد ملت را وظیفه ای شرعی و ملی می دانند و از همه می خواهند با پرهیز از اختلاف و تشتت و با پافشاری بر اتحاد و همبستگی , دشمنان اسلام و انقلاب را همچون همیشه مایوس سازند.
در پایان با آرزوی تعجیل در ظهور حضرت بقیه الله الاعظم ـ ارواحناالفدا ـ و با تقدیم احترام به روح بلند و ملكوتی حضرت امام خمینی (ره ) , ارواح طیبه شهدا , جانبازان و آزادگان و همه ایثارگران كه در این روزهای هفته دفاع مقدس یاد و خاطره رشادتهای آنها را پاس می داریم ـ همگان را به رعایت تقوای الهی , حفظ و تقویت وحدت و همبستگی , توصیه كرده و برای دولت مردان جدید توفیق تلاش صادقانه به ملت شریف ایران اسلامی را خواستاریم .
والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته
آیت الله مشكینی : همدلی علما موجب عظمت اسلام است
در جلسه صبح دیروز اجلاسیه علما و فضلای سراسر كشور رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سخنانی همدلی علمای دینی را موجب مجد و عظمت اسلام دانست و گفت : علمای اسلام باید بتوانند با آگاهی به مسایل روز و باورهای دینی و اعتقادی پاسخگوی نیازهای نسل امروز و جهان اسلام باشند.
آیت الله مشكینی اخلاص و عمل صالح را یكی از راههای نفوذ در قلوب مردم دانست و افزود : در همه تاریخ عالمان دینی فقط با ایمان و اخلاص توانستند كارهای بزرگی انجام دهند.
همچنین مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین المللی دیروز در این اجلاسیه در سخنانی گفت : علما و روحانیون در طول تاریخ برای حفظ قوام , همبستگی مردم و استمرار خط اسلام تلاش كرده است .
دكتر « علی اكبر ولایتی » افزود : باوجودی كه طی قرون گذشته حكومت های ضعیف در بلاد اسلامی روی كار آمدند اما حكومت اسلامی همچنان پا برجا ماند.
وی خاطرنشان ساخت : یكی از دلایلی كه باعث قوام و دوام خط اسلام شد حضور علما و مراجع بود كه این مساله نقش سیاسی علما را طی سالیان گذشته نشان می دهد.
وی یادآور شد : علمای اسلام طی قرون گذشته به وظیفه خود عمل كرده و در مقابل دشمنان وبدخواهان ایستادند و در جهت حفظ دین مبین اسلام تلاش گسترده ای انجام دادند.
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل , انقلاب اسلامی را مولود تلاش های امام راحل دانست و گفت : امام راحل نیز همچون گذشتگان , اقدامات خود را برای برقراری حكومت اسلامی انجام داد.
وی مقابله با استعمار , صهیونیست و انحرافات را از تلاش های بینانگذار جمهوری اسلامی ذكر كرد كه توانست با حمایت های مردمی , انقلاب اسلامی را به ثمر برساند.
ولایتی ادامه داد : امروز نیز روحانیت بیش از گذشته نقش سیاسی خود را ایفا می كند و در مقابله با دشمنان و استكبار جهانی ایستاده است .
پنجمین اجلاسیه متشرك اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای سراسر كشور روز سه شنبه در قم آغاز شد و در آن موضوعات مهمی از جمله راهكارها برای ارتباط علما و روحانیون با مردم و مشكلات حوزه های علمیه سراسر كشور بررسی شد.